Xbox 360 vs. Playstation 3 vs. Nintendo Wii [Deel 14]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Matrix, 6 feb 2008.

?

Welke console heeft de beste exclusives in 2008?

1. Nintendo Wii

10 stem(men)
    5,1%
  2. Playstation 3

37 stem(men)
    18,9%
  3. Xbox 360

149 stem(men)
    76,0%
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Wil je hier dus mee zeggen dat ze bewust een tekort houden?
    Voor Europa hebben ze kennelijk geen productieproblemen. De winkels puilen uit met 360's hier. Ik was gisteren even bij Media Markt en als je ziet hoeveel 360's er staan, abnormaal bijna.

De Wii heeft al bijna 1,5 jaar lang enorme tekorten. De productie kan niet aan de vraag voldoen. Nintendo heeft echt enorme tekorten. Toch wel raar dat Nintendo inmiddels wel het niveau van voor de feestdagen heeft bereikt in tegenstelling tot de 360. De productieproblemen die Nintendo heeft zijn even wat groter dan Msoft claimed te hebben. Nintendo heeft niet voor niks al bijna 1,5 flinke tekorten.

En ook in februari stond de 360 gewoon op ''in stock'' bij de verschillende grote retailers MacDennis. ;)

Ben trouwens benieuwd wat GTA4 precies gaat doen qua sales per platform. Zowel de aantallen als de ratio.

De PS2 blijft het trouwens enorm goed doen, erg leuk op te zien. :)

Laatst bewerkt: 14 mrt 2008
  2. Xwon

Xwon het is wat het is.

Leuk Bevonden:
    1
    MS verliest een fabriek en levert 40% capaciteit in....

Dit was een paar maanden geleden in het nieuws te vinden en maakt de claim van MS gewoon hard en geloofwaardig. (was in november/december 2007).

We kunnen wel een leuke discussie houden over het aantal verkochte consoles maar wederom... Waar denkt een ontwikkelaar aan als hij deze cijfers bekijkt??
    Verkochte hardware (waar de bouwer "blij" mee is)?
    Verkochte software??

5- 360 games
    1- PS3 game
    2- WII games
    1- NDS game
    1- PS2 game

Niemand kan om de attach rate heen van de 360. Simpel as that. Sony zet alle zeilen bij door hun PSP en PS2 games en hardware mee te tellen. Jammer dat MS dit niet doet door games for Windows erbij te zetten... (Gears, Crisis, Orange Box etc.)
    Sony is nog steeds een uphill battle aan het voeren en met de laatste pricedrop van MS (binnenkort ook in de USA) zal dit alleen maar erger worden.
    Bij Rockstar zullen ze blijer met de 360 fanbase zijn dan met die van de PS3.
    Devil May Cry 4 heeft op de 360 gewoon MEER verkocht dan op het Sony platform. IEDERE exclusieve ontwikkelaar voor Sony ziet deze cijfers ook en zal stiekem ook multi willen gaan omdat ze zien dat Xbox bezitters software kopen :thumbs:

3. MacDennis

MacDennis Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dat weet natuurlijk niemand, ik geef alleen maar een mogelijke reden. Er zijn er wel meer te bedenken, dat ze bijvoorbeeld door de onderdelen heen zijn om alle consoles te repareren. ;) Echter, de berichtgeving van Microsoft wat betreft de shortages komt overeen met wat ik al enige tijd lees op verschillende fora en reacties van consumenten op o.a. nieuwsberichten omtrent shortages.

Voorbeeld 1: http://forums.modojo.com/showthread.php?t=154218
    Voorbeeld 2: http://www.engadget.com/2008/02/14/microsoft-drums-up-its-very-own-xbox-360-shortage/

Sommige analisten denken inderdaad dat men het bewust doet ..
    Met andere woorden, ook volgens deze analist klopt de shortage maar gelooft men niet de reden die MS er voor geeft.

Nogmaals, appels met peren vergelijken. Je kan de productie van de 360 en de Wii niet met elkaar vergelijken. Misschien lopen er voor elke 360 wel 10 Wii's van de band. Feit is dat een Wii vele malen eenvoudiger te produceren is en dat de gebruikte componenten ook een stuk minder geavanceerd zijn en dus ook eenvoudiger te verkijgen zijn.

Online retailers? Die kijken naar de voorraad in een groot en centraal distributiecentrum. Als er daar een paar staan heb je inderdaad 'stock'. Dat klinkt leuk maar wat als zo'n centrum tevens tientallen en misschien wel honderden normale winkels moet bedienen???

Over Amazon, februari 2008:
    http://www.ripten.com/2008/02/18/new-xbox-360-sku-on-the-way-amazoncom-confuses/
    http://www.cheapassgamer.com/forums/showthread.php?t=172098
    "Shipments of new 360 units have completely stopped from the manufacturer, I can't recall getting any new 360 systems in at work for at least a month.. this usually happens when a new sku will be coming out. So I'm fully expecting a new sku to be announced fairly soon."

4. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Echt wel!

Ik ben maar wat blij met mijn nieuwe tweedehands ps2. Topconsole _O_

5. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.759
    Cijfers Japan:

Yakuza 3 doet het goed in Japan! Mooi nieuws, want dan kunnen wij hem misschien ook in het westen verwachten :)

Super Smash Bros Brawl op de tweede plaats. Ruimverdiende tweede plaats. Ik heb de game nu een dag en hij is gewoon zo geweldig. Zoveel fun, zoveel opties en zoveel extra's. Het is dan ook de eerste Wii game op een Dual Layer disc, aangezien er zoveel content in de game zit.

6. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    IN AMERIKA ja, maar dat vergeet je er even bij te zeggen. ;)
    In Japan heeft de PS3 veel meer verkocht en als ik naar de verschillende charts in Europa kijk en de schattingen heeft de game in Europa ook meer op de PS3 verkocht. Wereldwijd heeft de PS3 versie dus meer verkocht op een KLEINERE installed base:b:

7. MrX

MrX Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    In NL heeft DMC4 op de PS3 exact hetzelfde verkocht als op de Xbox 360. (Het verschil is 2% in het voordeel van de PS:cool:. Dat vind ik voor een echte PlayStation franchise toch een overwinning voor de Xbox 360.

Overigens zijn de absolute aantallen van deze game wat mij betreft schrikbarend laag, wat maar weer bevestigd dat dit een hardcore titel is. (Samen op de PS3 en Xbox 360 nog geen 8000 stuks verkocht in NL tot nu toe)

Als we met GTA 4 weer dezelfde verhouding hebben, dan trakteer ik op taart op de zaak. Voor een 50/50 verhouding teken ik direct.

Eerlijk = eerlijk, er staan in NL zo'n 50% meer 360's dan PS3's, maar toch, het aantal DMC fans is op de 360 feitelijk 0 want het is nog nooit uitgegeven op de Xbox.

Overigens is die top 10 voor games een beetje misleidend om naar te kijken. Ze hebben wij net iets meer games verkocht in NL dan de PS3 in de eesrte 10 weken van 2008 (2% meer), terwijl dat uit de top 10 niet blijkt. Verklaring daarvoor is uiteraard dat je op de PS3 nog steeds weinig keus hebt, zodat de goede titels sneller in de top 10 terecht komen. Er is weinig concurrentie op de PS3 qua games. Dat handjevol verkoopt vrij goed. Terwijl er zo veel keus is aan toptitels op de 360, dat titels als Lost Oddessey of Army of Two al gauw uit de top 10 verdwijnen.

8. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    Waarom zijn jullie fanboys (diegene die zich aangesproken voelt) (Xbox, Wii, Playstion) zo geobsedeerd door verkoop cijfers. De ene groep fanboys post cijfers uit de landen waar hun favoriete console het beste verkoopt. De andere gaat over andere cijfers praten.

Ik vind dat soort discussies niet zo erg interessant. Ik vind persoonlijk een discussie over de verschillen in Hardware of Software veel leuker om te volgen.

Het gaat immers er over waarom de ene persoon die ene console beter vind en waarom een ander de voorkeur heeft voor een ander.

Persoonlijk ben ik een fan van de Xbox 360, maar dat wilt niet zeggen dat ik de andere consoles niet waardeer.

Ik ben een gadget man, dus de PS3 wordt ook steeds interessanter, maar ik ben nog steeds niet onder de indruk van de games. Er zijn een paar games welke ik wel eens wil spelen .. Uncharted, Het kaart spel (even de naam vergeten), Ressistance. Maar verder zie ik nog geen spellen die mij kunnen boeien. De meeste zijn ook multi-platform games welke ook op de 360 kan spelen.

Ik wacht dus nog rustig af.

9. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Tja, je kan het op twee manieren zien. Microsoft zal het ongetwijfeld zo zien. En bij Sony zullen ze zeggen twee keer zoveel 360's verkocht tov de PS3 en de PS3 versie verkoopt beter, vind ik een nette prestatie.
    Het is maar wie het zegt... ;)

10. MacDennis

MacDennis Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    In een land als de UK (toch 20 tot 30% van de markt in de EU) deed DMC4 het ook beter op de 360. Echter, zoiets zegt natuurlijk helemaal geen moer over de populariteit van een console of de game. In lang nog niet alle landen ligt de PS3 qua sales op hetzelfde niveau als de 360, het is dan ook niet raar dat titels als COD4 veel meer worden gekocht voor de 360 in de USA, er zijn simpelweg veel meer consoles! Veel interessanter is de attach-rate die gewoon idioot hoog ligt op de 360. 360 eigenaren kopen feitelijk gewoon veel meer games, dat plus het feit dat het marktaandeel groter is maakt de 360 een console die een publisher gewoon niet over mag slaan.

Japanse hardware cijfers ..
    Hardware - This Week | Last Week | YTD | LTD
    1. WII - 57,068 | 64,535 | 888,409 | 5,504,569
    2. PSP - 53,924 | 73,706 | 861,346 | 8,462,940
    3. NDS - 48,658 | 51,922 | 872,911 | 22,045,962
    4. PS3 - 21,008 | 13,520 | 307,576 | 1,949,252
    5. PS2 - 10,429 | 10,986 | 136,880 | 21,063,917
    6. 360 - 2,891 | 2,282 | 42,348 | 549,689

De opleving van de PS3 is zeer klein te noemen, zeker als je bedenkt dat een zeer grote en belangrijke titel als Yakuza 3 die week is verschenen. Samen met een nieuwe bundel en een nieuwe kleur!

Je kan naar mijn mening voorzichtig concluderen dat de Japanse gamer momenteel totaal geen interesse heeft in de next-gen HD consoles, de sales zijn dramatisch. De overwinning van Blu-Ray lijkt hier ook geen enkele invloed te hebben. SCEI (Sony Japan) doet ook geen enkele moeite op het software vlak, alsof ze de strijd hebben opgegeven en hun hoop vestigen op de third parties. Maar goed, die zie je ook nauwelijks in de top 30. Wil je als third-party centjes verdienen dan moet je overschakelen op de DS en de Wii als je dat nog niet had gedaan of je aandacht richten op het westen.

11. MrX

MrX Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vermoed dat ze bij Sony tandenknarsen. Zoals gezegd nog geen 8000 in NL die deze titel hebben gekocht. Dat hadden er ook 8000 op de PS3 kunnen zijn. Nu hebben zij er 4000 minder verkocht dan op de PS2 en wij 4000 meer dan op Xbox V1. Wie is het blijst?

12. HanTheMan

HanTheMan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    74
    Ik sluit me helemaal bij Fardo aan.
    Alhoewel ik wel voor het Xbox promotieteam heb gewerkt ben ik toch alles behalve een fanboy.
    Cijfertjes interesseren me niet en de Games vind ik veel belangrijker dan de consoles.
    Op dit moment wordt ik alleen warmer van de PS3 titels dus die PS3 gaat er wel komen.

Beetje hetzelfde als mijn andere hobby Motoren.
    Ik rijdt nu Kawa maar voor hetzelfde geld staat er volgend jaar een Yamaha of Duc. :D

13. Xwon

Xwon het is wat het is.

Leuk Bevonden:
    1
    Ik reageerde ook op de NPD cijfers en die spreken boekdelen. In Japan verkoopt de Wii nog steeds stukken beter dan de PS3 én de 360. Sony blijft dus de uphill battle voeren ;)

Omdat ik het leuk vind om bij te houden hoe die ontwikkelingen gaan. Ik vind het mooi om te zien hoe die bedrijven strijden om onze centen en op wat voor manier ze dat doen. Deze cijfers betekenen eigenlijk niets voor "ons gamers" (consumenten) op de korte termijn... Ik probeer me ook te verplaatsen in de gedachten van een ontwikkelaar en dan zie ik duidelijk dat MS gewoon erg goed bezig is (attach rate). Ach tja, beetje een hobby geworden (amateur analyst op het xbw forum ;) )

14. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983

Je bent een roepende in de woestijn geloof ik ;)

15. MrX

MrX Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Han, foei toch! :'-( :'-( :eek:

16. HanTheMan

HanTheMan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    74
    Oke okeee ik blijf bij Kawa :+

ps: (360 komt ook hoor, na die pricedrop kan ik die echt niet laten liggen;))

17. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    Han heb je nog geen 360 :eek: Dat had ik niet verwacht van een redactielid ;). Maar goed als ik ga kijken naar de mogelijkheden van de 360 dan blijft dat door live wel mijn favouriete console. Ik ben benieuwd hoe "Live op de schop" gaat bevallen. Je mag me wel eens een pm sturen met meer info MrX :D

18. MacDennis

MacDennis Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Sluit ik mij helemaal bij aan. Dit is een console war thread, in een console war mogen naar mijn mening de sales niet vergeten worden, die maken gewoon deel uit van de war. De hardware sales bepalen mede de ondersteuning door developers en publishers en de richting die ze volgen. Met andere woorden, uiteindelijk de games die wij weer spelen! Er is een goede reden waarom we nu zo verwend worden door o.a. de Japanse devs ..

Nee, dat off-topic geneuzel over dat o zo evil EA empire is interessant om te lezen in deze thread ...

19. Conquistador

Conquistador XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    5
    Leuk dat je het over hardware sales hebt die belangrijk zijn, maar voor de Wii doen ze er bij jullie totaal niet toe. Omdat dit zogenaamd een console voor de massa is. En waarbij de games niet hardcore zijn. Wat bepaald of een game hardcore is? De moeilijkheids graad of de graphics? Het lijkt erop dat de meesten zich op de graphics kapot kijken.

En over de Japanners dat ze niet HD willen gamen, de Japanners vinden gameplay vele malen belangrijker dan hoe iets eruit ziet. Ja als het leuk is en het ziet er schitterend uit, dan is het alleen maar mooi meegenomen.

20. MacDennis

MacDennis Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Wat valt er over te zeggen? Die staat op eenzame hoogte en dat zal voorlopig wel zo blijven. Persoonlijk vind ik dat de Wii een andere doelgroep aanspreekt dan de PS3 en de 360, een klasse apart dus.

Om de een of andere reden is deze console erg in trek bij een bepaalde doelgroep die ook nog eens erg groot blijkt te zijn.

Een hardcore game lijkt mij een game die alleen weggelegd is voor een relatief kleine groep fans. Heeft naar mijn mening weinig met gameplay of graphics te maken. Een game dus waar de massa geen raad mee weet.

Ik zeg niet dat de Japanners niet HD willen gamen, ik zeg dat de HD consoles (PS3 & Wii) daar niet aan willen slaan. De reden? Wie het weet mag het zeggen maar het lijkt erop dat men weer kiest voor Nintendo, net zoals die ook vroeger daar heer en meester was. Noem het stuivertje wisselen.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina