[Politiek] Partijenwijzer

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 23 mei 2008.

1. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Hey all,

Ik weet dat er in dit forumdeel inmiddels zat thread te vinden zijn die gaan over politiek, maar toch wil ik even een aparte thread maken. Door al het gedoe van de laatste tijd (ik noem een Wilders, ik noem terrorisme, controle van de overheid, millieu, etc.) ben ik even gaan googlen naar een stemwijzer. Ik weet inmiddels helemaal niet meer op wat voor partij ik zou moeten stemmen als er verkiezingen zijn. Eigenlijk vind ik ze allemaal kut.

Dus ik dacht, ik ga eens kijken wat er bij mij uit zou komen. Via Stemwijzer.nl kwam ik uit op Partijenwijzer.nl en ik heb maar even de test van 42 vraagjes gemaakt. Na het maken van de test kwam ik bij mijn 2e argument voor het maken van een aparte thread voor 'partijenwijzer'. Deze test gaat namelijk helemaal nergens over. Ik denk dat 6 van de 10 vragen over geloof gaan, 1 over het milleu, 1 over dieren en 2 over de invloed van de overheid. WTF?!

Wat is het toch triest dat, ondanks het een test is waar je dus ook kan zeggen dat je iets niks vind, zoveel vragen over religie gaan. Lul toch een keer op met die zooi en al helemaal als het over beleidsvoering gaat. 1 of 2 vragen zijn meer dan zat.

Ik weet niet of er meer mensen zijn die niet meer weten op welke partij zij zouden moeten gaan stemmen, maar zo ja hebben zij in elk geval nu een site waar ze helemaal niets aan hebben en er verder geen moer mee opschieten :cool: Bespaart je weer wat moeite. ;)

Mijn uitslag van de test is deze:

Klopt maar half en er worden rare suggesties gewekt. :confused:

De partijen die eruit kwamen zijn deze:

Right. Ik vind de PvdA de kutste partij die er is, bij D66 weten ze zelf vaak niet eens wat ze willen en de VVD (wat ik voorheen heb gestemd) zie ik ook niet meer zitten.

Goed, naast dit kleine betoog waarom 'Partijenwijzer' géén duidelijk beeld geeft kun je in deze thread een discussie voeren over welke politieke punten jij wel of niet belangrijk vind en welke partijen eventueel aansluiten bij jouw persoonlijke idealen.

Brand maar los :cool:

//edit; de test is hier te vinden: http://www.partijenwijzer.nl/Ga-naar-de-test

2. joost23

joost23 Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ik denk dat een partijenwijzer te complex is om goed op het internet te zetten, als je een goed resultaat wil en een betere verdeling qua punten dan zal de test veel uitgebreider moeten, waar ze dan weer minder mensen met trekken omdat het grootste deel af zal haken bij meer vragen, maar denk je niet dat de partijen die er uit komen een indicatie geven over de richting waar je op gaat stemmen ?
    Verder zal je hier dus niet zo veel waarde aan moeten hechten...een stemwijzer moet mensen een richting aangeven daarna kunnen ze zich verder in die partijen verdiepen, aangezien jij je al verder hebt verdiept dan deze wat simpele vragen zal je hier dus weinig aan hebben. Maar ik snap je punt erg goed, vind stemwijzer s ook iets erg slecht mensen hechten te veel waarde aan wat er uit komt. Je zal toch wat partijprogramma's moeten doorkijken wil je een echte mening hebben\o/

3. Goiz

Leuk Bevonden:
    38
    Zeker waar. Maar ik was gewoon even aan het rondkijken en ik weet ook dat dit vaak kan leiden tot leuke discussies hier ;) hehe

Daarbij wilde ik even m'n gal spuwen, en kijken of deze thread kan leiden naar een punt waarbij iedereen de standpunten van Goiz gaat delen m.b.t. religie, millieu en de uiteindelijke politieke partij die daarbij moet gaan horen :+

4. Cookie

Cookie #TaylorSwift XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    528
    Precies hetzelfde. Het klopt soms maar over het algemeen kan ik mij niet echt in de opties vinden. Vond het maar rare vragen.

Resultaat
    Je bent niet uitgesproken links of rechts, wat de economie betreft. De overheid mag op sommige punten best ingrijpen, maar alleen als het niet anders kan. Je bent daarnaast een voorstander van individuele vrijheden, maar daar zijn wel grenzen aan. Je ziet in de maatschappij wel dingen die je niet zo bevallen, maar vindt een verbod vaak te ver gaan. Maatschappelijke veranderingen juich je meestal toe, maar je kijkt altijd wel kritisch naar de gevolgen. Een beetje comfortabel leven vind je verder belangrijk, maar waarschijnlijk sluit je je ogen niet helemaal voor immateriële zaken zoals kunst en het milieu. Het geld daarvoor moet echter wél eerst verdiend worden. Tot slot zie jij met al die verschillende religies maar één oplossing: religie mag geen enkele invloed hebben op de politiek. Je vindt dat geloof bij uitstek een privézaak is.

Op basis van deze overtuigingen is de kans groot dat je je thuis voelt bij één of meer van de volgende partijen:

Partij Programma
    D66 Lees het beginselprogramma van D66
    PvdA Lees het beginselprogramma van de PvdA
    VVD Lees het beginselprogramma van de VVD

D66 zou ik nooit stemmen. PvdA al helemaal niet en VVD is ook geen optie meer als je kijkt naar de afgelopen jaren.

5. Goiz

Leuk Bevonden:
    38
    haha zelfde verhaal indeed! 8)

6. Mtthz

Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Mijn partijen:

PvdA
    D66
    Groenlinks

Opzich niet zo verassend. Ben een beetje uitgekeken op de SP en neig veel naar D66 toe. PvdA en Groenlinks zou ik nog steeds niet stemmen.

7. Bassie_

Bassie_ Guest

8. Goiz

Leuk Bevonden:
    38
    Bedankt voor deze mooie en goed onderbouwde post! 8)

Care to tell us why?

9. boatfreak

boatfreak Guest

Ik heb me eigenlijk nooit in politiek geïnterresseerd, en ik ben dan nog wel geen 18, maar ik denk niet dat ik later ga stemmen. Die éne stem kunnen ze wel missen.

@goiz, het is zijn 1e post ;)

10. Fiasco

Fiasco Big Stepper XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    5.860
    Heb me hier ook nooit in geinterresseerd, maar toch wel die test gedaan. Kwam op hetzelfde uit als Cookie en Goiz. :+

11. Cookie

Cookie #TaylorSwift XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    528
    *51ste ;)

Vorige keer was mijn eerste keer en toen zat ik heel erg fout. Dit keer wordt lastig. Heb eigenlijk geen één partij waar ik het echt mee eens ben. Maar stemmen doe ik sowieso. Op dit moment heb ik alleen geen idee op wie.

12. Hoosie

Hoosie The Race is ON!

Leuk Bevonden:
    1.295
    Heb de stemwijzer ook maar gedaan. Vorige keer ook gestemd maar had me er totaal niet in verdiept. Heb toen op de VVD gestemd maar dat doe ik niet meer.

Mijn Partijen:
    - VVD
    - D66
    - PVV

VVD stem ik sowieso niet meer op. Van D66 weet ik eigenlijk niet echt wat hun programma precies is en PVV is een lachwekkende partij met een geert wilders die de gekste dingen roept.

Ik vroeg me eigenlijk wel af of Trots op Nederland ook in deze test zit?

13. Mirik

Mirik XBW Bazin XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Denk dat de meeste mensen ook vaak gewoon een verkeerd beeld hebben van de partij waarvan ze een positieve mening hebben. Zonder kennis van standpunten willen mensen ook wel eens gewoon ergens voor zijn. :)

Misschien is de partijenwijzer niet goed, maar nog altijd beter dan blind geloof in een partij die misschien helemaal niet voor jouw belangrijkste standpunten opkomt.

14. Joene90

Joene90 Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    VVD of D66 voor mij, nou zou ik toch al VVD gaan stemmen...

15. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.617
    Resultaat
    Je bent voorstander van weinig overheidsingrijpen in de economie. In het algemeen zullen mensen hun verantwoordelijkheid wel nemen, als ze genoeg prikkels krijgen. Waarschijnlijk vind je dat de Nederlandse welvaartsstaat te veel geld kost, en dat mensen vrij gemakkelijk aan een uitkering kunnen komen. De markteconomie is voor jou een uitstekend systeem om economische vooruitgang te bereiken. Je bent daarnaast een voorstander van individuele vrijheden, maar daar zijn wel grenzen aan. Je ziet in de maatschappij wel dingen die je niet zo bevallen, maar vindt een verbod vaak te ver gaan. Maatschappelijke veranderingen juich je meestal toe, maar je kijkt altijd wel kritisch naar de gevolgen. Een beetje comfortabel leven vind je verder belangrijk, maar waarschijnlijk sluit je je ogen niet helemaal voor immateriële zaken zoals kunst en het milieu. Het geld daarvoor moet echter wél eerst verdiend worden. Tot slot zie jij met al die verschillende religies maar één oplossing: religie mag geen enkele invloed hebben op de politiek. Je vindt dat geloof bij uitstek een privézaak is.

Partij Programma

How true!
    Ik was altijd al VVD gericht.. Hoewel het de laatste 2 jaren echt niet goed gaat daar, vind ik het nog steeds een betere partij dan de PvdA.
    En D66 gaat lekker veel zetels halen met de volgende verkiezingen!
    Wie weet ga ik volgende keer wel op D66 stemmen.. (Ik had nooit gedacht dat ik dit ooit zou zeggen maar ach).

16. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    Je bent voorstander van weinig overheidsingrijpen in de economie. In het algemeen zullen mensen hun verantwoordelijkheid wel nemen, als ze genoeg prikkels krijgen. Waarschijnlijk vind je dat de Nederlandse welvaartsstaat te veel geld kost, en dat mensen vrij gemakkelijk aan een uitkering kunnen komen. De markteconomie is voor jou een uitstekend systeem om economische vooruitgang te bereiken. Je bent daarnaast een voorstander van individuele vrijheden, maar daar zijn wel grenzen aan. Je ziet in de maatschappij wel dingen die je niet zo bevallen, maar vindt een verbod vaak te ver gaan. Maatschappelijke veranderingen juich je meestal toe, maar je kijkt altijd wel kritisch naar de gevolgen. Je bent verder op zoek naar een tussenweg in het moderne leven, tussen geld kunnen verdienen aan de ene kant, en aandacht voor milieu, kunst, en andere mensen aan de andere kant. Misschien ben je blij dat je op zondag nog even snel een boodschap kan doen, maar een totale 24-uurs-economie hoeft voor jou niet. Tot slot ben je in principe tegen invloed van religie op de politiek, maar waarschijnlijk stoor je je wel eens aan de felheid waarmee sommigen zich tegen religieuze invloed uitspreken. Uit religie komen immers wel belangrijke normen en waarden voort.

Op basis van deze overtuigingen is de kans groot dat je je thuis voelt bij één of meer van de volgende partijen:

Partij Programma
    PvdA Lees het beginselprogramma van de PvdA

Ok. De tekst klopt in elk geval behoorlijk! Vorige keer PVDD gestemd :+

Laatst bewerkt: 23 mei 2008
  17. Beawulf Agate

Beawulf Agate aka Mad Murdock

Leuk Bevonden:
    1
    Inderdaad, het lijkt soms ook op kudde gedrag.

Als je een goede stem wilt uitbrengen, lees dan de standpunten, ook van de partij die je niet aanstaat. Het geeft je een goed beeld van alles en het helpt je met discussies.

18. Tediz

Tediz pendejo

Leuk Bevonden:
    0
    Geeft een beetje een eenzijdig beeld. Ik moet er ook bij zeggen dat ik een stuk of 10 vragen over heb geslagen. Dat is altijd het probleem bij dit soort tests; een antwoord op zulke vragen is vaak een kwestie van enerzijds anderzijds. Voor de rest bestond de test voornamelijk uit onderwerpen die me niet boeien of niet relevant zijn. Zo is er volgens mij überhaupt geen sprake van het toevoegen van het scheppingsverhaal aan biologieboeken en soortgelijke dingen. Zoals gezegd ligt de nadruk van de test te veel op geloof.

Partijen:
    - SP
    - GL
    - D'66

SP vind ik gevaarlijke, onrealistische populisten. GL heb ik op gestemd maar bij nader inzien vind ik het op verschillende punten te links. D'66 zit ik nog het dichtste bij qua politieke voorkeur op het moment, ookal blijft het een vreemd partijtje.

19. Henrive

Henrive zuur

Leuk Bevonden:
    10
    D66. Sommige mensen zien het pragmatisch zijn als 'niet weten wat ze willen', maar ik vind het juist goed dat ze niet vast zitten in 'links' en 'rechts', en alles vanuit dat standpunt bekijken, maar dingen gewoon los bekijken. Verder staat het Europabeleid me ook erg aan.

20. Danger

Danger XBW Groentje

Leuk Bevonden:
    0
    Ik zou op het moment ook op D66 stemmen. Vind het een goede partij met duidelijke standpunten waarin ik me kan vinden. Aandacht voor gelijkheid maar niet beperkend in vrijheid. Ook zijn ze tegen de afschaffing/vermindering van de koopzondagen wat ik ook een belangrijk punt vind. Ik vind boodschappen doen of werken op zondag namelijk erg prettig om te doen. D66 heeft ervaring in de politiek en is oplossingsgericht en niet erg populistisch zoals PVV of TON, die maar wat roepen en vervolgens niet met oplossingen komen. Fileprobleem en belasting, maar niet overdreven veel (zoals nu) vind ik ook belangrijk. VVD is voor kernenergie, schenkt op een feestje geen alcohol en bakt alleen halal vlees om stemmen te winnen van de moslims en hecht naar mijn mening te weinig waarde aan dieren en milieu. SP is te populistisch, tegen rookverbod in de horeca en alleen maar belastingverhogend, waar we al zoveel van betalen.

Dat is mijn motivatie om D66 te stemmen bij de volgende verkiezingen.

Deel Deze Pagina