Eén enkele cel leeft ook...dat noem je toch ook geen mens? Wederom, dan moet je je neus niet snuiten, gaan duizenden cellen door dood in je lichaam.
Right, anyways je hebt een goed punt, het is een slechte benaming die ik gebruik in mijn argument, een mens is het natuurlijk simpelweg in soort altijd, onafhankelijk van het stadia van ontwikkeling, homo sapiens and all that. Maar dat bedoel ik natuurlijk niet, ik heb het over een 'persoon'.
Is een foetus een persoon? Nee, een persoonlijkheid vormen is een proces dat zich buiten de baarmoeder middels een samenwerking tussen omgeving, cultuur, opvoeding en fysieke beperkingen ontwikkelt. Een foetus is in dat opzicht niets meer dan een mensenlarve. Misschien verschrikkelijk om te vermoorden (vind het wel meevallen, vind oorlog tussen 'bewuste' mensen vele, vele malen erger), maar de afweging is, is het beter om het geboren te laten worden in een slechte situatie.
Ik zou helemaal niets of niemand willen vermoorden, geen enkele cel, mens of ander organisme. Ik kijk naar de situatie en beredeneer vanuit dat standpunt wat rechtvaardigheid is in de morele en ethische zin.
Ik vind dat het gebruiken van stamcellen uit blastocyste embryo's zelfs logisch als het is om iets goeds mee te doen. Of het goed is dat wij daarmee ubermensen willen/kunnen creëeren, is een andere vraag.
Je moet me vergeven, maar ik zie gewoon niet waar ik zeg dat een foetus geen nut dient? We praten over abortus, een situatie waarin een zwangere vrouw moet kiezen om haar kind (voor moreel/ethische redenen) te laten weghalen voordat het een stadia van ontwikkeling bereikt waarbij je van een persoonlijkheid en volwaardig volgroeide mensenbaby kunt spreken. Dat is de grens die we gesteld hebben.
Ik zeg niet dat een foetus nutteloos is of dat het OK is om het zomaar te doden? Als de ouders geen kind willen, dan is het OK om te doden omdat we het niet hebben over een volwaardige persoon en omdat het de beste situatie is voor de ouders, volwaardige mensen met een eigen leven die verstandig genoeg zijn om te kiezen of dat het beste is voor hun en hun mogelijke kind (positief). Het is niet OK om de foetus van een vrouw te doden, terwijl die vrouw dat niet wil, om duidelijk redenen van intentie (negatief).
Arme mensen doden om zogenaamd een probleem op te lossen is natuurlijk een wanstaltig foutief idee en heeft niets met wat ik zeg te maken, zelfs niet in vergelijking. In vergelijking zou het vermoorden van arme mensen een positief effect moeten hebben op moreel/ethische wijze, wat nogal wordt bemoeilijkt door het feit dat we het niet hebben over larves, maar over volwaardige mensen, met evenveel recht op het leven als de 'rijke' mensen. De positieve manier is om deze mensen te helpen en te delen.
Een larve kun je ook helpen en je kunt als het geboren is je baby op laten groeien bij andere ouders, weeshuizen, etc. Niemand zegt hier in deze thread dat dit geen valide en uitstekende mogelijkheid is, het gaat er om of mensen ook moeten kunnen kiezen om te aborteren als ze hun kind niet willen. Tuurlijk moet dat kunnen, vooralsnog zijn het hun combinaties van hun cellen die zich vermenigvuldigen tot een kloon. Ik mag toch ook mijn neus snuiten als ik dat wil, verlies ik ook cellen bij...
Laatst bewerkt: 13 jul 2008