Op de examendatum moet je 21 of ouder zijn. Lessen mag je zelf kiezen op welke motor.
KLIK (onderaan)
Kwestie van wennen. Op je 18e mag je ook in een Ferrari rijden, maar dan trap je niet meteen vol gas in. Zelfde geldt voor een motor. Je went eraan. Het zit allemaal in je rechterpols
Eerst een paar weken wennen en dan lukt het iedereen om hem onder controle te houden. Hij gaat hard zat hoor. Als je een beetje je best doet trek je elke auto eruit. Alleen de snelheid stopt zo rondt de 150km/u. Hij is gewoon wat minder snel dan de gemiddelde 'normale' motor. Hangt natuurlijk af van de motor, maar de meeste kunnen harder dan dat je in NL mag
Meestal is een lichte motor wat lichter in gewicht en minder lomp, omdat de motor wat kleiner is. Hij is dus wat wendbaarder. Een zware motor heeft meer PK en ook meer trekkracht. Maar ook dit hangt weer helemaal van het type motor af. Een zware is gewoon overal iets meer invergelijking met een lichte
Als ik jouw was zou ik wachten met het examen doen tot dat ik 21 ben. Herfst/winter is een mooie rustige periode om te lessen en je hebt ook nog eens alle weersomstandigheden (regen/lage zon/sneeuw/kou/bladeren) waar je erg veel van leert en waar je later alleen maar profijt van hebt.
Je mag ook niet alleen meteen zwaar rijden maar je hoeft ook niet eerst een motor te kopen voor een periode van 2 jaar. Na 2 jaar wil je toch een zwaardere motor omdat je zwaar mag. Vervolgens raak je dat lichte ding aan de straat stenen niet kwijt, omdat er gewoon veel minder vraag naar is. En het werkt ook andersom; een lichte motor is veel moeilijker te vinden en je hebt veel minder keus.
Zo nog een heel verhaal geworden
Klik om te vergroten...