Voor deze post denk ik even terug aan hoe het bij mij was, toen ik een jaartje of 8 was. Toen hadden ze Dragonball Z op TV. Ik kan makkelijk zeggen, dat dat 1 van de grootste bronnen is geweest van mijn Engels (op al dat gekreun daar na dan). Daarna kwamen de games, engelse spellen als Ocarina of Time en Banjo-Kazooie en Tooie. Zij hadden geen Nederlandse vertaling. Pas in groep 8 (Ik was toen 12 jaar) kregen we voor het eerst Engelse les. Ik zag toen dat ik om de één of andere reden een gigantische voorsprong had. En je kan het niet op een talen knobbel schuiven, want dan had ik m'n Frans en Duits wel wat hoger afgesloten
Er zijn 3 dingen die gigantisch bevorderend zijn voor het Engels:
-TV
-Games
-Engelse Les
De laatste is vanzelfsprekend. En juist deze drie dingen is waar dingen als Muzzy (Je weet wel, dat Grote Groene beest) op gebaseert zijn (Spelenderwijs engelse les geven via TV). Programmas als Dora, hoe stom het ook lijkt, zulk soort programmas dragen enorm bij aan Engelse taal.
Vandaag de dag hebben ze ALLE kinder programmas nagesynchroniseerd, nergens meer ondertitels... DAAR zit eigenlijk het probleem van 'Nederlandse vertaling is een must'. Maar in tegendeel. Juist omdat 1 van die 3 gigantisch belangrijke factoren ontbreekt is het Noodzaak om hier in Nederland de anderen te behouden. Als alle games nu ook vertaald worden, en kinderen hier gepampert worden met Nederlandse spelletjes, zal het Engels alleen nog maar slechter worden bij de toekomstige volwassenen (de kindertjes van nu). Dat zie je in Duitsland en Frankrijk. Daar worden alle TV programmas en Games nagesynchroniseerd of compleet vertaald. En op internet kom ik veel mensen tegen uit verschillende landen. En op engelse fora zie ik juist dat Nederland, in verhouding tot Duitsers en Fransen (nog) in de meerderheid is. Als de games nu nog vertaald worden, lopen we 2/3 van die goede vorm van ontwikkeling van het Engels mis. En ik heb er geen probleem mee, ik kan Engels toch wel. Maar juist voor de jongere die het spelen, die zullen eindigen als menig Duitser en Franse nu.
Sorry voor deze laaaange eerste post
Klik om te vergroten...