Ik voorspel op dit moment het volgende:
1. Ajax
2. PSV
3. AZ
4. Feyenoord
5. Vitesse
6. Heerenveen
7. Twente
Korte toelichting:
Ajax: Uitstekende aankopen, frisse wind qua beleid en bestuur, straalt weer wat meer flair uit allemaal. Moet uiteraard nog wel op de plek vallen. Als Huntelaar blijft zal het met Suarez en Sulejmani aan z'n zijden en voldoende creativiteit (Perez, Aissati, Lindgren) achter hem aan het aantal goals niet liggen. Het blijft echter de vraag of Oleguer en eventueel nog een aankoop de verdediging eindelijk eens in balans kunnen brengen.
PSV: Gomes is weg, maar er is een véél betere coach teruggekomen. Verder hebben ze in mijn ogen met de nieuwe verdedigers een degelijke verdediging en met Amrabat een van de grote beloftes (eindelijk weer eens een leuke, onvoorspelbare PSV-speler (vooruit: naast Afellay)). Staat gewoon nog steeds een degelijke ploeg, alleen de spitsen vind ik mager, maar ze roeren zich nog op de markt.
AZ: Het is erg stil rondom de club, maar ik zie ze wel terugklouteren. Pellè is nu wel redelijk gewend (kan toch niet slechter dan vorig jaar), Lens is een uitstekende spits, Martens is terug, Schaars gaat waarschijnlijk eindelijk weer meeballen. Alleen de verdediging is nogal broos met Opdam, Jaliens, Donk, Pocognoli (vergeet ik iemand?). Zie ze in ieder geval aansluiten bij de subtop. Plek drie is een gokje.
Feyenoord: Middenveld en aanval is opzich prima, mits er niemand uitvalt. Ik hoop persoonlijk dat Bruins eindelijk eens een grote rol op gaat eisen, want wat een heerlijke voetballer is dat. Hij oogt alleen zo timide altijd. Beetje lullig om te zeggen omdat het een Feyenoorder betreft (
), maar als deze jongen een beetje Ajaxflair (lees zelfvetrouwen en uitstraling) in z'n donder had zou die niet lang bij Feyenoord spelen. Zorgenkindje is zonder twijfel de verdediging. Dat is -als ik eerlijk ben- nog niet eens subtop waardig. Het is dus aan de andere linies om dat te compenseren.
Vitesse: Dit wordt denk ik dé verrassing van het jaar. Beste aankoop: Molhoek. Onvoorstelbaar dat AZ er niet alles aan heeft gedaan om die vent terug te halen naar Alkmaar. Rasmongool Aad De Mos is weg (wát een idioot is die vent toch) en er is een fatsoenlijke, degelijke trainer voor terug in de vorm van Hans Westerhof. Verder een paar aardige aankopen met o.a. Tarvajärvi en Jenner. Let op Santi Kolk, vind ik een supervoetballer (had bijvoorbeeld Feyenoord al lang moeten kopen gezien hun spitsengebrek).
Heerenveen: Spelers kwijtgeraakt en weer een stel onbekende, jonge spelers teruggehaald. Valt weinig van te zeggen. Janmaat is een groot talent. Verwacht behoorlijk wat van Paulo Henrique en die Elyounoussi. Leuk om Kalou weer te zien in Nederland maar daar verwacht ik niet veel van. Mocht ie aan een tweede jeugd beginnen (niet ondenkbaar bij Heerenveen) dan zou dat een schot in de roos kunnen zijn. Door de nieuwe trainer verwacht ik toch een wat minder Heerenveen dan de afgelopen jaren. Een nuchtere Fries is daar toch het beste op z'n plaats in mijn ogen.
Twente: Nieuwe trainer, spelverdelers El Ahmadi en Engelaar kwijtgeraakt, waarschijnlijk vertrekt ook Wielaert nog. Grootste aderlating zal echter het vertrek van Rutten zijn. Een Engelse trainer gaat daar waarschijnlijk inspiratieloos 4-4-2 introduceren en gooit al het gedane werk van de laatste jaren overhoop. Zou het enorm jammer vinden, dus ik hoop dat het niet gebeurt. Natuurlijk nog meer dan genoeg goede voetballers over voor een UEFA-Cup plek.
Klik om te vergroten...