Zwarte Piet is racistisch?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Excess-Denied, 29 aug 2008.

1. Excess-Denied

Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    169
    Althans volgens een paar buitenlandse kunstenaars.

Dus om even een discussie op gang te brengen, vinden jullie net als de twee buitenlandse kunstenaars ook dat zwarte Piet gebaseerd is op racisme?

Hier nog een filmpje erover.

Graag jullie menig over dit jaarlijks terugkerend gezeur over het verbieden van Sint en Piet! :) Ik zal de mijne later ook geven maar moet nu weg.

2. ArtificialFaith

ArtificialFaith Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.540
    Dat heet traditie, een feestdag en als we het gaan vergelijken met de kerstman: dat is dierenmishandeling en racisme tegelijk! Die arme rendieren en sweatshop elven.

3. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38

^ Dat vind ik. Door het gezeik van veel mensen wordt dat feest verneukt en verliezen ze uit het oog waar het eigenlijk om draait, namelijk de kinderen. FFS, kinderen vinden sint én piet fantastisch en verder interesseert het ze geen moer wie welke kleur heeft. Dat heeft voor kinderen nooit een rol gespeeld.

Door overal maar over te struikelen tegenwoordig verrot de maatschappij. Ook al heb je een leuk doel - weg met racisme - is dit imo niet de manier om daar mee bezig te zijn. Stelletje mierenneukende kneuzen.

*gaat ergens een negerzoen kopen*

Oh ja, ik eet trouwens vaker wit brood dan bruin brood.. Ben ik nu ook een racist? moeten we anders niet naar 1 kleur brood toe? Gewoon voor de zekerheid?

=(

4. AC/DC

AC/DC Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Wow echt een goedkoop discussiepunt dit, zo makkelijk te discussieren en lokt vrijwel iedereen uit. Zwarte piet is volgens mij afgeleid van blackface (of heb ik het mis?) en dat werd aardig racistisch bekeken toentertijd maar om daar nu over te zeiken, allejezus.

5. the only ego

the only ego linux hippie

Leuk Bevonden:
    0
    Nee zwarte piet is zwarte piet door het roet van de schoorsteen (zo is het mij altijd verteld). Zoals goiz al aangaf beschouwen kinderen het totaal niet zo. Als ze het wel beschouwen zijn de ouders schuldig niet het feest zelf.

Ik ben voor multi culti. Maar door slaan zoals dit niet niet. Men moet oorzaak gevolg is uit elkaar halen. Verder mis ik trouwens het gevolg. Ik moet het eerste kind dat het er op een rasistische wijze mee omgaat.. Volledige BS discussie dus

6. Hunt3r 410

Hunt3r 410 Active Member

Leuk Bevonden:
    45
    Je hebt volgens mij mensen in de wereld die echt geen leven hebben.8) Het is een eeuwige traditie. Waarom er nu over beginnen? Stelletje mierenneukers. Het draait om de gezelligheid. Met ze alle pakjes uitpakken. En dan nu is zwarte piet racistisch? Die kinderen weten niet eens wat eht word racisme in houd. Dus nu moet die kinderen denken dat de blanke boven de getinte staan?:confused:

7. ArtificialFaith

ArtificialFaith Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.540
    maar sowiezo.. zwarte piet is toch fictief? Het is toch geen afrikaan ofzo? Hoe kan het dan in hemelsnaam racisme zijn?!

8. AC/DC

AC/DC Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Het is heel logisch, je moet het die mensen niet verwijten omdat ze zich zo beledigd voelen. Je kunt de zwartepiet makkelijk afleiden van figuren uit de 19e eeuw die zeer racistisch waren, slavenjongentjes etc. Dat er theorieën bestaan van dat die uit een schoorsteen is gevallen zijn wat mij betreft dikke onzin, google naar blackface en vergelijk het eens. Het veertje in zijn hoed, de rode lippenstift, alles lijkt er op.

Let goed op, ik zeg niet dat ze het goed doen maar je hebt nou eenmaal dit soort mensen.

9. MaxxRaptor

MaxxRaptor Eigen aanduiding

Leuk Bevonden:
    36
    Nu dit is eens intersant,en kan er wel wat over vertellen.:)
    Maar ik heb zelf een tintje en al ozo vaak last van racisme gehad,alleen ik ben zelf nogal sterk ertegenover en ben ik niet al te heel snel geintimideert daardoor.
    Maar over de Zwarten Pieten,nee ik vind het geen vorm van racisme aangezien ik de oorsprong van het verhaal van Sinterklaas ken.
    En daarbij het is een feest voor de Kids,en juist omdat Pieten zwart zijn is dat alleen maar goed.
    En die Kunstenaars,tja zijn buitenlands dus snappen dat niet.

10. MM90

MM90 -xxx-

Leuk Bevonden:
    0
    Grappig dat je over Blackface begint. In het verhaal van de Manga/Anime Dragon Ball is Mr. Popo ook afgeleid van genoemd persoon. Hier was ook wat gedoe over in de Amerikaanse vertaling, dat ze zelfs zijn uiterlijk hebben aangepast.

Maar anyway, ik begrijp wel dat sommige mensen Zwarte Piet als racistisch zien. Hij is immers de "werker" van de witte baas: Sinterklaas (:+). Maar het lijkt me sterk dat dit ook echt de verhouding tussen Sint en de Pieten is. Het gaat zoals Goiz al zei toch puur om de kinderen. Het heeft verder denk ik ook geen betekenis. En de verklaring van de roet uit de schoorsteen lijkt mij nog het meest voordehandliggend.

De negerzoen vind ik toch iets anders. Heb de benaming van die soes nooit begrepen. Waar doelt het neger-gedeelte op? Dat de kleur bruin is of...zit er stiekem toch iets meer achter? [​IMG]

11. Tco

Tco The Chosen One

Leuk Bevonden:
    1
    Ik denk dat er meer blanke mensen vinden dat zwarte piet racistisch is dan "zwarte" mensen.

12. Biba

Biba Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ach, ik zit zelf nu al een tijdje thuis zonder werk/studie, en verveel me kapot. Eigenlijk best een goede ervaring, want nu begrijp ik pas echt hoe dit soort verschijnselen op gang komen. Als je helemaal niets beters te doen hebt, heb je alle tijd van de wereld om een leuk verhaaltje aan een bepaalde mening/conspiracy te hangen.

Van het anti-zwarte pieten volk moeten we ons gewoon niks aantrekken, ik zou het meteen geloven als dit allemaal een geintje is. Ik bedoel lees dat artikel op http://www.doorbraak.eu/ nou eens, dat kunnen die mensen toch echt niet serieus zonder lachen hebben opgeschreven?:+

13. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    Inderdaad! Het verhaal van Sinterklaas is in de 19e eeuw verzonnen door een schoolmeester, in het kader van volksopvoeding. Het hielp ouders/leraren hun kinderen deugdzaam en nog wat van dat soort woorden, opvoeden. Sorry voor dit hele simpele stukje, maar ik wilde net een boek zoeken, maar die kan ik niet vinden.

edit:/ Dat kwam met de Verlichting, waarin lijfstraffen werden vervangen door een systeem van belonen en straffen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas
    En voor degenen die vorig jaar examen hebben gedaan, daar gaat het boekje Van Kind tot Burger (Volksopvoeding in Nederland 1780-1920) over :+

Als ze in het kader van die tentoonstelling Be(com)ing Dutch nou ook even een geschiedenisles krijgen.....

edit:/ :emo: op de Engelse wiki over Blackface staat ook zo'n triest onwetend stukje over zwarte piet
    http://en.wikipedia.org/wiki/Blackface

Laatst bewerkt: 29 aug 2008
  14. Phantom X

Phantom X Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Meh bruinbrood is gezonder 8)

Vind trouwens die zwarte pieten wel grappig altijd als ik ze op tv zie, zonder die zwarte pieten zou niemand nog Sinterklaas willen vieren. Dus wat mij en al die kinderen betreft hoeven ze het niet af te schaffen.

15. AC/DC

AC/DC Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dacht al dat ik het ergens gelezen had over blackface en zwartepiet, dat was dus op die wiki die ik uit verveling had gelezen.

16. dahouseman

dahouseman The cake is a lie!

Leuk Bevonden:
    0
    mijn opa met wit haar en baard voelt zich ook zwaar gedupeert omdat hij steeds met sinterklaas wordt vergelijkt en iedereen denkt dat hij een kindervriend is en kadootjes weg geeft 8)

Ik ga voor een andere style sinterklaas zodat alle oude verhate opas niet meer door kindjes worden lastig gevallen

17. mattiejj

mattiejj Registered Muser

Leuk Bevonden:
    15
    Paarse Piet:emo:

18. MerQ

MerQ Registered Bruser

Leuk Bevonden:
    0
    Grappige is dat voor wie het allemaal is, kinderen, er niet eens erg in hebben dat piet een neger is die het werk doet.

Plus witte peiten worden herkent :p

19. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Ik word hier zó moe van hè....

Als het Sinterklaasfeest echt racistisch zou zijn, dan zou ik nu een verkeerd beeld hebben over zwarte mensen. Maar ik ben op geen enkele manier racistisch! Bovendien dacht ik als kind altijd dat die Pieten gewoon blank waren onder al dat roet. Hebben jullie nooit de film 'De witte Piet' gezien als kind?
    Bovendien schilderen die kunstenaars Zwarte Piet als af een dom, gek persoon die niet goed Nederlands spreekt? In mijn ogen is Sinterklaas de seniele oude man en zijn het de Pieten die alles regelen! Ik heb ook nog nooit een Piet gezien die slecht Nederlands spreekt...

Die kunstenaars mogen lekker ergens anders klagen.

20. being-xboxed

being-xboxed Peace here!

Leuk Bevonden:
    85
    Vind het zon onzin dit, net als dat hele negerzoen fiasco.
    Tuurlijk, dit komt voort uit de slavernij van vroeger, maar wie denkt daar nu eigenlijk overna? Laat deze traditie in stand aub, zijn geen goede oplossingen voor.

Deel Deze Pagina