Heb de game al een paar dagen thuis liggen, maar wegens de vele aanwezigheid van het fenomeen vriendin ben ik er expres nog maar niet aan begonnen. Wilde bij het starten van deze game perse een 'ik zit in m'n hok, laat me met rust' sfeertje creeren
Nja goed, kreeg ik dus vandaag de kans voor. De game in de PS3 gestopt, installeren (heb inmiddels nog maar 8 GB over van de 40 GB maar dat terzijde ). Snake gaat op z'n gemakkie een peuk roken. Goed idee denk ik, ik doe mee. Allerlei waarschuwingen over te lang spelen en moeheid, pauze nemen, roken is slecht voor je blablabla. Wel grappig opzich. Dan eindelijk spelen ! Oh nee, hoofdmenu ff bekijken. Wauw. Wat zijn er voor opties. Standaard dingen, het meeste heb ik gelaten voor wat het was. Heb alleen de Subtitles aangegooid, de functie van de Selectknop veranderd in de Codec aangezien de controls ook in het boekje staan, en heb het switchen tussen Auto-Aim (Lock-On) en Manual Aim mogelijk gemaakt. Wat opzich best handig is. Je kunt handmatig aimen, vanuit derde of eerste persoon, maar met een druk op vierkantje kun je dus ook voor een Lock-On systeem kiezen als je snel gasten moet afknallen om vervolgens weg te kunnen komen.
Afijn, ik loop wat op de zaken vooruit. Na een paar erg indrukwekkende intro filmpjes is het dan echt spelen. Gelijk paniek want je zit middenin een Warzone en ik had de controls nog niet bekeken. Dus pauze, boekje erbij, controls inprenten en aan de gang. Wat is de game mooi ! De sfeer druipt er vanaf en mede dankzij de DS3 wordt je er constant aan herinnerd dat er flink oorlog wordt gevoerd want iedere explosie die je hoort voel je ook. Heerlijk. Ik wist wel dat MGS4 een game zou worden waarbij ik de Rumble functie zou gaan missen, en denk dat ik gelijk gekregen heb ook. Lucky for me was m'n DS3 deze week net op tijd binnengekomen.
Maar ff terug naar de game. Hij is echt mooi. En ja....weet je, eigenlijk ben ik gewoon sprakeloos. Plus heb ik nog niet zoveel inhoudelijks te melden aangezien ik nog maar een relatief klein stukje gespeeld heb. Bovendien moet je de game gewoon zelf ervaren wil je snappen wat ik, en andere MGS fans, proberen te zeggen. De controls voelen in elk geval goed aan, de besturing is zo goed als hetzelfde gebleven op een paar nieuwe mogelijkheden na. Grafisch heeft de game me echt overrompeld, ik had wel wat moois verwacht maar zo mooi als dat ik nu voorgeschoteld kreeg ook weer niet. Misschien is dit het voordeel van niet van te voren tig trailers etc. bekijken, maar gewoon de game kopen en je laten overdonderen. Nou, dat is Kojima gelukt bij me. Al na een uurtje spelen.
Ik sluit af met de gewaagde stelling dat je als je dit als PS3 bezitter links laat liggen, je echt wat gaat missen. Dat durf ik nu al te beweren. Ook als je de vorige delen niet of niet allemaal gespeeld hebt zou het je er eigenlijk niet van moeten weerhouden om hieraan te beginnen. Tuurlijk, voor het totaalplaatje is het het mooist (en vooral het duidelijkst) als je volledig bekend bent met de geschiedenis van MGS door de vorige delen allemaal grijs gespeeld te hebben. Of in elk geval allemaal minstens een keer uitgespeeld te hebben. Ik behoor tot de groep die deel 1 en 2 heeft uitgespeeld, deel 3 helaas niet. Gelukkig heb ik vandaag nog een exemplaar van de MGS Saga pre-order DVD kunnen scoren, binnenkort maar eens bekijken. En anders zijn er nog genoeg bronnen op het internet te vinden die je volledig kunnen inlichten over wat je eventueel hebt gemist. Zo heb ik deel 3 niet uitgespeeld, ben er zelfs niet eens echt ver in gekomen simpelweg omdat het er nooit van gekomen is, maar heb er toendertijd wel het hele script van gelezen.
Oh ja, ik zou afsluiten. Nja het moet maar dan. Mijn eerste uurtje met MGS4 heeft mij in elk geval al duidelijk gemaakt waar de serie ook alweer voor staat : kwaliteit. In verhaal, personages, betrokkenheid bij de personages, presentatie. Het is een game, maar eigenlijk ook een film. Nee, het is wel degelijk een game maar wat het teweeg kan brengen staat gelijk aan de kwaliteit van een AAA film. En nu ga ik ophouden met reclame maken voor iets waarvan we allemaal wisten dat het een parel zou worden. MGS4 is hier, en ik ben weer terug naar m'n hok !
Laatst bewerkt: 13 jun 2008