Nou, gisteravond laat thuisgekomen vanuit Leipzig. Zoals beloofd heb ik PES09 en FIFA09 uitgebreid kunnen spelen.
Tot mijn grote verbazing is er echt heel weinig verschil tussen PES 2009 en PES 2008. De gameplay is daarentegen veel uitgebalanceerder (meer a la PES5), waardoor je weer flink moet wennen. Je zal nu weer als vanouds rustig rond moeten tikken en gaatjes moeten zoeken. Het speltempo is erg verlaagd en dat is maar goed ook (geen superman runs meer). Ik zal vanavond proberen een high res filmpje op youtube te zetten.
De menu's zijn weer bijzonder slecht weergegeven. Het is wel duidelijk, maar kom op Konami: Daar kan toch wel eens iets aan veranderd worden?
Standaard staat de cursor change op "off". Dit was ook zo bij de oude PES spellen. Echter betekent het nu dat je, nadat je de bal naar een andere speler hebt gepassed, zelf de cursorchange knop in moet drukken. Ik vond dit persoonlijk ZWAAR irritant. De enige toevoeging dat het heeft is wat mij betreft dat je kunt passen met één speler en zelf een gat in kunt lopen. Echter moet je maar afwachten of je de bal dan ook krijgt.
Grafisch vond ik overigens alleen het veld een beetje overtuigen (met het contrast, waardoor je een soort van 'fog' effect krijgt). De spelersmodellen lijken wat mij betreft érg veel op die van PES2008. Ze zouden van de grond af opnieuw gebouwd zijn, nou.... misschien zonde van de tijd.
Ook de bal lijkt meer te zweven en is minder "zwaar" dan in PES 2008. Ook dit lijkt meer op PES5. Ook het schietgedrag is nu dus weer even wennen. Niet superhard schieten dus, maar met beleid. Ook rolt de bal soms minder lekker. Ik vroeg me af waar dit door kwam. Waarschijnlijk door een 'te nat veld'. De Konami-boys bij de stand konden mij daar echter geen antwoord op geven....
Al met al ben ik niet echt heel erg positief over PES09. De gamplay is echt wel verbeterd, al kun je je natuurlijk afvragen of je het wel "verbeterd" kunt noemen. Had Konami maar voortborduurd op PES5 en niet een andere weg ingeslagen met PES 2008.
Nogmaals, ik vind PES 2009 zeker geen slechte footie, ik ben alleen bang dat FIFA 09 het dit jaar gaat winnen. Ook die heb ik namelijk gespeeld en die speelt gewoon veel vloeiender. De tactieken zijn uitgebreid, je kunt echt pressie spelen op de verdediging door je tactiek iets te wijzigen, noem maar op. Enige dat ik nog steeds een beetje mis bij FIFA09 is de dynamiek. Meerdere keren achter elkaar koppen na een doeltrap van de keeper e.d. Ook reageren de spelers soms nog nét ff te traag (bepaalde spelmomenten). Ik kon overigens niet de speelsnelheid aanpassen (ik dacht dat het daar misschien ook aan kon liggen). Grafisch vind ik FFA09 ook steeds mooier worden. Geen zombie-faces meer, minder gespierde spelers, noem maar op. Het doelnet mag iets minder stijf, maar dan heb je het ook wel gehad.
Ik vind het kut om te zeggen, want ik was en ben echt een PES speler, FIFA09 biedt je gewoon veel meer waar voor je geld. Fifa heb ik kunnen spelen met een beta build. Sommige shirts waren nog niet vernieuwd e.d., maar verder kon ik met alle teams spelen.
11 september komt de demo van FIFA09 op Marketplace, van PES 09 wisten ze nog niet wanneer de demo zou verschijnen.
Welk spel puur op het gebied van gameplay sterker is vind ik tot dusver moeilijk te zeggen. Beide vond ik ze eigenlijk goed spelen, al moest ik bij PES weer echt wennen, voordat ik een beetje een behoorlijke pot kon spelen. FIFA borduurt nu echt verder op de reeks (hetgeen Konami deed bij PES3/4 en 5). Wel vind ik dat PES09 eindelijk weer écht realistisch is geworden. Kwa realisme wint PES09 het denk ik, maar kwa overall game FIFA09.
Laatst bewerkt: 21 aug 2008