XBox Live
Opzich is XBox Live een mooi medium en was ik er aanvankelijk erg te spreken over, alleen de laatste tijd vind ik toch dat het veel steken laat vallen.
Qua downloadbare content valt er niet zoveel op aan te merken, het is snel en er is een groot aanbod van Demo's, Video's, Extra Content, Themes en andere profiel dingen, Etc.
Die XBox originals zijn overigens echt heel leuk! Jammer dat je er alleen weer voor moet betalen...
Wat ik wel erg vind tegenvallen de laatste tijd zijn de multiplayer mogelijkheden. Ik heb al zoveel problemen gehad om normaal een multiplayer game te spelen met vrienden van me en ik hoor sowieso heel veel klachten vanuit de community.
- Uberhaupt geen matches kunnen vinden voor een spel dat net uit is praktisch onmogelijk
- Dan begin je zelf een Player Match, kan een vriend van me nog niet joinen, zelfs niet op invite
Het is gewoon enorm vervelend als je zin hebt om met een vriend lekker te klieren en het gaat niet, dat is gewoon erg jammer. En daar heb ik de laatste tijd wel veel last van.
En nee dat ligt niet aan mijn internet, dat is verder prima.
Ik vind het alleen jammer, dat alles geld kost en vaak ook relatief veel. Je betaalt soms gewoon 5 euro voor een thema die best wel lelijk is, of een uitbreiding op een game die echt geen 5 euro waard is.
Nu vind ik het persoonlijk niet zo erg om geld uit te geven voor een download (veel mensen wel), maar als het nou een klein bedrag is (een euro ofzo) dan is dat minder erg.
De Games
Ik vind dat de diversiteit aan games op de 360 echt bijzonder goed is. Daarom hoef ik ook geen PlayStation 3. Op de PlayStation 3 zijn gewoon geen leuke games. Ja, Metal Gear Solid (vind ik geen ruk aan) en Gran Turismo 5 (vind ik wel vet), maar ja, daar ga ik niet alleen een PS3 voor kopen.
Heel veel PlayStation fans gaan natuurlijk wel alleen voor Metal Gear Solid en Gran Turismo 5. Daar moet natuurlijk wel rekening gehouden mee worden. Die hebben een bizar grote groep vaste kopers.
Maar als er een leuke game op PS3 uit komt, komt die ook op de 360 uit. Maar de 360 heeft gewoon een VEEL grotere range aan (exclusieve) games, die (vind ik) leuker en beter zijn dan de games die op de PS3 verschijnen.
En de WII is gewoon goedkoop, die kan je niet vergelijken met de 360. Bovendien wordt de WII niet zoveel gebruikt als een 360. Ik ken een 20-tal mensen die de WII hebben, die vonden het een maand lang geweldig, daarna hebben ze stuk voor stuk te kennen gegeven hem verder niet zo vaak meer te gebruiken, alleen af en toe.
Bovendien laat het aantal leuke games op de WII ook te wensen over. Alleen een Super Smash Bros. Brawl en Super Mario zijn echt leuk, maar voor de rest is het allemaal weinig bijzondere games.
Over Party Games. Ja... Ze zijn er inderdaad niet of nauwelijks op de 360. Maar ja... Die had de oude XBox toch ook niet? En die heeft het ook gewoon prima gedaan, dus ik denk niet dat de afwezigheid van Party-Games veel zou veranderen aan de positie van de 360.
Als je een console gaat kopen vanwege de party-games, dan kopen mensen alsnog de WII, want die is gewoon veel goedkoper en de controllers zijn dan gewoon leuker.
Qua games is de 360 DE console bij uitstek. Ze hebben alles in de aanbieding, van kinderspellen, tot strategie spellen en shooters. Alles komt aan bod.
Blu-Ray/HD-DVD
Ik denk dat hier de grootste reden zit, dat mensen een PS3 kopen. Ze krijgen een console + Blu-Ray speler in één. Als ik mensen spreek die een PS3 hebben gekocht is dat een grote factor.
Mij persoonlijk interesseert het echt GEEN KONT of dat erin zit, DVD kwaliteit vind ik scherp zat, ik hoef geen neusharen te kunnen tellen.
Maar opzich kan ik het argument best goed begrijpen.
Controllers
Ik lees hier veel discussie over de controllers. Dat ze meer met bewegings-gevoelige-controllers moeten doen, zoals die op de WII worden gebruikt. Kan best leuk zijn, ik denk niet dat dat een reden is om een 360 te kopen, maar het kan een aantal games best leuk maken.
Ik dacht dat ik een keer gelezen had, dat Microsoft bezig was met het ontwikkelen van vrijwel identieke controllers als die van de WII en dat die eind dit jaar op de markt zouden komen, maar ik weet niet in hoeverre dit waar is.
Eh... Ja, verder weet ik hier eigenlijk ook niet zoveel meer over te bedenken...
Backwards Compatibility
Misschien één van de grootste argumenten tegen de 360. Het is wel erg jammer/gierig (of je het jammer of gierig vindt, mag je zelf bepalen) van Microsoft dat ze daar gewoon weinig aandacht aan hebben besteedt.
Ik heb een hele kast vol met leuke XBox games die ik niet meer speel omdat ik geen zin heb om 2 consoles op een TV aan te sluiten en dat is jammer! Iedereen weet dat veel PS3 mensen nog PS2 spellen spelen (en terecht!) omdat daar gewoon prachtige games tussen zitten.
Natuurlijk, de toppers zijn speelbaar op de 360, maar het werkt niet altijd lekker, soms is het traag, soms lopen ze af en toe vast...
Ik vind het een leuk initiatief van Microsoft dat ze die XBox Original op Live hebben gezet. Als je de games nog niet hebt. Anders kan je weer dokken voor een spel dat je al hebt...
Performance van de 360
Opzich vind ik de 360 goed presteren. Als je gaat vergelijken tussen de 360 en de PS3, die theoretisch op de 360 zou moeten poepen, vind ik de verschillen minimaal en vind ik geen van beide beter.
Er zijn verschillen, maar waar de één met kleuren beter scoort, faalt die weer bij andere elementen. Gemiddeld kom je op hetzelfde uit, dus wat dat betreft doet de 360 echt niet onder.
Vergeleken met de WII is het natuurlijk een ander verhaal. De WII is gewoon een ander type console, dat grafisch volledig poep wordt geblazen door zowel de PS3 als de 360 en doet daarom ook eigenlijk niet mee in de console-strijd.
Wat ik wel moet zeggen is dat ik de 360 toch wel TE vaak vind vastlopen. Ik weet niet waardoor het komt. Ik heb zelf met Oblivion geen problemen gehad. 100 uur gespeeld, ik heb 1 vastloper gehad.
Toch hoor ik mensen die om het uur een vastloper hebben, dat heb ik dan weer niet gehad.
Helaas heb ik bij andere games dan wel weer een vastlopertje hier en daar. Het is NIET regelmatig, maar...
Ja kijk... Dat een console eens een keertje vastloopt, dat kan nu eenmaal. Alleen gebeurt het bij de 360 net iets te vaak om het af te doen als "zelden eens een keertje". Ik hoop dat mijn punt duidelijk is.
Reputatie 360
Dit is denk ik HET BELANGRIJKSTE PUNT dat de 360 niet optimaal scoort in de console branch. De reputatie.
Als je met iemand spreekt die nog geen console heeft, of in het bezit is van een PS3 of WII (kan ook trouwens wel dat die al een 360 heeft), dan is toch de gemiddelde opvatting:
Een 360 gaat vaak stuk en maakt krassen op je DVDs
Dat komt door de berichtgevingen op TV, het is groot nieuws geweest dat ze veel kapot gingen en die krassen op de DVDs is ook wereldnieuws geweest.
DAT SCHAADT JE IMAGO HARD!!!
Mensen die niet bekend zijn met consoles kopen daarom denk ik liever geen 360. Zij weten niet beter. Ik heb 2 360's staan, een normale en een Elite, die zijn allebei nog niet stuk gegaan in de afgelopen 2 jaar (de Elite is natuurlijk wat nieuwer).
Mensen willen geen 200-300 euro uitgeven aan een console waarvan ze gehoord hebben dat hij stuk gaat of DVDs kapot maakt.
Daar komt de XBox ook denk ik niet meer van af.
Kijk naar Italiaanse auto's. Alfa Romeo's zijn duur in de aanschaf, maar zijn de sterkst dalende auto's qua prijs na aanschaf. Omdat ze vroeger (lees tot 15 jaar geleden) nogal de neiging hadden om te roesten en regelmatig gewoon een defect te krijgen.
Tegenwoordig speelt dat niet meer, of nauwelijks op, maar toch zitten ze vast aan dat imago. "Alfa? Dat zijn roestbakken..."
Ik denk persoonlijk dat dat het hele euvel is van de 360 op dit moment en meer echt niet.
Laatst bewerkt: 30 jun 2008