[Discussie] Bestaat er buitenaards leven?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door DulleNL, 24 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Hehe, dat klopt, maar dat wil niet zeggen dat ze er nét hetzelfde uitzien als wij....:b:

Klopt wederom, maar na een paar miljard jaar zal je alleen de sterren in ons zonnestelsel nog aan de hemel zien staan...En dat zullen er alvast een pak minder zijn dan momenteel het geval is...Zelfs de maan die zich van alle planeten het dichtst bij ons bevindt verwijderd zich langzaam maar onherroepelijk van de aarde vandaan...dit tempo bedraagt zowat 2.5 meter per jaar volgens de astronomen,maar over een miljard jaar gezien krijg je een dan al een serieuze afstand ...En aangezien men altijd zegt dat de aanwezigheid van onze maan een cruciale betekenis heeft op het leven hier op aarde en zijn getijden zou het verminderen van de invloed van de maan op aarde wel eens serieuze veranderingen op onze planeet kunnen bewerkstelling,en dit lang voordat de zon aan haar allesvernietigend einde voor alle leven op deze planeet begint als ze gaandeweg transformeert tot een rode reus ,alvorens ze tijdens het hoogtepunt zal ineenschrompelen tot een witte dwerg en de aarde eerst verbrandt om dan vervolgens als een dode planeet volkomen met ijs bedekt in de duistere ruimte achter te laten...

Laatst bewerkt: 7 apr 2008
  2. Intraxz

Intraxz Ja!

Leuk Bevonden:
    0
    Er is wel leven op de maan, sinds de mens er is geweest en allemaal bacterien en de rest heeft meegenomen. Ik weet niet of ze nú nog leven, maar ze zijn er wel.

Hihi, de maan is geen planeet, maar een maan :) en die verwijderd zich niet door de zelfde oorzaak als de sterrenstelsens zich van elkaar bewegen. De melkweg, waar ons zonnestelsel zich bevind, zit in een cluster die we de lokale groep noemen. En als ik het goed heb dan blijven de sterrenstelsels in clusters bij elkaar in de buurt. Er komt zelfs een sterrenstelsel, het Andromeda stelsel, op ons af. Met een snelheid van 300km/s

3. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Tja, overal is leven zij het in bacterie vorm,de wetenschap wéét momenteel al dat bacteries zowel extreme hitte als extreme koude gemakkelijk kunnen overleven....Misschien zijn wel de eerste levensvormen op aarde ontstaan door diezelfde bacterieen die met meteoren tot op deze plek zijn meegereisd ..
    In de diepzee vindt men genoeg plekken waar zwavelzuur uit de bodem ontsnapt,en er desondanks toch bacterieen in blijken te kunnen overleven...
    Dat geeft dus wel aan dat deze levensvorm nagenoeg onverwoestbaar is en uiteindelijk aan de basis van alle leven op deze aarde ligt, en die in dezelfde tijd hoe dan ook ieder leven op aarde net zo gemakkelijk zouden kunnen vernietigen ...momenteel buit de mens de factor penniciline uit als basis tegen bacteriele ontstekingen,en dit terwijl wij weten dat de bacteries zich steeds resistenter gaan gedragen en het pennicilinegebruik langzaamaan maar zeker neutraliseren,en dat is ook een bewijs van evolutie ,zij het op bacterieel niveau, maar niet minder dodelijk voor de mens....mwa, als de mensheid niet op eigen kracht deze planeet zal kunnen verlaten wil ik er wel op wedden dat bacteries de mensheid eerder zullen uitroeien dan de zon zal kunnen,zeker weten dat die er géén 5 miljard jaar over zullen doen ...

4. Intraxz

Intraxz Ja!

Leuk Bevonden:
    0
    Ook leuk om te weten,

[yt]YL4cFjmnQT8[/yt] (let niet op de muziek)
    En dan deze:
    [yt]fgg2tpUVbXQ[/yt]

Dan vraag ik mij het af hoe mensen het in hun hoofd halen om zo arrogant te zijn om oa te denken dat we de enige zijn, of dat we belangrijk zijn.

Ik heb toch wel medelijden met sommige mensen...

5. *NERAZZURRI*

*NERAZZURRI* Active Member

Leuk Bevonden:
    12
    Ik ben een redelijk fanatieke leek (lees wel eens wat, met name oppervlakkige, simpele feitjes natuurlijk), maar volgens mij is het voor ons blote oog vrijwel onmogelijk om concrete sterren uit andere sterrenstelsels te zien. Volgens mij zien we de sterren van onze eigen Melkweg en hooguit de contouren van andere hele sterrenstelsels. Maargoed, dat zijn niet ter zake doende details natuurlijk.

Hmm... Dan zou de maan zich ook steeds sneller van de aarde af moeten werpen (ik neem aan dat dit komt door centifugale krachten) en zal de afstand dus telkens toenemen aangezien de aantrekkingskrachten onderling steeds minder worden.

Ik vraag me af of het verdwijnen van de maan heel veel invloed zou hebben op het leven hier. Doet de maan veel meer dan eb en vloed creëren en de aarde 's nachts verlichten? De jaargetijden komen door de kanteling van de aardas, en niet door de maan voor zover ik weet.

En ik dacht gelezen te hebben dat men bij de eerste maanlanding spullen had achter gelaten (lanceermechanisme waarschijnlijk) waarop of waarin per abuis organisch materiaal in de vorm van bacteriën (iemand had er in geniest oid) terecht was gekomen. Dat hebben ze bij een tweede bezoek weer meegenomen en onderzocht, en de de bacteriën kwamen na drie jaar op de maan weer tot leven toen ze op de aarde in de vertrouwde atmosfeer terecht kwamen :+

Hoe bedoel je, onuitroeibaar? \o/

Maar om een beetje terug te gaan on-topic: er zijn al een tijdje sterke aanwijzingen dat er onder de ijslaag van Titan (een van de manen van Saturnus) wel eens een vloeibare zee zou kunnen zijn, met natuurlijk de mogelijkheid op (primitief) leven. Dit zou kunnen door warmtebronnen in de kern van de maan. Erg boeiend natuurlijk. Al schijnt een missie naar Titan en het boren op zo'n gigantische diepte op zo'n verre plek op het moment een veel te groot project te zijn, helaas :'-(

@ Intraxz: Die filmpjes kwam ik ook al tegen toen ik een paar pagina's terug bladerde :9 Maar het is niet te bevatten hoe nietig wij zijn. Of hoe onvoorstelbaar groot hetgeen is waar we ons in bevinden, het is maar van welke kant je het bekijkt.

6. Intraxz

Intraxz Ja!

Leuk Bevonden:
    0
    Juist. En men schat de groote in mbv wat we nu kunnen meten. Misschien is de ruimte wel oneindig met af en toe, of misschien we heel vaak ergens een oerknal. Misschien vind er wel een oerknal plaats als het kan, als het "leeg" genoeg is op een plaats.

7. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Of het is een steeds terugkerend fenomeen. Alles dijt uit en krimpt weer ineen, dijt weer uit, krimpt weer ineen.

Ach ja, er zijn zoveel mogelijke theorieën omdat we er simpelweg zo weinig van weten :+

't Is eigenlijk al te zot voor woorden om er bij stil te staan dat als je maar ver genoeg kunt kijken, je de oorsprong van het heelal misschien wel kunt 'zien'! 8)

8. Intraxz

Intraxz Ja!

Leuk Bevonden:
    0
    Nah, waarnemen via licht of andere golflengtes van elektro magnetische straling vind ik nogal beperkt. Niet dat ik een betere manier van waarnemen weet :)

9. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Vind je nogal beperkt? :9 Je doet niet anders ;)

Als je de ruimte in kijkt kijk je ontegenzeggelijk in het verleden.

10. Intraxz

Intraxz Ja!

Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet, ik weet. Als je naar de muur kijkt zie je de muur van een klein momentje geleden. Dat nog niet eens trouwens. Je neemt het licht waar dat tegen die muur afketst. Dat wordt dan door je hersenen vertaald naar een beeld. Ik denk dat dat beeld voor iedereen verschilt. Kleur bijvoorbeeld. Ik zie rood als rood, ten minste, wat mijn hersenen naar rood vertalen. De hersenen van iemand anders kunnen rood, of misschien zelfs licht naar iets héél anders vertalen. Voor de waarnemer maakt het toch niets uit.

Ik bedoelde beperkend in de zin van, je kan er niet alles mee waarnemen.

11. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Hoe bedoel je precies? Dat je niet het 'nu' waar kunt nemen of niet oneindig zicht hebt?

12. Intraxz

Intraxz Ja!

Leuk Bevonden:
    0
    Je kan het nu niet waarnemen nee. of je moet met je netvlies op precies dezelfde plek zijn als het oppervlak waar het licht op afkaatst, en dat kan niet. Dan moet het trouwens ook nog door je oogzenuw naar je hersenen en dan moet het daar verwerkt worden :) je kan er gewoon niet alles mee zien. De hubble kan bijv. ook maar zo ver kijken.

13. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Nou, het is genoeg als je relatief in de buurt bent :9 En de verwerking van die impulsen langs sensorische-, schakel- en motorische neuronen langs dendrieten, axonen en synapsen en de optische centra gaat zo snel dat je er geen erg in hebt :thumbs:

Goed geregeld toch, zo'n nietig klein menselijk kutlichaampje (relatief gezien dan).

Ik kwam trouwens (om verder te gaan bij het verhaal van svennies dat het bijna onmogelijk zou zijn dat elders de evolutie hetzelfde is geweest als hier, of dat zelfs de evolutie hier nooit hetzelfde zou zijn) dit boek tegen. Ga ik in de toekomst zeker eens lezen, maar heb al zoveel op de verlanglijst staan :eek:

14. Intraxz

Intraxz Ja!

Leuk Bevonden:
    0
    om nog een keer offtopic te gaan }:]

Misschien heb je er zelf geen erg in, maar op een kleinere tijdschaal maakt het wel een verschil :)

15. DulleNL

DulleNL I'm a little teapot Magic Member

Leuk Bevonden:
    313
  16. Roerbakmie

Roerbakmie .....

Leuk Bevonden:
    0
    Ik zeg altijd maar, eerst zien dan geloven.

17. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313

:D ;)
    Ik weet dat in die 2 filmpjes veel dezelfde foto's zitten. Maar sommige zijn anders.

Het probleem is dat veel mensen het ontkennen dat ze iets hebben gezien.
    Die willen niet accepteren dat wat ze hebben gezien buitenaards kan zijn.

Ontkenning uit angst voor het onbekende denk ik.
    Of bang dat ze door de buitenwereld belachelijk worden gemaakt.
    Zonde.

18. Ebrithil

Ebrithil Active Member

Leuk Bevonden:
    39
  19. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
    yay \o/

Heeft de 'lander' die instrumenten gewoon niet?
    Of heeft het geen instrumenten wat leven heeft geregistreerd; dus ze hebben wel de instrumenten om het te testen, maar er was geen leven aanwezig?

We maken wel eindelijk wat zichtbare vooruitgang! :D

(die filmpjes had ik btw ook maar met een knipoog geplaatst omdat Roerbakmie bewijs wilde 'zien' ;))

20. Intraxz

Intraxz Ja!

Leuk Bevonden:
    0
    Ik was vorige maand ook zomaar aan het filmen uit mijn dakraam.. Zie ik dit!

nah, dat was meer bedoeld als spoof. Ik denk ook echt niet dat buitenaards leven wel slim genoeg is om hierheen te komen, maar dom genoeg is om op een mysterieuze manier rond te vliegen.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina