Dat stroomverbruik komt iedere keer weer terug en ik weet wel waarom.
In het Panasonic forum waren enkele mensen die een stroomverbruiksmeter achter hun plasma hadden geplaatst en wat bleek: het stroomverbruik ivm een evengrote lcd was echt minimaal.
De vorige full hd plasma's verbruikten wèl n stuk meer stroom, maar de nieuwe zijn al weer stukken beter.
De reden waarom steeds weer op dat stroomverbruik wordt gezeurd is simpel: het blijkt gewoon steeds meer dat de voordelen van een plasma door meer mensen worden gezien.
-Eerst was de plasma veels te duur. Klopt, ook omdat men nog niet gewend was om grote tv's te kopen), maar dit is nu niet meer zo. Alleen als je op zoek bent naar n tv kleiner dan 37 inch en goedkoper dan €950, ben je eigenlijk aangewezen op lcd. Nu koop je voor €950 een 37 inch plasma met een onovertroffen beeldkwaliteit.
- Toen kwam het fabeltje dat een lcd beter zou zijn om op te gamen.
Het tegendeel is waar, maar deze misvatting komt omdat de eerste plasma's niet zo geschikt waren om n pc op aan te sluiten. Pc stond toen synoniem voor gamen. Een pc aansluiten op n plasma gaat nu heel goed en heel veel mensen gamen nu op n console.
Door de veel snellere refresh van n plasma, kan deze veel snellere beelden weergeven. De zwartweergave en kleuren zijn bekend.
- Het bekende full hd verhaal.
Lcd's waren eerder in staat om full hd weer te geven, terwijl de plasma's hdready waren.
Mensen praten elkaar op internet alleen maar na en roepen dat full hd veeel beter is, ook vanwege de toekomst.
Ik heb nog nooit n full hd lcd gezien met n mooier beeld dan mn hdready plasma en ik heb dan ook zwaar zitten testen.
Voorbereid op de toekomst?? Mijn hdready plasma geeft over 2 jaar nog steeds dezelfde fantastische beelden weer hoor. En ja: ik kijk alleen maar hd op mn toestel. Alleen als ik ga internetten is het geen hd.
Hoe mensen hun ervaringen op internet melden, ook zo apart.
Ja, stomweg naar de bekende demo's in de winkel kijken, daar heb je werkelijk niets aan. Zo kan je echt geen tv kopen!
Mensen zien een paar tv's hangen in een winkel en hebben geen flauw idee wat het content is, op welke resolutie dit wordt afgespeeld en veranderen dan nog niet eens de instellingen op de tv's......ja die linker heeft mooiere kleuren roepen ze dan.
7
- de specs.
Vreemd genoeg zijn juist de lcd-fans gek op de specs! Dat komt ook uit de tijd dat er alleen lcd's waren die n 1920x1080 resolutie hadden. We weten allemaal nu hoe belangrijk dit niet is.
25.000:1 contrast bij lcd! Ja, maar dat is dus dynamisch. Een handig foefje om de specs op het kaartje in de winkel lekker hoog te krijgen.
Om n hoger contrast te krijgen, dimt de tv bij donkere scènes gewoon de backlight. Dit is goed voor het zwart, maar je begrijpt wat dit doet met de rest van t beeld. Wèg kleuren, wèg detail.
25000:1 dynamisch is ongeveer 2000:1 native.
Contrast van n plasma is minimaal 10.000:1 en de nieuwe zijn 30.000:1
Refresh van minder dan 6 ms! Een plasma doet t in minder dan 1 ms.
- een lcd is scherper?
Bij lcd's zitten beeldverbeteraars (n verkeerd woord) en door de sharpness omhoog te zetten wordt n dun zwart lijntje om ieder object in het beeld getekend. Ohh wat scherp roept iedereen dan!
Ik roep dan: wat onnatuurlijk! Kijk maar s goed om je heen en zie je dan ook n zwart lijntje om iedere lantaarnpaal of boom? Het lìjkt dus wel scherper, maar is het niet.
- En last but not least: het inbranden!
Ik volg het Panasonic plasma forum nu n jaar en ik heb nog nooit gehoord van iemand wiens plasma is ingebrand. Gewoon de eerste 200 uur t contrast op 40% en je bent klaar.
Daar begin ik niet aan, teveel moeite! roepen de lcd bezitters. Tja, als zij n nieuwe auto kopen dan rijden ze ook met 6000 toeren in de eerste versnelling de showroom uit?
Nou ben ik natuurlijk wel n behoorlijke plasma fanboy (hiervoor had ik 2,5 jaar een 30 inch lcd), maar ik vind ook dat je moet kopen wat je zelf mooi vindt!
Ik vind echter ook dat er niet zoveel onzin moet worden uitgekraamd door mensen die nog nooit een fatsoenlijke vergelijking hebben gemaakt of zelf nog niet eens n hdtv hebben.
Het gaat er mij alleen maar om dat als je n hdtv wilt gaan kopen, dat je allebei de soorten gaat bekijken. Zowel lcd als plasma dus en ze beide gaat testen en dan koop je degene die jij het mooiste beeld vind geven. Een ander kan nooit vertellen wat jij mooi vindt.
Klik om te vergroten...