Sodeju! Wat is dit veranderd ten opzichte van 2008. Het eerste wat me opviel is de veel tragere gameplay. Het sprinten ziet er verschrikkelijk uit, de schouders bewegen niet eens mee tijdens het rennen waardoor je zo een raar beeld krijgt. Het schieten is niet echt veranderd, de bal zweeft wat meer. Bij een voorzet had ik helemaal het gevoel dat de bal zweefde, het duurde eeuwen! Ook fijn dat publiek die 90 minuten Henry riep terwijl Barca niet eens speelde. Het menu is ook om van te huilen, en dan heb ik het niet eens gehad over die geluidjes. Het leek net of ik Outrun aan het spelen was, zo arcade kwam het over.
Het gras ziet er prachtig uit, dat mag gezegd worden. Grafisch ziet het er van boven ook allemaal net gelikter uit vergeleken met 2008. Al met al heeft het toch iets overgehouden van de traditionele gameplay. Het lijkt wat op de oudere versies (PES4, PES5) en dat is wel een pluspunt wat betreft gewenning.
Ik ben die beide "pre-gen" versies al een tijdje vergeten maar het brengt in ieder geval wel het pes gevoel op bij me. Als online perfect werkt, en dat is het belangrijkste voor mij, dan komt deze game uiteindelijk ook in de kast voor een tweedehands prijsje uiteraard, want dit is net een half spel.
Al met al is dit niets nieuws onder de zon maar dat zijn we onderhand wel gewend van Konami. Ik zie wel waarom de PES liefhebbers blijven bij hun game omdat deze niet zo drastisch veranderd is. FIFA is de duidelijke winnaar maar dat is ook allang bekend. Konami moet eens de ogen open doen en zien dat ze ver achter zijn gaan lopen op EA. FIFA heeft alles wat een voetballiefhebber zich kan wensen, Konami moet maar hopen dat het geen fans verliest.
Laatst bewerkt: 2 okt 2008