Laten we eerst met Basilides beginnen,een geleerde uit Alexandrië die tussen 120 en 130 NC niet minder dan 24 commentaren op de evangeliën heeft neergeschreven.Basilides beweerde dus dat Jezus niet aan het kruis gestorven was, maar dat een plaatsvervanger, Simon Van Cyrene zijn plaats innam...Voldoende om door bisschop Irenaues tot ketter bestempeld te worden...
Dan krijgen we Mani, de grondlegger van het Manicheïsme die zijn leer verspreidde vanaf het jaar 240 NC,en die eveneens beweerde dat Jezus niet aan het kruis gestorven was,maar dat zijn plaats door een ander ingenomen werd,Hij zei ook dat Jezus sterfelijk was.
Dan krijgen we Arius rond 310 NC en zijn arianisme,ook hij beweerde dat Jezus sterfelijk was,niet goddelijk en niet meer dan een geïnspireerde leraar...
Vervolgens komen we bij 700 NC en de islam
In de koran wordt Jezus niet minder dan 35 keer genoemd,met vele indrukwekkende benamingen als boodschapper van god of messias.Hij is echter nergens meer dan een sterfelijke profeet, een voorloper van Mohammed en de woordvoerder van een oppermachtige god.
De koran houdt echter vol net zoals Basilides en Mani dat Jezus niet aan het kruis stierf
Verder gaat de koran er niet op door, maar sommige Mohammedaanse auteurs doen dat wel en sommigen geven de naam van de plaatsvervanger,Simon Van Cyrene.
Tot slot een citaat uit de Nag Hammadi rollen komende uit een niet gedateert manuscript,de tweede verhandeling van de grote Seth.
Hier wordt Jezus net zo afgeschilderd als in de ketterij van Basilides.Hij ontsnapt aan de dood aan het kruis door een slimme plaatsvervanging.in het volgende fragment praat Jezus uit eerste hand
Grappig toch ,hoe steeds diezelfde naam naar voor komt als plaatsvervanger...
Trouwens ,de evangeliën zeggen dat de gelovigen vanop afstand op de kruisiging moesten toezien...Misschien wel nét ver genoeg vandaan om nét niet te kunnen zien wie er precies aan dat kruis hing....
Laatst bewerkt: 22 apr 2008