Pro Evolution Soccer '09

Discussie in 'Algemeen' gestart door Tript, 17 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DuttY_r0cks

    DuttY_r0cks Ninja Gaiden 2

    Berichten:
    1.162
    Leuk Bevonden:
    0
    zo man lijkt wel alsof opeens iedereen naar fifa overstapt dit jaar incl. ik zelf

    en konami zou zogenaamd dit keer met iets revolutionairs komen waar voor ze in 2008 geen tijd meer voor hadden

    ik zie echt niks bijzonders dus bye bye konami mischien volgend jaar weer
     
  2. Cole

    Cole Be cool...

    Berichten:
    799
    Leuk Bevonden:
    0
    Als ik dat laatste filmke bekijk is het precies dat alles spelers gewoon vliegen op dat veld. Nee hoor, op het eerste zicht lijkt het erop dat ik voor 2de jaar op rij naar Fifa overstap. Heb nu nog enorm veel plezier in Fifa 08. Vind het echt spijtig want ik was altijd de eerste om PES te gaan verdedigen. Hoeveel discussies heb ik niet gehad met zowel forummers als vrienden over Fifa vs. PES

    Man ik wil terug in de tijd waar PES heerser was, met nadruk op dat 3de deel!
     
  3. HanTerp

    HanTerp Active Member

    Berichten:
    5.214
    Leuk Bevonden:
    114
    Dan heb ik goed nieuws voor je: Volgens veel mensen die het gespeeld hebben ( zoals bijvoorbeeld de jongens van WENB ) lijkt het spel qua gameplay, snelheid en balans op.... PES 5 ! :)

    Op die filmpjes lijkt het snel, maar dan herhaal ik maar even wat ik eerder schreef:
     
  4. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Ik wil als eerst zeggen ik koop Pes dit jaar toch wel, ik heb dit jaar ook Fifa erbij gekocht (de eerste sinds 98) maar die heb ik weinig gespeeld. Maar de jongens van WENB zeggen dat ieder jaar het is geweldig maar moet je nu eens kijken wat de over 6 en 2008 zeggen dat het een grote fout is. Dus ze kunnen wel dingen zeggen maar dat zeggen ze ieder jaar eigenlijk kan je pas een oordeel geven als je er 8 uur in heb zitten. :)

    2 dingen die ik echt hoop dat het veranderd zijn: Dat de backs niet steeds naar binnen knijpen iedere keer komen de buitenspelers vrij te staan. en ten tweede is het met de aanvallers andersom die blijven heel vaak aan de buitenkant staan, ik wil gewoon als ik een voorzet geef dat ze naar de eerste paal komen.
     
  5. dDirk

    dDirk Active Member

    Berichten:
    1.634
    Leuk Bevonden:
    15
  6. GengeR

    GengeR Active Member

    Berichten:
    63
    Leuk Bevonden:
    0
    Lastig dit, pes = pes, pes heeft iets magisch voor de voetbal liefhebber, zoals ik dus :p.
    Het is een doodzonde om te zien dat konami zo weinig met deze game doet.
    Aan de andere kant ben ik blij om te zien dat fifa met grote sprongen vooruit gaat.
    Denk daarom dat ik ze en pes en fifa ga kopen dit jaar
     
  7. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.012
    Leuk Bevonden:
    9.584
    Ik kan begrijpen dat erg veel mensen teleurgesteld zijn in Konami en PES. Er is niets revolutionairs gebracht, inderdaad, en de Spaanse competitie is weg wat echt een schande is.
    Toch koop ik gewoon PES. Waarom? Al jullie argumenten gaan buiten de gameplay zelf om. En aangezien deze PES weer een stapje terug doet (wat voor het eerst positief is, terug naar deeltje 5 _O_). Gameplay blijft voor MIJ gewoon boven FIFA staan.
     
  8. Jows

    Jows Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.875
    Leuk Bevonden:
    111
    Nou, gisteravond laat thuisgekomen vanuit Leipzig. Zoals beloofd heb ik PES09 en FIFA09 uitgebreid kunnen spelen.

    Tot mijn grote verbazing is er echt heel weinig verschil tussen PES 2009 en PES 2008. De gameplay is daarentegen veel uitgebalanceerder (meer a la PES5), waardoor je weer flink moet wennen. Je zal nu weer als vanouds rustig rond moeten tikken en gaatjes moeten zoeken. Het speltempo is erg verlaagd en dat is maar goed ook (geen superman runs meer). Ik zal vanavond proberen een high res filmpje op youtube te zetten.

    De menu's zijn weer bijzonder slecht weergegeven. Het is wel duidelijk, maar kom op Konami: Daar kan toch wel eens iets aan veranderd worden?

    Standaard staat de cursor change op "off". Dit was ook zo bij de oude PES spellen. Echter betekent het nu dat je, nadat je de bal naar een andere speler hebt gepassed, zelf de cursorchange knop in moet drukken. Ik vond dit persoonlijk ZWAAR irritant. De enige toevoeging dat het heeft is wat mij betreft dat je kunt passen met één speler en zelf een gat in kunt lopen. Echter moet je maar afwachten of je de bal dan ook krijgt.

    Grafisch vond ik overigens alleen het veld een beetje overtuigen (met het contrast, waardoor je een soort van 'fog' effect krijgt). De spelersmodellen lijken wat mij betreft érg veel op die van PES2008. Ze zouden van de grond af opnieuw gebouwd zijn, nou.... misschien zonde van de tijd.

    Ook de bal lijkt meer te zweven en is minder "zwaar" dan in PES 2008. Ook dit lijkt meer op PES5. Ook het schietgedrag is nu dus weer even wennen. Niet superhard schieten dus, maar met beleid. Ook rolt de bal soms minder lekker. Ik vroeg me af waar dit door kwam. Waarschijnlijk door een 'te nat veld'. De Konami-boys bij de stand konden mij daar echter geen antwoord op geven.... :confused:

    Al met al ben ik niet echt heel erg positief over PES09. De gamplay is echt wel verbeterd, al kun je je natuurlijk afvragen of je het wel "verbeterd" kunt noemen. Had Konami maar voortborduurd op PES5 en niet een andere weg ingeslagen met PES 2008.

    Nogmaals, ik vind PES 2009 zeker geen slechte footie, ik ben alleen bang dat FIFA 09 het dit jaar gaat winnen. Ook die heb ik namelijk gespeeld en die speelt gewoon veel vloeiender. De tactieken zijn uitgebreid, je kunt echt pressie spelen op de verdediging door je tactiek iets te wijzigen, noem maar op. Enige dat ik nog steeds een beetje mis bij FIFA09 is de dynamiek. Meerdere keren achter elkaar koppen na een doeltrap van de keeper e.d. Ook reageren de spelers soms nog nét ff te traag (bepaalde spelmomenten). Ik kon overigens niet de speelsnelheid aanpassen (ik dacht dat het daar misschien ook aan kon liggen). Grafisch vind ik FFA09 ook steeds mooier worden. Geen zombie-faces meer, minder gespierde spelers, noem maar op. Het doelnet mag iets minder stijf, maar dan heb je het ook wel gehad.

    Ik vind het kut om te zeggen, want ik was en ben echt een PES speler, FIFA09 biedt je gewoon veel meer waar voor je geld. Fifa heb ik kunnen spelen met een beta build. Sommige shirts waren nog niet vernieuwd e.d., maar verder kon ik met alle teams spelen.

    11 september komt de demo van FIFA09 op Marketplace, van PES 09 wisten ze nog niet wanneer de demo zou verschijnen.

    Welk spel puur op het gebied van gameplay sterker is vind ik tot dusver moeilijk te zeggen. Beide vond ik ze eigenlijk goed spelen, al moest ik bij PES weer echt wennen, voordat ik een beetje een behoorlijke pot kon spelen. FIFA borduurt nu echt verder op de reeks (hetgeen Konami deed bij PES3/4 en 5). Wel vind ik dat PES09 eindelijk weer écht realistisch is geworden. Kwa realisme wint PES09 het denk ik, maar kwa overall game FIFA09.
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2008
  9. Cole

    Cole Be cool...

    Berichten:
    799
    Leuk Bevonden:
    0
    @Jows: opnieuw een correcte en duidelijk analyse. Nice!
     
  10. AC/DC

    AC/DC Active Member

    Berichten:
    529
    Leuk Bevonden:
    0
    @Jows

    Realistisch? Hoe verklaar jij het feit dat de spelers maar 8 kanten op kunnen lopen en hier het voetbal veel "hoekiger" wordt en minder vrij?
     
  11. Joene90

    Joene90 Active Member

    Berichten:
    3.970
    Leuk Bevonden:
    1
    Mooi, maar ik ga toch voor Fifa omdat die me wel het vertrouwen geven dat ik een goede game kan spelen. Zoals ik al zei gebeurt het zeker niet dit jaar dat ik terugval op PES. Mocht iedereen lyrisch worden als het spel uit is, ga ik in 2010 wel weer PES overwegen.
     
  12. rubenpol007

    rubenpol007 Active Member

    Berichten:
    636
    Leuk Bevonden:
    72
    Dat word zeker fifa naar het uitgebreide bericht van Jows
     
  13. rubenpol007

    rubenpol007 Active Member

    Berichten:
    636
    Leuk Bevonden:
    72
    Gespeeld | 21 augustus 2008 - De jaren dat Pro Evolution Soccer met trots de koning der voetbalgames genoemd kon worden liggen achter ons. Vorig jaar wist PES 2008 menigeen teleur te stellen, dit met gegronde redenen. Seabass, de producer, bood zelfs zijn excuses aan en beloofde dat PES 2009 een revolutie zou bieden en de echte next-gen PES zou worden. Belofte maakt schuld en Seabass is zonder twijfel schuldig, want een jaar later lijkt PES 2009 nog veel te veel op zijn voorloper.



    Dat betekent niet dat er geen verbeteringen in de game zitten. Wat het meest in het oog springt zijn de animaties, die veel vloeiender en in grotere getallen aanwezig zijn. Hierdoor ziet de hele game er soepeler uit, maar ook de gameplay wordt hierdoor enigszins beïnvloed. De extra animaties, zoals kleine voetbewegingen, zorgen ervoor dat een bal verrassend van iemand zijn voet kan springen. Hierdoor lijkt de bal ook vaker zijn eigen weg te kiezen. Zo reageert de bal ook veel beter wanneer deze tijdens zijn weg wordt geblokkeerd of getoucheerd. Een voorbeeld hiervan is een bal die via de muur een compleet andere richting op gaat en verrassend in het doel verdwijnt. Bij dode spelsituaties of in een overbevolkt zestienmetergebied lijkt dit element dan ook voor een interessante draai te kunnen zorgen.

    Op visueel gebied zijn er naast de animaties weinig verbeteringen te zien. Wel zijn de framerate-problemen, waar het vorige deel nog last van had, verdwenen en lijken de spelers een stuk beter op de van echte tegenpolen. Daarnaast hebben bekende spelers zoals Ronaldinho, Messi en Ronaldo hun typerende trekjes en zullen technisch venufte spelers automatisch overstapjes doen en op een andere manier dribbelen. Het dribbelen voelt echter langzamer aan dan in de voorgaande delen, dit terwijl dit ook in PES 2008 het geval was. Gelukkig went dit snel en zul je eerder moeten wennen aan de kleine aanpassingen in de passes en schoten. Deze zijn namelijk wederom wat aangepast en zullen voornamelijk bij je eerste potjes voor vreemde caperiolen zorgen.

    Een andere nieuwe optie is de mogelijkheid om ervoor te kiezen je teamleden de bal rond te laten spelen, terwijl jij zelf een andere speler bestuurt. Op deze manier is het mogelijk zelf vrij te lopen terwijl de CPU de bal rondspeelt, vervolgens kun je terugschakelen naar de speler die op het moment aan de bal is en een pass geven op de speler die je zojuist vrij hebt gelopen. De kunstmatige intelligentie is dan ook enigszins verbeterd, wat te merken is aan spelers die de ruimte in lopen en de manier van voetballen van de CPU op het hoogste moeilijkheidsniveau. Zo vliegen uiterste scherpe passes, hakjes, schwalbes en smerige overtredingen je om de oren .

    Als PES-fanaat is het jammer om te zien dat na de eerste speelsessie wederom een gemixt gevoel naar boven komt drijven. De game blijft leuk om te spelen, maar lijkt veel te veel op zijn voorganger en biedt weinig nieuws. Naast het polijsten van de gameplay voelt het aan alsof de rest van de game niet dezelfde liefde van Konami heeft weten te ontvangen. En laat liefde nou heel erg belangrijk zijn in deze wrede voetbalwereld...


    Bron Insidegamer
     
  14. Cole

    Cole Be cool...

    Berichten:
    799
    Leuk Bevonden:
    0
    Hopelijk gaat het geen 8 jaar duren bij Konami alvorens ze terug sterk uit de hoek komen.(zoals dit het geval was bij EA) ;)
     
  15. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    Ik heb ook sterk het gevoel dat PES me dit jaar weer keihard teleur gaat stellen..

    Waar is het toch misgegaan met de makers? :'-( De vorige delen waren ook al veel minder.
     
  16. inoway

    inoway Questing

    Berichten:
    1.626
    Leuk Bevonden:
    132
    @Jows. Heftig ... en jammer

    Ik ga beide demo's en goed testen. PES2009 zou nog te overwegen zijn indien lag-loos.

    Kan natuurlijk ook een keertje Fifa09 kopen naast PES2008 die ik dan gewoon (offline) blijf spelen.

    Volgens mij had die Seabass al eens aangegeven dat zijn multiplatform dev aanpak niet 100% was (m.a.w. de devs trokkern het gewoon niet, zo las ik het) ... het lijkt dan idd zo te zijn

    Credits naar de gasten die de bui vorig jaar al zagen hangen. Zelf vond ik PES2008 toch echt veel lekkerder spelen dan Fifa08. Moet dat voor 2009 dus weer eens bezien.
     
  17. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903

    Onzin, het gaat juist om de gameplay. Wat? Moeten we dankbaar zijn dat we teruggaan naar deeltje 5? Volgens mij zijn we 3 jaar verder hoor. Konami doet al jaren hetzelfde, tweaken van de gameplay noemen ze dat. In de last-gen kon dat, de voorsprong op Fifa was groot.

    Nu is het een nieuw tijdperk en kom je er niet door het schieten ieder jaar aan te passen. Zonder nieuwe engine is het niet mogelijk om echt next-gen verbeteringen aan te brengen. Het kan gewoon niet. Konami doet steeds concessies, haalt een goed iets uit het vorige deel en stopt iets van 2 delen geleden weer in het spel. Nu moeten we blij zijn dat we 2vs2 kunnen? Kon dat niet al in PES5? Dan halen ze het eruit en 2 jaar later noemen ze het nieuw.........
     
  18. Jows

    Jows Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.875
    Leuk Bevonden:
    111
    Realistisch in de zin van wat er gebeurd op het veld. Speldynamiek dus. Het niet meer het hele veld over kunnen rennen, dat soort dingen. Fifa is wat dat betreft nog nét ff statischer, maar niet minder leuk om te spelen. Ik heb iets van 10 potjes van 12 minuten gespeeld tegen twee maten van mij. Bij FIFA kwamen bepaalde spelsituaties gewoon best vaak voor (zoals passes binnendoor en langs de zijkant). Ook konden we met Eto 'o redelijk eenvoudig langs de verdediging komen en aangezien hij erg snel is was hij vaak niet meer bij te benen. Bij PES is dat in dit deeltje gewoon niet mogelijk. Het lukte me bijna niet om binnendoor te komen. Een maat van mij die ook redelijk bekwaam is met PES speelde gisteren een potje (dat filmpje zal ik vanavond plaatsen) en hij scoorde vanwege een fout van zijn tegenspeler in het centrum van het strafschopgebied. In de kluts kwam de bal voor zijn voeten en happa 1-0 in de 90e minuut. Het is gewoon niet meer eenvoudig om via het centrum door te breken. De AI vond ik overigens best goed. Ze tikken nog beter de bal rond en ik verloor dan ook met 1-3, o.a. na een prachtige stift van de AI over mijn keeper heen. Helaas staat dat niet op film, aangezien ze net de camera uit hadden gedaan.

    Zoals ik al zeg vind ik FIFA09 als totaalbeeld het betere voetbalspel. De 10v10 online, de update-service, de licenties, noem maar op. Alleen als ik naar balphysics kijk en speldynamiek dan is het PES dat (nog) nét ff iets beter op mij overkomt. Het scheelt echter bar weinig wat mij betreft en daarom biedt FIFA je veel meer waar voor je geld. Sowieso omdat PES09 eigenlijk een iets verbeterde versie is van PES5, met betere graphics. Dit spel had eigenlijk PES6 moeten zijn.
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2008
  19. kwdtje

    kwdtje Active Member

    Berichten:
    2.773
    Leuk Bevonden:
    1
    Nou als ik het zo lees ga ik dus gewoon weer voor PES, speldynamiek, balphysics en AI vind ik gewoon het belangrijkste. Online, licenties etc. boeit me niks namelijk.
     
  20. rubenpol007

    rubenpol007 Active Member

    Berichten:
    636
    Leuk Bevonden:
    72
    Dit had eigenlijk Pes6 moeten zijn, haha het is echt triest gesteld met konami. Natuurlijk moet het lekker spelen. Maar ik vond fifa08 ook wel lekker spelen hoor. IK heb altijd Pes in huis gehad, maar nu ga ik hem niet kopen. En ik ben blij dat de scheidsrechter en lijnrechters terug zijn bij Fifa09. Ook de spreek koren, de stadions, en hopelijk ook het commentaar zijn beter dan bij PES. En de updates die je krijgt. En dus ook gewoon weer alle licenties. Ik geef liever daar 60 euri voor uit, dan een half spel als PES
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina