[geloof] Wat vinden jullie ervan? [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 2 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. the only ego

the only ego linux hippie

Leuk Bevonden:
    0
    In hoe jij het mischien wel. Maar de wereld is natuurlijk breder dan dat.
    Waar het voor 1 groep als steun dient. Zijn er ook vele groepen (niet eens extremistisch als in geweldadig) Die daar iets rigoreuzer mee om gaan en dat leid naar Nerazzurri`s post

Voor een groep is dat idd ook zo. der zijn zoveel docu`s over geweest over de geloofs kampen in Amerika die gebruik maken van dit soort praktijken.

Wat volgt zijn kinderen die dan " steun" halen uit het geloof (op en wel heel enge manier)maar de vraag is dan, is dit vrije keus, en zouden ze zonder die kamp ervaring (en de brainwash die je der bij krijgt) op de zelfde manier steun uit het geloof halen. Is de manier waarop zij steun uit hun geloof halen vergelijkbaar met de manier waarop mensen die uit echt vrije keus dit doen dat ervaren.

2. *NERAZZURRI*

*NERAZZURRI* Active Member

Leuk Bevonden:
    12
    Ach, dat hele steunverhaal vind ik ook maar zo zo. Ieder mens dat zich in een benarde positie bevindt put kracht uit hoop en steun van vrienden/kennissen. Gelovigen geven hoop alleen een naam.

Waar ik me veel drukker om maak is het gegeven dat geloof de ontwikkeling van de mens tegenhoudt, mensen bewust dom worden gehouden, men wordt afgeleerd om kritisch te zijn, gigantische groepen mensen door individuen zo kneedbaar als was worden gemaakt (gevaarlijk), mensen d.m.v. angst inboezemen worden gerecruteerd, mensen plezier wordt onthouden (seks, alcohol, satire, bepaald voedsel, noem het maar op) enzovoorts. We zijn op wetenschappelijke schaal al zo veel verder dan dat achterlijke boek (ik neem de Bijbel even als speerpunt) wat uitgaat van iets dat door niets onderbouwd wordt. Vind het gewoon enorm frustrerend om te zien dat zoveel mensen klakkeloos en kritiekloos aannemen wat ze wordt ingesproken.

3. Rydan

Rydan Active Member

Leuk Bevonden:
    18
    _O_

Hoeveel meer moet je horen voordat je de scheefheid van de miljoenen-kostende moderne "kerken" in Amerika ziet. Het is gewoon puur uitmelken en die mensen valse hoop geven, en het kan omdat ze dom en/of naïef zijn.

Er is niets slecht aan mensen hoop geven, maar daar het gaat het helemaal niet om. Ik heb laatst een keertje op TV zo'n sessie gezien zoals die gegeven worden in Amerika, en het is gewoon puur aftroggelen. het gaat zo van: "Christ can set you free, give us money, The Lord will forgive your sins (spelling?), if you give us money, Turn to God and you shall be freed, If you give us money. Echt scháámtéloos.

Edit: Overigens heb ik geen problemen met mensen die in welke religie dan ook geloven, zolang ze het mij maar niet proberen op te dringen of andere mensen niet accepteren, omdat zij het niet geloven.

om het nog eventjes over een ander geloof te hebben, ik snap echt niet wat die extreme moslim terroristen bezield. Omdat in een boek staat dat iedereen die niet in "Allah" gelooft en anders leeft uitgemoord moet worden (Staat letterlijk in Koran, Jihad: Heilige Oorlog) doe je dat, maar? shit gek

Laatst bewerkt: 2 sep 2008
  4. (Smart)ass

(Smart)ass Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ligt er maar net aan tegen wie je praat. Zowel in de bijbel als in de koran zijn veel dingen tegenstrijdig.
    In het oude testament woorden ook zeer extreme voorbeelden geven zoals bv het stenigen van mensen terwijl je in het nieuwe testament weer staat dat je respect moet hebben en van je naaste moet houden als van jezelf.

Zo ook in de koran waar aan de ene kant uitmoorden staat. Maar aan de andere kant het voorbeeld van de profeet die krijgsgevangen en het volk zonder moeite in vrede liet gaan.
    Details ontgaan me even omdat het alweer een tijdje geleden is dat ik me er in heb verdiept.
    Ene groep onderstreept dat, andere weer dit

5. Rydan

Rydan Active Member

Leuk Bevonden:
    18
    True, ik heb zelf ook al een tijdje niet veel aandacht aan besteed. Begrijp me echter niet verkeerd heh, ik heb niets tegen moslims. Maar tegen extreme gelovigen die hun religie misbruiken om te kunnen moorden etc. dit zijn ook niet alleen Moslims natuurlijk.

6. de bengel

de bengel Holy Fuck-nuts!

Leuk Bevonden:
    0
    Wil je zeggen dat alleen gelovigen dit doen? Als je eens naar de reacties kijkt in dit topic zie ik ook genoeg mensen die het (althans zo lijkt het) niet kunnen verdragen dat er mensen zijn die geloven.

Erg interressant filmpje trouwens Nerrazzuri. Dit is voor mij een hele aannemelijke verklaring voor het ontstaan van de hedendaagse religies.

Dit is trouwens een gedachtengang die in mij opkwam:
    Als ik het goed heb begrepen wat er in het filmpje stond, dan zou er 2150 jaar na christus, weer een volgende persoon moeten opstaan, om een nieuwe age in te luiden. Hoe sick zou het zijn als er zoiets gebeurt, waardoor alles verandert, misschien wel weer een nieuwe godsdienst ontstaat omdat er een nieuw soort Jezus opstaat.
    En dat er door alle vormen die er door de jaren heen van godsdienst zijn verschenen er wel een ware godsdienst is, een ware god. Omdat er zoveel overeenkomsten zijn tussen de geloven.

7. MaxxRaptor

MaxxRaptor Eigen aanduiding

Leuk Bevonden:
    36
    Nee dat heb ik niet gezegd,natuurlijk doen gelovigen dat niet alleen.
    Nogmaals ik gaf mijn mening op eigen ervaring,en ik weet dat geloof heel breed is omdat ik veel ken met diverse religies die ieder weer anders hanteert.
    Maarja jullie hebben het nu over de oorsprong.

Maar zoals al eerder iemand zei,dat de wereld beter af is zonder religie.
    Er werd al eerder gezegd dat kinderen in de opgroei met geloof in de pap worden ingegoten,heb zelf op de zondagschool gezeten en ik heb echt medelijden met die kids die er gedwongen naartoe gaan.
    Ja sorry,nogmaals iedereen moet lekker doen wat die wil en geloven wat die wil.
    Maar ik zie geen enkel positiefs in geloof bij de Christenen bijvoorbeeld,regeltjes waar je je aan houden moet en dit en dat mag niet.
    Maar praat maar gewoon door over de oorsprong,mij zie je hier nie meer want ik heb al gezegd wat ik wilde zeggen en de oorsprong zal me egaal zijn en dat interseert me totaal niet.:)

8. rggr

rggr als t maar hard is

Leuk Bevonden:
    0
    Als ik de 10 geboden lees zie ik wel een aantal postieve regels :)
    Of je dat nou normen, waarden of religie noemt is dan niet belangrijk.

9. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Dan niet nee. Maar het religie is niet alleen 10 geboden... Daarom kun je het beter over normen en waarden hebben imho.

10. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Die regels worden door ieder fatsoenlijk mens nageleefd. Daar hebben we geen religie voor nodig.

11. Biba

Biba Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Worden deze regels door ieder fatsoenlijk mens nageleefd?

1. Gij zult geen afgoden vereren, maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen.
    2. Gij zult de naam van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken.
    3. Wees gedachtig dat gij de dag des Heren heiligt.
    4. Eer uw vader en uw moeder.
    5. Gij zult niet doden.
    6. Gij zult geen onkuisheid doen.
    7. Gij zult niet stelen.
    8. Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen.
    9. Gij zult geen onkuisheid begeren.
    10. Gij zult niet onrechtvaardig begeren wat uw naaste toebehoort.

De dikgedrukte gaan iig niet voor mij op:+

En nogmaals, je kan onmogelijk zeggen dat de wereld beter zou zijn zonder religie. Misschien ben jij wel in staat om volledig op jezelf te staan, maar er zijn zoveel mensen die om wat voor reden dan ook mentale steun nodig hebben. Is het dan niet eigenlijk heel bijzonder dat ze dat kunnen krijgen door te geloven in iets wat niet bewezen is?

Laatst bewerkt: 3 sep 2008
  12. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    En de islam versie :)

-Weet dat er geen godheid is dan God (soera Mohammed 19)
    -Er is niets aan Hem gelijk (soera De Consultatie 11)
    -Maak God niet tot een excuus bij jullie eden (soera De Koe 224)
    -Jullie die geloven! Wanneer op vrijdag (de dag van samenkomst) de oproep tot het gebed is uitgezonden, haast jullie dan om God te gedenken en laat het zakendoen. (Soera De Vrijdag 9)
    -Uw Heer heeft bepaald dat jullie alleen Hem zullen dienen en dat men goed moet zijn voor de ouders, of nu een van beiden of allebei bij u de ouderdom bereiken, zeg dan nimmer 'foei' tegen hen, bejegen hen niet onheus en spreek op een hoffelijke manier tot hen (Soera De Nachtreis 2:cool:
    -En snijdt de dief en de dievegge de hand af, als straf voor wat zij misdeden, een voorbeeldige straf van God. (Soera De Tafel 38)
    -... dat de vloek van God op hem zal rusten als hij een leugenaar is (Soera Het Licht 7)
    -...dat wie een ander doodt... het ware alsof hij het gehele mensdom had gedood (Soera De Tafel 32)
    -En jullie mogen geen ontucht benaderen. Dat is iets gruwelijks en het is een slechte manier van doen. (Soera De Nachtreis 32)
    -bewijst vriendelijkheid aan de ouders en ook aan de verwant, de wezen, de behoeftigen, de verwante buur, de niet-verwante buur, de niet-verwante medeburger, de reiziger... (Soera De Vrouwen 36)

13. rggr

rggr als t maar hard is

Leuk Bevonden:
    0
    Ik zeg ook niet dat het nodig is, ik zeg alleen dat ik het geen probleem vind dat mensen deze regels aanhouden en het religie noemen.

14. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Maar MaxxRaptor zocht naar zaken in religie die iets toe zouden kunnen voegen. Dat is in het geval van de tien geboden dus niet zo, want ieder weldenkend mens leeft volgens deze waarden en normen (minus die Biba er tussenuit heeft gegumd dan ;)).

15. MaxxRaptor

MaxxRaptor Eigen aanduiding

Leuk Bevonden:
    36
    Aangezien mijnen naam nog even werd genoemd (wat ik echt niet erg vind) wilde ik daar op reageren,maar inderdaad ik ben geinterseerd in bepaalde toevoegingen in geloof algemeen.
    En zo heb ik vrienden die weer in de Wicca geloven,en andere zijn weer katholiek Christen waar ik nogmaals geen enkele moeite mee heb.
    Maar wat ik gewoon wilde aangeven is dat geloof iets is wat vanuit jezelf moet komen,en niet dat je vanuit je kinder periode ermee word ingezegend als het ware.
    Maar ik vind als je kind bent hoor je nog lekker onwetend bezig te zijn,natuurlijk kun je altijd op een ala Sesamstraat achtige wijze je kind van bepaalde dingen bewust maken.
    Maar dat is een ander verhaal,maar waar ik op tegen ben is dat er ouders zijn die ze al vanaf de peuter periode naar de kerk meesleuren omdat het zogenaamd moet.
    En daar heb ik geen respect voor,een geloof moet vanuit jezelf komen of ontstaan.

Maar er zijn slechts een aantal kinderen die daar sterk in zijn om hun eigen weg en lot te kiezen,en ik ben vanuit mijn familie samen met mijn broers een van.
    En wat ik vanaf kind gewoon niet begreep is het verplicht zijn om op zondag naar school te gaan,wat is het nut en waarom mag ik niet met mijn vriendjes en vriendinnetjes buiten op de Crosbaan?
    En in plaats van met geloof bezig te zijn zette ik me er juist tegen af,en ik zag al die volwassen mensen om me heen knielen en huilen van zonde en weet ik nog meer.
    Ook onder het bidden begon men standaard te huilen,ja nou lekker gezellig dagje voor een kind die nog in zijn autotjes en GIJoe fase zit.

En dat is precies wat ik bedoel,maar ik wacht gewoon op zo'n toevoeging of verklaring van een gelovige waarom hij of zij gelooft.
    Maar dan bedoel ik dus met een echt antwoord,vanuit een eigen beleving of diegeen de heer heeft aangeschouwd of op welke manier dan ook.
    Wat is de aanzet geweest om blijven te geloven,buiten het feit dat het je misschien ingestampt is geworden.
    Maarja ik dwaal alweer af,maar ik wilde dit nog even toelichten en misschien zijn er mensen die dit ook op deze manier ervaren of herkennen.:)

16. rggr

rggr als t maar hard is

Leuk Bevonden:
    0
    Helaas zijn er zo weinig weldenkende mensen in Nederland......

17. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Waar baseer je dat op? Heeft dit iets met de discussie te maken? Ik zie de relevantie van je opmerking niet.

Los daarvan ben ik het niet met je eens, want degenen die zich niet aan dergelijke normen en waarden houden zijn nog altijd uitzonderingen.

Laatst bewerkt: 4 sep 2008
  18. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    [yt]MeSSwKffj9o[/yt]

19. rggr

rggr als t maar hard is

Leuk Bevonden:
    0
    Er zijn genoeg mensen in Nederland die het absoluut niet normaal vinden deze `normen´ na te leven.... Als dan ongeveer de helft van de bevolking wel deze ´normen´ aanhouden en het geloof noemen, doe je er niemand mee kwaad....
    En het is absoluut niet waar dat mensen die zich niet aan deze ´normen´ houden, uitzonderingen zijn.....

20. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Nou, ik kom niet vaak mensen tegen die stelen, moorden, vals getuigen en niet van hun ouders houden. Weet niet hoe het met jou zit maar ten opzichte van de meerderheid zijn die personen volgens mij nog altijd uitzonderingen. Blijkbaar hebben we weer van doen met een doorgeslagen Telegraaflezer/SBS6-kijker die denkt dat je op iedere straathoek in elkaar wordt gerost.

Niemand zei ook ooit dat deze regels mensen kwaad doen, integendeel. We waren alleen op zoek naar dingen die het geloof TOEVOEGT (voor de tweede keer). Deze regels leeft ieder weldenkend mens na. Daarvoor hebben we ze niet nodig in de vorm van geboden.

Laatst bewerkt: 5 sep 2008
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina