Deze regels worden zeer zeker NIET door ieder mens nageleefd... Laat staan een "fatsoenlijk mens", wat dat dan moge zijn... Het probleem is dat het NIEMAND lukt om deze geboden na te leven...
Dat begint al met het eerste gebod, waarin wordt gesteld dat je geen afgoden mag vereren dan de ene god... Het leven zit bordevol "afgoden"... Geld is een afgod, bezit is een afgod, het ego is één van de grootste afgoden, enzovoort... En dat is nog maar het eerste gebod...
Een ander voorbeeld: gij zult niet doden... Iedereen heeft dieren gedood, al is het maar een insect... Maar wat te denken van het doden van de tijd, verveling? En het in gedachten doden van andere mensen, uit jaloezie, haat en weet ik veel wat? Ieder mens zit daar vol mee, niemand uitgezonderd...
Gij zult niet stelen... Laat me niet lachen: ieder mens heeft gestolen, niemand uitgezonderd... Zelfs het verlangen om te bezitten is feitelijk een vorm van stelen... Gij zult niet onrechtvaardig begeren wat uw naaste toebehoort ligt daarvan in het verlengde...
Gij zult niet vals getuigen tegen uw naaste... Iedereen heeft in zijn leven anderen verloochend, gelogen en bedrogen om er zelf beter van te worden, ten koste van de ander... Niemand uitgezonderd... En wie beweert dat hij dat niet gedaan heeft, liegt... En dan nog maar te zwijgen van alle leugens die elk mens zichzelf inpepert, zichzelf van alles wijs maakt...
Let wel: ik ben geen moraalridder, want ik heb met deze regels niets van doen... Ik probeer een ander geen kwaad te doen, maar ik garandeer niet en nooit dat ik beter ben dan wie dan ook... Wie vandaag een heilige is, kan morgen een zondaar zijn en omgekeerd... Er is geen enkele garantie... Vandaar dat ik niet gelovig ben, want het is onmogelijk... En dat is precies wat de tien geboden ons laten zien: we kunnen er niet aan voldoen... Daardoor merken we in de praktijk dat we net zo kwetsbaar en onvolmaakt zijn dan wie dan ook... En door die realisatie en bewustwording laten we iedereen in zijn waarde... Maar die gevolgtrekking wordt eigenlijk nooit gerealiseerd, er wordt over het algemeen alleen nagekwaakt wat goed en slecht zou zijn, helaas...
En dat is mijn mening, dus weg met al die "fatsoenlijke mensen", want in mijn optiek bestaan die niet...:b:
Laatst bewerkt: 5 sep 2008