Simpel gezegd: als fantasy lover kan je deze boeken niet links laten liggen. Ze hebben ons beeld van moderne fantasy min of meer gedefinieerd. Nog steeds als ik er aan terug denk (is inmiddels 6 jaar geleden dat ik ze gelezen heb) krijg ik een vrij speciaal gevoel.
Ontzettend diepe boeken die op een prachtige manier geschreven zijn. En de "film edities" zijn geloof ik gewoon het hele verhaal. Heb nog nooit gehoord van "ingekorte" boeken. Zelfs "I am legend" met de filmcover is wel het originele verhaal (vraag me niet waarom, die film is de allergrootste verkrachting allertijden).
Ga zelf binnenkort beginnen aan 1984 van Orwell. Ben er ooit eens aan begonnen maar was toen net iets te jong. Verwacht er erg veel van.
Om nog even op "I am legend" terug te komen: dat is sowieso het beste korte boek (180 pagina's ongeveer) dat ik ooit gelezen heb. En ook één van beste beschrijvingen van een eenzaam personage. Laat je niet afschrikken door de film: het complete verhaal is verandert. Zelfs de titel heeft in de film niet de juiste betekenis. Ik vind het echt een fucking schande dat de schrijver Richard Matheson de film niet heeft gedwongen een andere titel te nemen.
Zijn er nog meer mensen die dit meesterlijke horror / sci fi verhaal gelezen hebben?
Overigens vind ik de film op zichzelf best vermakelijk, gewoon een leuke actiefilm met een aantal mooie shots.
Edit: nog een kleine stukje uit een "I am legend" book review door Daniel Jolley.
Laatst bewerkt: 2 jul 2008