Veiligheid
Het probleem is dat er inderdaad soms sprake is van terrorisme en dat is vrij ernstig… Daar wordt het woord "Islam" wel vrij gemakkelijk aan gekoppeld, mijns inziens vaak ten onrechte… Het is vooral na 11 september 2001 voor veel Westerlingen erg verleidelijk om bij elke scheet te roepen "zie je wel dat de moslims niet te vertrouwen zijn!" Ik chargeer het nu een beetje om het contrast duidelijk te maken… Ik ben ervan overtuigd dat er veel angst is voor de dreiging die de wereld lijkt te overkomen… Maar ik ben van mening dat de maatschappij wel haar veiligheid moet bewaken, maar anderszijds niet dóór moet slaan naar paranoïa… Het zogenaamde gevaar van "de" Islam wordt volgens mij schromelijk overdreven… Mensen hier in het Westen doen bijna alsof we binnenkort onder de voet gelopen zullen worden…
Interesse voor de ander
Feit is dat moslims ook mensen zijn… Ik hang geen geloof aan, maar ik kan goed opschieten met collega’s die moslim zijn… Ik vraag ook vaak hoe dingen in elkaar zitten in het moslimgeloof, uit interesse hoe men denkt en leeft… Ik vind het onzin om deze gewone mensen bij voorbaat te veroordelen omwille van een paar idiote geestelijken die elders in de wereld de boel proberen op te ruien tegen het Westen… Dat heb je trouwens altijd al gehad, extremisten… En extremisme kan tot terrorisme leiden, samen met nog een paar andere aspecten zoals armoede en oorlog… Ik wil terrorisme zeer zeker niet goedpraten, extremisme is eigenlijk bijna een geestesziekte omdat een extremist zich laat gebruiken door zogenaamde wereldverbeterende motieven en ernstige onvrede met de situatie waarin men leeft… Het is een soort kanalisering van haat die zelfs kan leiden tot het opgeven van het eigen leven in dienst van de hemel, het paradijs of wat dan ook…
Verdraaiing van religieuze geschriften
Opvallend is dat terroristen via diverse verdraaiingen van religieuze geschriften opeens de zogenaamde heilige taak krijgen om anderen te vermoorden… Dit, terwijl bijvoorbeeld de Bijbel en de Koran en nog diverse andere van dit soort geschriften duidelijk en onweerlegbaar als gebod hebben dat je niet mag doodslaan oftewel je mag je medemens niet vermoorden… Blijkbaar wordt elders in religieuze geschriften geïnterpreteerd dat er toch strijd mag worden gevoerd… En strijd betekent automatisch dat er mensen dood gaan… Dat is een tegenstrijdigheid… Aan de andere kant is het natuurlijk niet zo dat een volk zich maar onder de voet moet laten lopen door een andere mogendheid, verdedigen is dus een schone taak… Dat is ook vaak wat Oosterse godsdiensten ons vertellen: doden is verboden, maar als men je naar het leven staat is verdedigen toegestaan… Het is eigenlijk allemaal zo simpel als het maar zijn kan, maar blijkbaar kunnen mensen dat niet opbrengen… De mensheid kan het niet laten om de ander actief aan te vallen... Als we allemaal uitsluitend zouden verdedigen en niet de aanval zouden inzetten...
Politiek als menselijke neiging
Religie wordt helaas ernstig misbruikt in het kader van politieke doeleinden… De éénheid van kerk en staat heeft hier in het Westen er ook eeuwenlang voor gezorgd dat de wetenschap werd geremd en bijvoorbeeld de Spaanse inquisitie in het ernstigste geval mensen desnoods martelde of vermoorde omwille van het feit dat ze het "juiste" geloof zouden moeten hebben… Dat is absoluut tegen hun eigen religieuze geschriften, waarin staat dat je je medemens zou moeten liefhebben als jezelf (Jezus) en dat je niet moet oordelen over de ander. Maar dit zijn juist de eigenschappen die de mensen hebben: machtswellust, egoïsme, bemoeizucht, en ga zo maar door… Wij zijn helemaal niet zo vredelievend of religieus, integendeel… Niemand is eigenlijk "vredelievend", ook al beweert iedereen dat men vrede wil... We gunnen de ander het licht in de ogen niet, we mopperen en klagen en beweren dat als de ander maar zou doen zoals wij denken dat het zou moeten, alles goed zou komen… Het probleem is dat de ander precies hetzelfde denkt, wij kunnen het niet laten om de ander te bekritiseren, terwijl we zelf geen haar beter zijn…
Wereldverbeteraars roepen ook conflicten op
De mensen denken dat ze de wereld kunnen verbeteren, oorlog moeten voeren tegen die-en-die… Deze strijd duurt al eeuwen en eeuwen en het aantal slachtoffers en doden van onze menselijke daden is ontelbaar… En nog immer hebben we niets geleerd… Nog steeds wijzen we naar elkaar en worden talloze conflicten bloederig uitgevochten… Ik vind dat we ons zeer zeker moeten (kunnen) verdedigen en voldoende veiligheidsmaatregelen moeten inbouwen tegen agressie van buitenaf, maar laten we niet vergeten dat we allemaal mensen zijn… Het klinkt zo soft, maar het is de waarheid… Een moslim lijdt net zo goed aan dezelfde ziektes die wij ook lichamelijk hebben… Kijk ze in de ogen en je ziet hetzelfde leven… Dezelfde pijn, dezelfde vreugde… Ik ben het dus absoluut niet eens met de verregaande demonisering van de Islam… Het is mijns inziens totaal nutteloos om al die miljoenen en miljoenen mensen die moslim zijn zomaar te scharen onder de noemer "gevaar"… En dat gebeurt, want ook al beweert Wilders dat hij als een Scarlet Pimpernel ons moet waarschuwen voor het "moslimgevaar" dat onder andere zou schuilen in de Koran, ongemerkt steekt steeds meer racisme de kop op… Ik merk het op mijn eigen werk ook, dat zogenaamde weldenkende mensen met droge ogen beweren dat "die moslims" maar dit-moeten-doen en dat-moeten-doen anders moeten ze maar het land uit… En als ik mijn zogenaamde, in hun ogen "softe" bedenkingen daarbij plaats ben ik opeens iemand die over zich heen laat lopen… Alsof ik niet kan zien dat er terrorisme is en dat er hier en daar gevaar is… Omdat ik kan zien dat moslims ook mensen zijn, ben ik opeens blind voor het geweld in de wereld? Dat is zeer ongenuanceerd en ik vind ook dat Geert Wilders een ongenuanceerde politicus is… Hij doet alsof hij ons de ogen wil openen voor extreem geweld, terwijl we zelf heel goed zien dat er in de wereld genoeg mis is... Een herhaling van zetten om aandacht te vragen... onder andere voor zijn eigen partij-groei...
Racisten sluiten hun ogen voor menselijkheid
Door een dergelijke negatieve houding tegen "de" Islam wordt het conflict juist in stand gehouden, omdat men beweert dat er onophoudelijk gevaar is... Want als je je niet verdiept in wie die moslims zijn, kun je je blijven verschuilen achter je drogredenen dat zij "het" gevaar zouden zijn... En door mij te beschuldigen dat ik mijn ogen sluit voor het geweld (wat niet waar is) en moslims zie als mensen, zou ik blind zijn voor de vermeende agressie in de wereld... Met als gevolg dat ik zo dadelijk natuurlijk onder de voet zal worden gelopen... Had ik maar geen vrede moeten sluiten, eigen schuld dikke bult! Door dit tegen mij te zeggen willen de racisten mij de mond snoeren, zij willen niet horen dat moslims ook mensen zijn net als jij en ik... Ze willen hun hakken in het zand zetten, zich scherp stellen tegen "het moslimgevaar" of welk gevaar dan ook... :b:
Laatst bewerkt: 29 mrt 2008