[geloof] Wat vinden jullie ervan? [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 2 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dark Miracle

Dark Miracle Guest

Dat is dus het punt waar ik mee zit.

2. Intraxz

Intraxz Ja!

Leuk Bevonden:
    0
    Ja, en wie hou je dan voor de gek. Ik kwam er bij mezelf gelukkig achter :)

3. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Eerste post over de Islam:
    http://forum.xboxworld.nl/showpost.php?p=2778243&postcount=709

Tweede post over de Islam:
    http://forum.xboxworld.nl/showpost.php?p=2778732&postcount=718

Derde post over de Islam:
    http://forum.xboxworld.nl/showpost.php?p=2779186&postcount=722

Mmm… Wat hier de laatste pagina’s is geschreven past wel ongeveer in wat ik sinds vorige week aan het schrijven ben over de Islam als godsdienst en religie… Ik heb onder andere beschreven dat Mohammed helemaal niet aanzet tot oorlog en eigenlijk zeer tolerant is in de Koran ten opzichte van andere religies…

De "ware leer"?
    Ik heb al eerder betoogd dat het voor volgelingen van bepaalde historische figuren als Mohammed, Jezus, Boeddha, Krishna, enzovoort niet gemakkelijk is om de "ware leer" voor zichzelf te behouden, zoals deze werd verkondigd door de grote voorbeelden uit de godsdiensten die ons bekend zijn… Eigenlijk is het niet mogelijk om een godsdienst levend te houden via een zogeheten "ware leer", want… wie heeft er nog gelijk nadat een zogeheten heilige of profeet is gestorven… De Meester kan na zijn dood niet meer corrigerend optreden…

Zoals ik het zie, zijn de woorden van Boeddha, Jezus, Mohammed, enzovoort bedoeld als systemen die de mens kunnen helpen om een betere sociale maatschappij te vormen en tegelijkertijd om de individuele mens vrij te maken van bepaalde vastgeroeste ideeën… En om een bestaande wanorde te bestrijden…

Positie van de vrouw in de Islam
    De positie van de vrouw in de Islam was namelijk allerberoerdst in de tijd dat Mohammed leefde… Een vrouw was op zichzelf totaal niets waard en zij had totaal geen eigen rechten… Mohammed gaf via de Koran regels waaruit blijkt dat een vrouw wel degelijk rechten heeft en dat zij (qua ziel) exact gelijk is wat Allah aangaat… In het polytheïstische Arabië van zijn tijd werden vrouwen zelfs soms levend begraven en verloren vrouwen huis en haard als hun echtgenoot stierf… Er werd in die tijd veel strijd gevoerd en er sneuvelden veel mannen, vandaar dat Mohammed de mogelijkheid bood om meer vrouwen te huwen… Hier in het Westen wordt dat principe niet echt begrepen en denkt men alleen maar dat moslims meerdere vrouwen trouwden uit seksuele perversie… Maar dat is niet zo… Een vrouw was vogelvrij als zij niet (langer) gehuwd was, vandaar dat het huwelijk bescherming bood als zij haar echtgenoot verloor… Dit is heel wat anders dan de harems van bepaalde Sjeiks die we zo vaak in bepaalde films zien… Het is ook een totaal verkeerd beeld wat de doorsnee Westerling heeft van het Islamitisch recht… Dat hier in de Westerse wereld de vrouwenemancipatie een grotere vlucht heeft genomen dan in een aantal Islamitische landen betekent niet dat wij daardoor automatisch beter zijn of het bij het rechte eind hebben… De positie van de vrouw is dus aanmerkelijk verbeterd sinds het optreden van Mohammed…

Mijn profeet is de beste?
    Het probleem van alle geloofssystemen is dat zij er op voorstaan dat hun profeet of heilige de enige échte is en dat er geen andere waarheid is dan de hunne… Hiermee komen we bij de onverdraagzaamheid tussen de verschillende godsdiensten… Hoezeer bijvoorbeeld Mohammed benadrukte dat je andersgelovigen of ongelovigen met rust moest laten, er wordt nog steeds gemoord en getwist over wie de "ware leer" begrijpt… Dat is niet iets van de Islam, maar van alle godsdiensten… Het menselijke ego maakt wat anders van de woorden van de heiligen, er vindt vervorming plaats via het denken door middel van interpretatie… Geen enkel mens en geen enkele religie ontkomt daaraan: je kunt alleen dat begrijpen, wat je ook echt kunt begrijpen… Wat de één vat, snapt de ander niet en omgekeerd… Daar zijn we mensen voor… De Christenen geloven in dezelfde god als de Islamieten… Toch hebben ze onderling eeuwenlang strijd gevoerd… Waarom? Jezus sprak van liefde en Mohammed van respect voor de mensen van het Boek (Joden, Christenen)… Dit politieke gesodemieter heeft onder andere met de menselijke bemoeizucht te maken… We kunnen elkaar niet met rust laten op deze planeet aarde…

Mensen van het Boek
    Jezus wordt in het Christendom gezien als de zoon van God… Hij zou via onbevlekte ontvangenis zijn geboren… Hij vormt een drie-eenheid met zijn hemelse vader samen met de heilige geest… De vader, de zoon en de heilige geest dus… En hij stierf aan het kruis voor onze zonden… En hij zou de enige echte Messias zijn in het eschatologische geloofssysteem van de Christenen… De tevens eschatologische Joden wachten nog immer op die Messias, de verlosser… Zij erkennen Jezus niet als de Messias… De Christenen verdedigen hun systeem door via allerlei wonderbaarlijke "bewijzen" de overtuiging te leveren van de goddelijkheid van hun Christus… De vader, de zoon en de heilige geest… Het lijkt direct afkomstig uit een scheikundeboek, met alle respect… Het positieve (positron, de vader, de gevende), negatieve (electron, de zoon, de ontvangende) en neutrale (neutron, de heilge geest, de balans gevende) vormen de celkern van een scheikundig element… Dit systeem is al zo oud als de weg naar Kralingen en is later door filosoof Hegel nogmaals behandeld… Het heelal lijkt inderdaad in balans te worden gehouden door het positieve, het negatieve en het neutrale…

Egoïsme in religieuze systemen
    De Islam gelooft totaal niet in die drie-eenheid als het om God gaat… De Koran kent maar één God en Mohammed is zijn profeet… De laatste wel te verstaan, het Zegel der Profeten… De Christenen erkennen dat Zegel niet… Ook hier blijkt maar weer dat er verschil is, en dat de Christenen hun zoon van God als de waarheid zien en de Islam Mohammed als de laatste en belangrijkste profeet… De Koran kent Jezus ook en hij is één van de belangrijke profeten, maar niet de belangrijkste, dat is Mohammed… Waarom? Omdat het systeem zichzelf beschermt en zichzelf wil bevestigen… Maar is dat een reden tot strijd? Wat maakt jou het uit dat een ander iets anders gelooft? Je hebt er niets en dan ook helemaal niets mee te maken… Maar we kunnen elkaar niet met rust laten, dat is het ware probleem… Hier is ons ego aan het woord…

De onbevlekte ontvangenis van Jezus als zoon van Maria en Gods zoon… Waarom is er geen seks aan te pas gekomen om Jezus te verwekken? Omdat dit te banaal is in het denkhoofd van de christenen… Hun zoon van God kan toch nooit via seks geboren zijn? Nee, het is Gods werk en die Jozef mag zijn sperma lekker houden… Een Gods-zoon kan natuurlijk nooit via vleselijke gemeenschap tot stand zijn gekomen… Althans, dat proberen de evangeliën te bewijzen met woorden… De Islam erkent de onbevlekte ontvangenis van Jezus niet, hij is volgens de Koran een profeet en geen zoon van God… Hij is een mens net als jij en ik, punt… Mohammed was ook een mens van vlees en bloed en wordt niet geduid als een zoon van God… Nee, hij is volgens de Koran de profeet van de Islam en er is maar één God en dat is Allah… Geen drie-eenheid dus in de Koran…

Ook gelooft de Islam niet in de dood aan het kruis van Jezus… Dat hij gekruisigd is, klopt volgens de Islam wel, maar hij zou na een paar uur van het kruis zijn gehaald en hij zou zijn gevlucht en ondergedoken… Via deze lijn wordt de opstanding van Christus ook niet erkend door de Islam… Hij is gewoon nooit gestorven aan het kruis en is later in vermomming weer verschenen aan zijn discipelen, die in de geschriften hebben opgetekend dat hun Christus uit de dood zou zijn herrezen, een nieuw "bewijs" voor de Goddelijkheid van Jezus…

Wie heeft het bij het juiste eind?
    Ik betoog hiermee niet dat de Islam het bij het juiste eind heeft… Ik ben namelijk een ongelovige… Waarom ik me toch verdiep in die religies is dat ik graag wil begrijpen wat een ander beweegt… En als iemand wil geloven, prima… Kies een systeem en volg dat… Maak er geen potje van zoals de New Age beweging… Die hebben alle systemen door elkaar gegooid en er een rotzooi van gemaakt… Nee, als het Christendom je aanspreekt, volg dat dan en val vooral een ander niet lastig… Het gaat om jou, niet om de rest van de wereld… Vergeet de ander, die mag zijn eigen weg gaan, stoor hem of haar niet met jouw geloofssysteem… Voor hetzelfde geld is die persoon volkomen gelukkig met het Islamitische geloof of met het Boeddhisme… Als jij gaat proberen om jou godsdienst op te dringen maak je meer kapot dan je lief is… En het is maar zeer de vraag of die God van je dat op prijs zal stellen… :D

Laatst bewerkt: 19 apr 2008
  4. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    8):lol:

Ik rolde van m'n stoel!

5. RoX BoX

RoX BoX Earth

Leuk Bevonden:
    0
  6. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Laten we eerst met Basilides beginnen,een geleerde uit Alexandrië die tussen 120 en 130 NC niet minder dan 24 commentaren op de evangeliën heeft neergeschreven.Basilides beweerde dus dat Jezus niet aan het kruis gestorven was, maar dat een plaatsvervanger, Simon Van Cyrene zijn plaats innam...Voldoende om door bisschop Irenaues tot ketter bestempeld te worden...
    Dan krijgen we Mani, de grondlegger van het Manicheïsme die zijn leer verspreidde vanaf het jaar 240 NC,en die eveneens beweerde dat Jezus niet aan het kruis gestorven was,maar dat zijn plaats door een ander ingenomen werd,Hij zei ook dat Jezus sterfelijk was.
    Dan krijgen we Arius rond 310 NC en zijn arianisme,ook hij beweerde dat Jezus sterfelijk was,niet goddelijk en niet meer dan een geïnspireerde leraar...
    Vervolgens komen we bij 700 NC en de islam
    In de koran wordt Jezus niet minder dan 35 keer genoemd,met vele indrukwekkende benamingen als boodschapper van god of messias.Hij is echter nergens meer dan een sterfelijke profeet, een voorloper van Mohammed en de woordvoerder van een oppermachtige god.
    De koran houdt echter vol net zoals Basilides en Mani dat Jezus niet aan het kruis stierf
    Verder gaat de koran er niet op door, maar sommige Mohammedaanse auteurs doen dat wel en sommigen geven de naam van de plaatsvervanger,Simon Van Cyrene.

Tot slot een citaat uit de Nag Hammadi rollen komende uit een niet gedateert manuscript,de tweede verhandeling van de grote Seth.
    Hier wordt Jezus net zo afgeschilderd als in de ketterij van Basilides.Hij ontsnapt aan de dood aan het kruis door een slimme plaatsvervanging.in het volgende fragment praat Jezus uit eerste hand
    Grappig toch ,hoe steeds diezelfde naam naar voor komt als plaatsvervanger...
    Trouwens ,de evangeliën zeggen dat de gelovigen vanop afstand op de kruisiging moesten toezien...Misschien wel nét ver genoeg vandaan om nét niet te kunnen zien wie er precies aan dat kruis hing....

Laatst bewerkt: 22 apr 2008
  7. Intraxz

Intraxz Ja!

Leuk Bevonden:
    0
    what we still dont know

Een documantaire waarvan ik dacht dat ie hier wel thuishoorde. Ik vind dat het na een tijdje wel erg zweverig wordt, maar het blijft wel interessant.

Laatst bewerkt: 23 apr 2008
  8. jordo

jordo Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Sorry dat ik dit heb opgevat als dat je ontkent dat Jezus heeft bestaan of dat ik dacht dat je evolutie als feit zag....

Ik twijfel niet aan me zelf op dit punt aangezien ik veel onderzoek heb moeten doen in geschiedenis tijdens mijn studie. De enige feiten zijn dat we bijvoorbeeld archeologische dingen hebben gevonden. Bijvoorbeeld een zwaard van vroeger, of restjes van een huis etc. Die feitjes interpreteren wij op een manier die wij willen geloven.

Zoals, een zwaard duidt erop dat er vroeger oorlog wordt gevoerd. Of, een zwaard betekent dat met vroeger ijzer kon smelten en verwerken, maar, wie kan uitsluiten dat het zwaard niet werd gebruikt als haren snijder in plaats van oorlog werktuig? Omdat wij weten dat het een zwaard later werd gebruikt als hulpmiddel in gevechten, en wij gaan er dus vanuit dat dit vroeger ook zo was. Dit doen wij met elk feit (ja die bestaan wel alleen in primitieve vorm als: dit is 'iets' van vroeger).

Wij geven het een plaats in ons bekende denken, maar aangezien de waarheid soms te bizar is om te verzinnen zullen er ongetwijfeld in onze bekende geschiedenis talloze misvattingen en onwaarheden zitten. Geschriften en dergelijke zijn vroeger geschreven door personen waar wij de identiteit niet van kunnen checken behalve uit andere documenten waarvan wij ditzelfde punt niet kunnen checken, laat staan of er altijd waarheid wordt geschreven.

Geloof dit of niet, geschiedenis is gebaseerd op geloof van de luisteraar aangezien die persoon zijn interpretatie van de geschiedenis gewoon doorgeeft aan de luisteraar. Zo is de Amerikaanse en de Russische geschiedenis over precies dezelfde punten (zeg, tweede wereldoorlog)heel verschillend, en zeggen wij dat Suriname is geruild, en Engelsen dat het is veroverd.

BTW, laten we ophouden over het punt wie er beter begrijpend lezen kan, aangezien communicatie inderdaad iets is wat nooit 100% overkomt en ik hetzelfde argument kan gebruiken, ik interpreteer jou reacties alleen maar zoals jij dat ook met de mijne doet. Mijn interpretatie kan wel van jou bedoelde standpunt afliggen, maar dat kan dan zowel aan mijn interpretatie vermogen liggen als aan jou verkeerde woordkeus met te veel keuze opties voor mij waarbij jij dus gewoon gebrekkig communiceert, maar zoals gezegd, een loos punt om dit te blijven herhalen en de discussie onwaardig :)

Ik heb volgens mij, correct me if i'm wrong, niet gezegd dat Jezus goddelijk is, dat hij wonderen heeft verricht, of dat ik geloof in Jezus, of dat ik geloof in god. Dat is een kwestie van geloof ja of nee, ik sta alleen voor het punt dat evolutie niet wetenschappelijk is terwijl het wel als wetenschappelijk wordt bezien.
    Tastbare bewijzen van personen van vroeger, dat is vragen om problemen, zeg dan maar vaarwel met bijna alle historische personen die ooit hebben geleefd, aangezien dit bijna niet te realiseren is.

Nee, ik slik niets tot weinig uit de bijbel qua feiten.

Inderdaad, dat komt omdat zei niet altijd de wetenschappelijk feiten willen weten maar de meest waarschijnlijke waarheden van vroeger. Geschiedkundige gaan niet twijfelen of personen als Karel de Grote, Alexander, Darius en andere grootheden uit het verleden hebben geleefd, zei nemen dat aan uit geschriften van vroeger, net zoals velen aannemen dat Jezus heeft bestaan, omdat dit uit vele geschriften blijkt. Dit wil niet zeggen dat dit feiten zijn, je blijft een grote vorm van geloof nodig hebben om een document uit het verleden te vertrouwen.

Ik wil je hier echt niet overhalen te gaan geloven in een god, alleen wel duidelijk maken dat geschiedenis en wetenschap zeer moeilijk samengaan en dat evolutie alles behalve een feit is, maar meer een aanname van aannames en daar theorieën van. Of je geloofd in god of evolutie zal mij bal zijn, maar in beide gevallen heb je een hoop fantasy en geloof nodig.

9. Intraxz

Intraxz Ja!

Leuk Bevonden:
    0
    Je moet evolutie niet echt zien als een geloof (met dezelfde betekenis als godsdienst). En dat evolutie niet wetenschappelijk zou zijn snap ik niet. :+

10. *NERAZZURRI*

*NERAZZURRI* Active Member

Leuk Bevonden:
    12
    Evolutie bestaat, dat is een feit. Organismen passen zich aan en muteren. Dat kun je ontkennen, maar het zijn wetenschappelijke feiten. Nogmaals: ik maak duidelijk onderscheid tussen 'evolutie' (het ontwikkelen van organismen door genetische mutaties/aanpassing, hoe je het noemen wilt) en de 'evolutietheorie' (evolutie + oorsprong van het leven, want die oorsprong is nog niet onomstotelijk bewezen).

Over Jezus: ik zeg dus dat het wetenschappelijk niet vaststaat dat jezus heeft bestaan en borduur daar hypothetisch op voort. Ik zeg nergens dat het een feit is dat hij niet heeft bestaan. Dat zou namelijk wetenschappelijk niet correct zijn.

Daarom zeg ik steeds: probeer wat beter tussen de regels door te lezen en de gebruikelijke signalen op te vangen die je meestal verkrijgt door de context te combineren met zinsdelen als die je dik hebt gedrukt. Wat je aanhaalt en beweert is namelijk niet correct.

Als je zaken kunt combineren (bijvoorbeeld een huis/gebouw, datering, verwijzingen en vertellingen uit ondertekende documenten en bijvoorbeeld een graf of zelfs een lijk/skelet) kun je dat wel als vaststaand beschouwen hoor.

Dat komt omdat landen of groepen baat kunnen hebben bij het propaganderen van de informatie. Het wil niet zeggen dat het vaststaat. Onderzoek en bewijslast kunnen wel feiten vormen.

Het had anders een prominente plek in deze discussie aangezien jij dingen aannam en interpreteerde die ik totaal niet gezegd had. Het is behoorlijk vervelend om tegen een muur te praten namelijk.

Ik beweer volgens mij ook niet dat je dat hebt gezegd, maar het is wél relevant voor deze geloofsdiscussie hè ;) Daarom nam ik de hypothetische horde alvast even, omdat het eigenlijk geen scheet uitmaakt of Jezus bestaan heeft of niet.

11. Intraxz

Intraxz Ja!

Leuk Bevonden:
    0
    Volgens mij heeft de evolutie theorie weinig te zeggen over het onstaan van het leven zelf.

Even gezocht en dit staat op wikipedia.

12. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Nou ja, het staat ook niet onomstotelijk vast dat we van eencellige organismen zijn verworden tot wat we nu zijn. Dat organismen veranderen staat echter wél vast. En daar doelde ik op.

13. Intraxz

Intraxz Ja!

Leuk Bevonden:
    0
    Het is niet bewezen, maar wel het meest logische. Hoe is het anders gegaan?

Maar ik bedoelde dit

14. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Het onstaan van het leven is helaas een héél andere discutie op zich...
    Als je de ouderdom van de aarde die geschat wordt op zowat 5 miljard jaar neemt ,dan wéét je dat je nagenoeg niet kan bewijzen hoe het leven net onstaan is....
    Men neemt aan toen de aarde voldoende afgekoeld was en de atmossfeer en oceanen gevormd waren ,de atmossfeer bestond voor een groot deel uit koolstofdioxide en de zon zorgde voor een fotosynthese waardoor algen ontstonden in de oceanen die zuurstof produceerden...
    We praten hier over een honderden miljoenen jaren durend proces,het begin van alles hier op aarde.
    Men wéét ook dat bacteriën extreme temperaturen probleemloos overleven.
    Bekijk het maar als één groot chemisch proces waaruit stapje voor stapje het leven uit ontspringt...

http://www.artikelnet.be/articles/67/1/Fotosynthese

15. Intraxz

Intraxz Ja!

Leuk Bevonden:
    0
    Algen ontstonden niet door fotosynthese. Er moeten eerst organismen zijn die fotosynthese als energiebron kunnen gebruiken om fotosynthese plaats te laten vinden. Zelfs het simpelste leven van nu lijkt op het 1e leven van toen. Zelfs de complexere levensvormen van nu lijken meer op de simpelste levensvormen van nu dan dat de simpelse levensvormen van nu op het 1e leven van toen. (wat een zin 8)) Elk onderdeeltje, elk procesje is waarschijnlijk afzonderlijk ontstaan. Hoe? Dat moet je niet aan mij vragen. Neem bijv. de mitochondrien die in elke dierlijke cel voorkomen. Men denkt dat die ooit apparte "bacterien" waren en op een gegeven moment met een andere cel is versmolten als het ware, om als een organel te functioneren. Volgens mij wordt dit beschreven in de Eedosymbionten hypothese.

Laatst bewerkt: 24 apr 2008
  16. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Hoe alles ontstaan is, is niet op zichzelf te bewijzen...En dit op wetenschappelijke basis door middel van experimenten te gaan bewijzen kan ook niet aangezien de juiste parameters totaal onbekend zijn...
    Maar vanaf het moment dat er ééncellig leven ontstond is de evolutie dan wel gestart.
    Bewijs daarvoor heeft men niet als sluitend,maar gezien de vele fossielen die er gevonden worden,van duizenden uitgestorven specimens die sterk verschillen qua ouderdom ondersteunen deze theorie wél ...
    Dit is alvast een aannemelijkere theorie dan die van de creatonisten die beweren dat 8000 jaar geleden alles in één weekje is op punt gezet...

17. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Ook de evolutietheorie (zonder de oorsprong) zal nooit door iedereen als feit gezien worden omdat je nooit alle tussenvormen en alle mutaties kunt achterhalen.

18. Intraxz

Intraxz Ja!

Leuk Bevonden:
    0
    Inderdaad, maar als men door experimenten een vorm van leven maakt dat lijkt op primitief leven, dan is er in ieder geval een vaste onderbouwing. Je kan natuurlijk nooit het ontstaan van het leven op aarde "namaken". Ik denk dat evolutie er al eerder was. Het eencellige leven zélf opzich moet natuurlijk ook ontwikkeld zijn. Wie weet wat voor organismen er waren. Je hebt ook virussen. Virussen zijn compleet verschillend van cellulair leven, maar evolueren wel. Dit is om maar even duidelijk te maken dat je geen cellulair leven nodig hebt voor evolutie.

@*NERAZZURRI*
    Maar die dingen zijn toch niet nodig als bewijs? Je hebt toch niet elk miniscuul veranderingetje van elke soort nodig?

Ik heb hier trouwens nog een simpele samenvatting van de evolutie theorie, voor de mensen die geinteresseerd zijn :)
    http://www.sesha.net/eden/evolutie.asp

19. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    True,maar dat wil dan nog altijd niet zeggen dat dit experiment in exact dezelfde omstandigheden is gebeurd dan destijds...Een verandering van enkele parameters kan een héél ander resultaat opleveren qua primitieve levensvormen.We kunnen dan wél bewijzen dat het mogelijk is, maar tegelijk ook niet bewijzen dat het nét zo gegaan is...
    Het is net als filosofie,voor elke vraag die je oplost ,krijg je twee nieuwe vragen in plaats van een volledig antwoord...
    De wetenschap corrigeert uiteindelijk zichzelf met elke ontdekking die een nieuw licht op de evolutie werpen,en dit in tegenstelling tot het geloof dat zich tegen beter weten in aan die eeuwenoude dogma's blijft vastklampen.

20. RoX BoX

RoX BoX Earth

Leuk Bevonden:
    0
    Kinderen.
    Ik geloof in Sinterklaas en als ik een brave jongetje ben, krijg ik een kado.
    Maar als ik stout ben, krijg ik de roe.

Volwassen.
    Ik geloof in God en als ik een brave jongen ben, krijg ik een paradijs.
    Maar als ik stout ben, krijg ik eeuwige pijn.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina