Ik ben een redelijk fanatieke leek (lees wel eens wat, met name oppervlakkige, simpele feitjes natuurlijk), maar volgens mij is het voor ons blote oog vrijwel onmogelijk om concrete sterren uit andere sterrenstelsels te zien. Volgens mij zien we de sterren van onze eigen Melkweg en hooguit de contouren van andere hele sterrenstelsels. Maargoed, dat zijn niet ter zake doende details natuurlijk.
Hmm... Dan zou de maan zich ook steeds sneller van de aarde af moeten werpen (ik neem aan dat dit komt door centifugale krachten) en zal de afstand dus telkens toenemen aangezien de aantrekkingskrachten onderling steeds minder worden.
Ik vraag me af of het verdwijnen van de maan heel veel invloed zou hebben op het leven hier. Doet de maan veel meer dan eb en vloed creëren en de aarde 's nachts verlichten? De jaargetijden komen door de kanteling van de aardas, en niet door de maan voor zover ik weet.
En ik dacht gelezen te hebben dat men bij de eerste maanlanding spullen had achter gelaten (lanceermechanisme waarschijnlijk) waarop of waarin per abuis organisch materiaal in de vorm van bacteriën (iemand had er in geniest oid) terecht was gekomen. Dat hebben ze bij een tweede bezoek weer meegenomen en onderzocht, en de de bacteriën kwamen na drie jaar op de maan weer tot leven toen ze op de aarde in de vertrouwde atmosfeer terecht kwamen
Hoe bedoel je, onuitroeibaar? \o/
Maar om een beetje terug te gaan on-topic: er zijn al een tijdje sterke aanwijzingen dat er onder de ijslaag van Titan (een van de manen van Saturnus) wel eens een vloeibare zee zou kunnen zijn, met natuurlijk de mogelijkheid op (primitief) leven. Dit zou kunnen door warmtebronnen in de kern van de maan. Erg boeiend natuurlijk. Al schijnt een missie naar Titan en het boren op zo'n gigantische diepte op zo'n verre plek op het moment een veel te groot project te zijn, helaas
@ Intraxz: Die filmpjes kwam ik ook al tegen toen ik een paar pagina's terug bladerde Maar het is niet te bevatten hoe nietig wij zijn. Of hoe onvoorstelbaar groot hetgeen is waar we ons in bevinden, het is maar van welke kant je het bekijkt.
Laatst bewerkt: 7 apr 2008