Na lang wachten is vandaag mijn 42PX80 binnen gekomen. Ik was wel ongerust toen ik meehielp de doos uit de bestelwagen van de transporteur te halen want de doos lag plat in de wagen. Gelukkig dat er niks aan de hand was, het scherm was onbeschadigd (zijn plasmaschermen dan toch steviger dan gedacht of heb ik gewoon geluk gehad?).
Het toestel kon ik in mijn eentje op de voet krijgen maar een extra man aan hulp zou wel makkelijk geweest zijn. De tv voorzichtig op zijn plaats gezet en daarna kon het testen beginnen. Eerst maar COD 4 opgezet aangezien dat een van de meer beruchte spellen is wat betreft phosphor trailing. Het was aanwezig maar lang niet zo duidelijk als in de youtube filmpjes die ik had gezien. Ook met Gears of War viel het mee met het phosphor trailen. Ik kon het af en toe merken maar ook hier was het niet storend. Gelukkig lijk ik niet overgevoelig voor dit fenomeen te zijn.
Eventjes getest wat het verschil in kwaliteit tussen de VGA en component kabel is (maar ik moet dat nog uitgebreider vergelijken). Tot zover is het verschil dat VGA iets scherper is maar dat de kleuren vergeleken met component nogal flets zijn. Het gebruikelijke verschil tussen component/VGA dus.
Daarna The Matrix Revolutions kort getest via HDMI op een DVD-speler en ik was verbaasd over de volle kleuren en het mooie zwart van de openingsanimatie (de explosie van gouden fractal patronen). Nog even wat scenes bekeken (dat de Logos ontdekt wordt door Sentinels en dat de Sentinels Zion binnenvallen) en het beeldkwaliteit was uitstekend. Het was voor mij duidelijk dat de kleuren en het zwart van de plasma een mooier beeld vormden dan de LCD die ik hiervoor had (mooier maar helaas niet zo scherp als de LCD). Ik ben wel benieuwd hoe de kwaliteit van films op Bluray discs moet zijn. Upscaled DVD ziet er al prima uit, BD zal dan wel heel erg mooi zijn.
De instellingen had ik intussen gewijzigd ivm het inspelen en een natuurlijker kleurenpalet (ik heb de instellingen gebruikt zoals gebruikt in het hdtvtest.co.uk review van de 42PX80). Het ziet er nog steeds goed uit maar ik kan niet wachten tot ik het contrast hoger kan zetten. Dat ziet er toch mooier uit.
Digitale tv (via @Home) ziet er prima uit. Sommige zenders zien er beter uit dan andere maar over het algemeen ben ik heel tevreden over de kwaliteit van gewone tv uitzendingen. Afgaande op sommige reviews die ik had gelezen dacht ik dat het er heel slecht zou uit zien. Totaal niet dus.
Ik heb Eternal Sonata opgezet om te zien hoe de kleuren zouden zijn. Alweer mooie volle kleuren. Op de LCD zag het er al goed uit, op de plasma is het nog beter. Daarna een langere sessie Halo 3 gedaan en ook hier was de beeldkwaliteit mooier dan ik tot nu toe gewend was. Geen last van image retention gehad, ook niet na een uurtje Halo 3. De enige keer dat ik IR zag, was na de screensaver die de Samsung DVD-speler laat lopen. Ik had die maar eventjes aan staan maar toch zag ik vaag het logo van Samsung staan in een donker scherm.
Ik ben vooralsnog heel tevreden met deze aankoop. Het beeld is gewoon veel mooier dan de Sharp LCD die ik had. De kleuren en de hoge zwartwaarde maken het helemaal. Het is wel jammer dat je aan scherpte moet inleveren. Op DVDs en normale tv zul je het niet zo snel missen maar bij het gamen had ik toch wat meer scherpte willen zien (het komt denk ik ook omdat ik maar op 2 meter van de tv af zit). Maar dat is de afweging die je moet maken: mooier beeld of scherper beeld. In dat opzicht had ik misschien toch moeten gaan voor de 42PZ80, een Full HD resolutie met toch levendige kleuren. En een ander nadeel blijft toch ook het phosphor trailen. Ik merk het af en toe op maar ik vind het niet storend. Maar ook al stoor ik me er niet aan, ik zou het liefst geen enkel trailen willen zien. Mensen die (over)gevoelig zijn voor phosphor trailing, moeten plasma maar negeren maar alle anderen raad ik aan om plasma een kans te geven en te testen bij de winkelier. Wie weet raak je wel overtuigd van de kwaliteiten van een plasma scherm.
Laatst bewerkt: 26 apr 2008