Far Cry 2 Preview Deel 2
Aan wapens is er geen gebrek in Far Cry 2. Het totale aanbod is zeer divers. Verschillende klassen zoals handpistolen, submachinegeweren, machinegeweren, sniper-rifles en granatenwerpers zijn allemaal vertegenwoordigd in het spel. Ook speciale wapens zoals een vlammenwerper en raketwerper mogen natuurlijk niet ontbreken.
Helaas kan je niet alle wapens tegelijkertijd meenemen. Je kan maximaal drie wapens kiezen. Een handpistool, een machinegeweer en een zwaarder wapen zoals een sniper-rifle, granaatwerper of een vlammenwerper. Deze wapens zijn te selecteren via je d-pad.
Naarmate je een wapen langer gebruikt zullen ze viezer en beschadigder raken. Je wapen zal vast gaan lopen en uiteindelijk ontploffen in je handen. Wissel je dus van wapen met je net neergeschoten tegenstander, dan is de kans groot dat dit wapen al langer is gebruikt en dus een kortere levensduur heeft.
Een toffe feature, zoals we ook al in bijvoorbeeld Alone in the Dark zagen, is dat voorwerpen die in eerste instantie niet als wapen dienen ook omgetoverd kunnen worden tot een dodelijk projectiel. Als jij een ammo-pack ziet liggen dan kan je de keuze maken om je wapen te voorzien van extra kogels, of om het op je tegenstander te gooien en eventueel kapot te schieten en dus te gebruiken als explosief.
In Far Cry 2 wil de ontwikkelaar de speler in het spel betrekken door het gevoel te geven echt onderdeel te zijn van een lichaam. Aan elke beweging die de speler in het spel maakt is een animatie gekoppeld. Stap jij in een voertuig, dan zie je ook daadwerkelijk de animatie van het instappen van een voertuig. Maak jij een deur open, dan zie je ook echt dat er een hand naar de deurknop gaat om deze om te draaien. Al deze animaties zorgen ervoor dat je het gevoel hebt dat je in het lichaam van je hoofdpersonage zit, waardoor het gevoel van realisme versterkt wordt.
Naast de vele animaties ziet Far Cry 2 er ook goed uit en weet het vooral indruk te maken door de vette ontploffingen, grote omgevingen en schitterende zon inval en schaduwen. Toch is het vuur het gene wat de meeste indruk op mij heeft gemaakt tijdens deze preview versie. De manier waarop het vuur razendsnel om zich heen grijpt, en zo in enkele seconden een gebied volledig in vlammen laat op gaan, is erg mooi en indrukwekkend te noemen.
Toch lagen mijn verwachtingen op grafisch vlak een stukje hoger. Ik had tijdens mijn eerste speelsessie van Far Cry 2 niet het gevoel wat ik gehoopt had te hebben. Ja, Far Cry 2 ziet er goed uit, en helemaal voor een game die zich afspeelt in een gebied van 50 km2, maar toch had het niet de afwerking die ik voor ogen had. Vergeleken met de vele screenshots en filmpjes die ik gezien heb zag het er in werkelijkheid wat ruwer uit. Te veel karteltjes (Anti Aliasing), en soms te weinig texturen. Ik hoop dan ook dat deze dingen in de definitieve versie zijn opgepoetst en dat ik straks het kwijl van mijn televisie af moet vegen.
Naast het visuele aspect van de game is ook de audio in orde. De ambiance geluiden in de jungle en op de savannes zijn erg mooi. Het geeft je, wanneer je je ogen dicht doet, echt het gevoel alsof je je daadwerkelijk buiten begeeft. Vogels fluiten en de wind waait door de bomen. Deze rust wordt echter abrupt verstoord wanneer het gevecht losbarst. Wapens klinken lekker hard en geven je een machtig (rambo) gevoel. Elke beweging die je maakt en elk voorwerp waarmee je in aanraking komt heeft zijn eigen unieke geluid. Qua audio lijkt Far Cry 2 dus echt behoorlijk compleet te worden. Wel moet ik een kanttekening maken bij het geluid van de auto’s in het spel. Deze kennen namelijk niet veel variatie en komen erg irritant over. Ik hoop dan ook dat dit nog aangepast wordt, want ik kan me niet voorstellen dat de jeeps en personen auto’s in Afrika echt zo klinken.
De preview versie van Far Cry 2 heeft mij een positieve indruk op mij achtergelaten. Ondanks dat het spel op sommige vlakken nog wel de nodige aandacht verdient, ben ik over het algemeen erg te spreken over de game. Er zitten ontzettend veel mogelijkheden in Far Cry 2 en de meeste dingen lijken zeer goed uitgewerkt te zijn. Je hebt echt het gevoel dat je een persoon in de game bent en dat is iets wat, samen met de grote omgevingen, realistische vuurweergave, prachtige zonsondergangen en dag en nacht cyclus volgende maand voor een bijzondere spelervaring zal zorgen. |