[geloof] Wat vinden jullie ervan? [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 2 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Deze regels worden zeer zeker NIET door ieder mens nageleefd... Laat staan een "fatsoenlijk mens", wat dat dan moge zijn... Het probleem is dat het NIEMAND lukt om deze geboden na te leven...

Dat begint al met het eerste gebod, waarin wordt gesteld dat je geen afgoden mag vereren dan de ene god... Het leven zit bordevol "afgoden"... Geld is een afgod, bezit is een afgod, het ego is één van de grootste afgoden, enzovoort... En dat is nog maar het eerste gebod...

Een ander voorbeeld: gij zult niet doden... Iedereen heeft dieren gedood, al is het maar een insect... Maar wat te denken van het doden van de tijd, verveling? En het in gedachten doden van andere mensen, uit jaloezie, haat en weet ik veel wat? Ieder mens zit daar vol mee, niemand uitgezonderd...

Gij zult niet stelen... Laat me niet lachen: ieder mens heeft gestolen, niemand uitgezonderd... Zelfs het verlangen om te bezitten is feitelijk een vorm van stelen... Gij zult niet onrechtvaardig begeren wat uw naaste toebehoort ligt daarvan in het verlengde...

Gij zult niet vals getuigen tegen uw naaste... Iedereen heeft in zijn leven anderen verloochend, gelogen en bedrogen om er zelf beter van te worden, ten koste van de ander... Niemand uitgezonderd... En wie beweert dat hij dat niet gedaan heeft, liegt... En dan nog maar te zwijgen van alle leugens die elk mens zichzelf inpepert, zichzelf van alles wijs maakt...

Let wel: ik ben geen moraalridder, want ik heb met deze regels niets van doen... Ik probeer een ander geen kwaad te doen, maar ik garandeer niet en nooit dat ik beter ben dan wie dan ook... Wie vandaag een heilige is, kan morgen een zondaar zijn en omgekeerd... Er is geen enkele garantie... Vandaar dat ik niet gelovig ben, want het is onmogelijk... En dat is precies wat de tien geboden ons laten zien: we kunnen er niet aan voldoen... Daardoor merken we in de praktijk dat we net zo kwetsbaar en onvolmaakt zijn dan wie dan ook... En door die realisatie en bewustwording laten we iedereen in zijn waarde... Maar die gevolgtrekking wordt eigenlijk nooit gerealiseerd, er wordt over het algemeen alleen nagekwaakt wat goed en slecht zou zijn, helaas...

En dat is mijn mening, dus weg met al die "fatsoenlijke mensen", want in mijn optiek bestaan die niet...:b:

Laatst bewerkt: 5 sep 2008
  2. MerQ

MerQ Registered Bruser

Leuk Bevonden:
    0
    Het rare is dat sommige geloven, weet niet welke, zeggen dat god ALLES regeled.
    Een opmerking: Er valt geen blaadje van de boom zonder dat god dat wil.

Maar hoe kan je dat zelf de keuze maken tussen goed en fout? Als god alles beslist?

3. rggr

rggr als t maar hard is

Leuk Bevonden:
    0
    zwaar respect voor de hellspawn!

4. *NERAZZURRI*

*NERAZZURRI* Active Member

Leuk Bevonden:
    12
    Ik haal m'n eigen quote maar even aan. Kijk even wat er tussen haakjes staat. Ik had het uiteraard over de geboden die iedereen (theïst of atheïst) aangaan. Dus minus die God gerelateerde zaken.

Wel lezen hè.

5. rggr

rggr als t maar hard is

Leuk Bevonden:
    0
    in de tijd dat de tien geboden werden 'gegeven' door onze lieve heer, waren dat echt geen normale omgangswaarden of iets dergelijks........ Dus ik begrijp niet waarom je blijft hameren op toegevoegde waarde, terwijl deze er al eerder waren dan jp met zen normen en waarden..

6. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    We leven toch niet in de tijd dat Mozes van die berg af kwam met z'n wazige harses, of wel? :mad:

Het gaat er natuurlijk om of die zaken NU nog toegevoegde waarde hebben. Ik ga echt niet ontkennen dat ze invloed hebben gehad op onze huidige levensstandaard, en dat het Christelijk geloof niet deels onze cultuur en maatschappij heeft gevormd, maar NU is het naleven van deze regels de normaalste zaak van de wereld.

7. rggr

rggr als t maar hard is

Leuk Bevonden:
    0
    Ja en komt dat dan door natuurlijke evolutie, of omdat een roedel priesters daar heilige oorlog voor hebben gevoerd? De kruistochten tot daar aan toe.
    Ik begrijp je stelling echt wel. Alleen denk ik dat je gewoon niet kan zeggen dat een geloof niets toevoegd. Voor jou waarschijnlijk niet. Tevens voor mij niet. Maar onderschat de invloed ervan niet op de geschiedenis en de maatschappij waarin je nu leeft. Of je nou wilt of niet.

8. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Hoe kom je er dan in godesnaam bij dat mensen die die regels niet naleven geen uitzonderingen zijn? Mensen die moorden en stelen zijn duidelijk in de minderheid.

9. rggr

rggr als t maar hard is

Leuk Bevonden:
    0
    het gaat niet alleen om stelen en moorden... Tjek nog ff de post van hellspawn

10. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Nee, maar daar ging het MIJ wel om. Aangezien jij op die reactie van mij reageerde zijn we daarover doorgegaan :'-(

Dan had je niet de discussie met mij aan moeten gaan maar gewoon een algemeen statement moeten maken.

11. MM90

MM90 -xxx-

Leuk Bevonden:
    0
    Als ik de 10 geboden zo is lees, besef ik dat ik al 10 keer heb gefaald...

12. rggr

rggr als t maar hard is

Leuk Bevonden:
    0
    Ja maar dat slaat toch nergens op..... Zeggen dat je religie niet nodig hebt om niet te stelen en te moorden lijkt mij (nu in deze tijd) erg logisch... Dan begrijp ik niet waarom je zo tegen religie schopt zonder steekhoudende argumenten...

13. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Dat was het hele punt, slimmerik.

En steekhoudende argumenten heb ik hier in de loop der tijd in overvloed gegeven. Dit was ook niet als steekhoudend argument tegen het geloof bedoeld, het was het tackelen van een argument pro-geloof (namelijk dat de tien geboden voor normen en waarden zorgen).

14. rggr

rggr als t maar hard is

Leuk Bevonden:
    0
    maar niet stelen en moorden zijn toch niet de enige normen en waarden die in de 10 geboden staan? Ik denk dat genoeg van deze 10, zorgen voor normen en waarden in de samenleving.

15. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Pfff, Jezus Christus vent. Ga a.u.b. onze discussie nog eens doorlezen.

16. rggr

rggr als t maar hard is

Leuk Bevonden:
    0
    fijn dat je er niks meer op weet te zeggen...

17. MaxxRaptor

MaxxRaptor Eigen aanduiding

Leuk Bevonden:
    36
    Eens even over de normen en waarden,maar alles wat je daarover leest kun je weggooien en ik zal dat even toelichten.
    Maar in de vroegere dagen zoals middel eeuwen en Romeinse tijd was er al sprake van normen en waarden,en in de middel eeuwen vond men het een normale regeling dat misdadigers werden gemarteld.
    Nu in deze tijd moeten we er niet meer aan denken,maar er zijn wel andere principes die nog steeds even bruut kunnen zijn.

Een voorbeeld van de dag van vandaag is dat je haast gedwongen bent om maar alles voor je te houden,je mening zeggen word steeds meer bedreigender gezien tot aanzet van terrorisme of die neigingen daarna.
    Ook als je werkt zoekt moet je maar doen wat je kunt doen,want zonder diploma kom je er niet.
    En dan zeggen dat je in een vrij land leeft met zogenaamde normen en waarden,echt te erg gewoon.
    Misschien kan het zijn dat er ergens op een andere planeet regels van normen en waarden zijn dat je zomaar iemand op de bek mag slaan voor de kleinste belediging,en waar wij van zeggen wat bruut.
    Maar voor hun is dat dan normaal,hun vorm van normen en waarden.
    En dus wat is normen en waarden,uiteindelijk bestaat het niet als je het zo bekijkt.

18. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Wil je echt dat ik nu weer hetzelfde ga zeggen als eerder in de discussie? Ben je echt zo dom dat je het allemaal niet kunt bevatten? Last van een korte termijn geheugen soms?

Komt ie dan:

MaxxRaptor (of ik, ik weet het niet eens meer, maar wat maakt het uit) vroeg zich af wat het geloof nou daadwerkelijk toevoegde aan de samenleving. Iemand riep: de 10 geboden. Afijn, het kwam ter sprake of de tien geboden daadwerkelijk nog iets toevoegen en of onze normen en waarden niet al dermate gefatsoeneerd zijn dat we ze niet (meer) nodig hebben.

We kwamen tot de conclusie (met behulp van Biba die de geboden er uit hengelde die alleen van toepassing zijn op gelovigen) dat die geboden niets toevoegen, want stelen, moorden, je vrienden verlinken, niet van je vader en moeder houden, enzovoorts, doet vrijwel niemand. Tenzij jij mensen (theïsten of atheïsten) kent die dat dagelijks doen, of in een milieu leeft waar dat allemaal de normaalste zaak van de wereld is, lijkt het me duidelijk dat dit GEEN alledaagse bezigheden zijn van het overgrote deel van de Nederlandse bevolking.

Daarom kwam ik tot de conclusie dat de geboden die iedereen aangaan (immers, geboden als het vereren van andere goden/de duivel gaat alleen op voor gelovigen) NIETS toevoegen aan de samenleving.

There you have it.

Als je het nou voor elkaar krijgt om rustig wéér opnieuw de draad op te pakken op een punt waar we al langs zijn geweest haak ik echt af. Dingen roepen als 'haha, nu heb je niks meer te zeggen' zijn zelfs een kind van 10 onwaardig. Als je daadwerkelijk de discussie even had teruggelezen in plaats van die kleuterklas principes te gebruiken had je er zelf ook achter kunnen komen hoe de vork in de steel zit.

Laatst bewerkt: 8 sep 2008
  19. rggr

rggr als t maar hard is

Leuk Bevonden:
    0
    Kerel,

Jij begint te discussieren met slimmerik, ben je nou echt zo dom, last van je korte termijn geheugen etc. etc. Denk eens na wat voor een reactie je kan krijgen.

Dan ben ik het alsnog niet eens met jouw statement. Ik denk dat een hoop mensen het geloof gebruiken om zich aan de normen en waarden in onze samenleving te houden. En misschien leef jij in een elitair wijkje in Wassenaar. Maar je moet wel echt oogkleppen op hebben (misschien begrijp je het beter als ik jou ook begin te beledigen) om niet te zien dat er erg veel mensen zijn die zich niet aan de geboden/normen en waarden houden hier in Nederland.
    En nee, ik leef niet in een achterstandswijk in de bijlmer. En nee, ik begeef me niet in een pact met moordenaars en andere criminelen. Maar toch denk ik dat je nog steeds niet door hebt wat voor een impact geloof maakt op ongelovelijk veel mensen.

Begrijp mij goed. Ik ben absoluut niet gelovig. Toch sta ik open voor een discussie. Het spijt mij zeer als jij het lastig vind soms je argumenten samen te vatten of jezelf te verduidelijken. Dat is geen probleem en valt te leren. Als jij niet van plan bent om ook maar een milimeter toe te geven in jouw mening, ben je hetzelfde als veel gelovigen waarmee ik discussies heb gevoerd. Koppig, halsstarrig en vooral geen discussie waardig. Het is mij om het even.

20. Biba

Biba Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hoe gebruiken mensen het geloof dan om zich aan de normen en waarden van de samenleving te houden? Moordenaars/dieven trekken zich sowieso geen hol aan van wat wel en niet zou mogen van God, en als je het hebt over de 'lichtere' geboden, zoals bijv. het respecteren van je ouders, is het geloof toch ook op geen enkele manier de reden waarom je je niet aan het gebod zou houden? Als je als meisje van 16 van je ouders om 13:00 terug moet zijn van stappen, ga je daar keihard met een grote bek tegenin, omdat het in jou ogen belachelijk is. Respect voor je ouders is dan eigenlijk ver te zoeken, maar in die situatie zal er toch geen enkel meisje denken 'oh jee, ik mag eigenlijk niet zo tekeer gaan tegen m'n ouders, want dat heeft God verboden'?

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina