Economische crisis 2008

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door DulleNL, 8 okt 2008.

  1. Ruben III

    Ruben III Rando

    Berichten:
    380
    Leuk Bevonden:
    23
    Ha, dat was gister nog zo. Vroeger gaat wel heel snel in.

    Ik ga een poging doen om het ontstaan van de kredietscrisis uit te leggen.

    Doordat banking in Amerika in de laatste jaren steeds meer om 'fees' is gaan draaien (de beloning die bankers krijgen als ze iemand helpen, door bv een hypotheek af te sluiten) is er een rare situatie ontstaan: de zoektocht naar fees neemt zulke vormen aan, dat er risico's worden genomen die - rationeel gezien - nooit genomen mogen worden.

    Zo kon een willekeurige Amerikaan bij bepaalde banken zonder enkel probleem een hypotheek krijgen; soms hoefde je zelfs geen salarisstrook te laten zien. Oftwel: mensen met weinig geld konden een dure lening krijgen: het risico dat die leningen niet afbetaald werden was dus zeer hoog. Ondertussen kregen de bankers wel hun fees, dus die waren tevreden.

    Deze hypotheken van zowel 'goede' als 'slechte' betalers (respectievelijk laag en hoog risico) werden gebundeld, in stukjes gehakt en doorverkocht. Het welbekende securitization.

    Ook die pakketjes werden weer verkocht en na meerdere transacties is niet meer duidelijk wie nu werkelijk de waarde heeft en wie het risico draagt. Dat is niet zo'n probleem, mits het goed gaat in de markt. Dat ging het dus een paar maanden geleden niet en de sub prime crisis brak uit. Banken moesten veel van hun waarde afschrijven (dat pakket hypotheken bleek niks waard te zijn) en van het een komt het ander: een soort negatieve spiraal. Banken weigerden nog geld over night aan elkaar te lenen, koersen daalden en, zoals al eerder gezegd, het vertrouwen begon af te nemen.

    De overheid grijpt in om het vertrouwen terug te krijgen, maar tot nog toe niet met overdaverend succes. De AEX is inmiddels onder de 300 geweest.

    Hopelijk is dit enigszins duidelijk. De simpelste samenvatting die ik zo gauw even kan bedenken.

    Laat je geld op de bank staan trouwens!
     
  2. Pim

    Pim XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.887
    Leuk Bevonden:
    76
    Hehe, I know :+
    Las het net terug.. tikkie weird.

    Al is het wel.. vroeger
     
  3. Clappermander

    Clappermander R6V2

    Berichten:
    846
    Leuk Bevonden:
    0
    Haha het Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle forum.

    Als iets nu actueel is, is het die crisis wel:{
     
  4. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    't Is zeker niet een plek om zonder onderbouwing zo'n rare mening te verkondigen ;)
     
  5. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.012
    Leuk Bevonden:
    9.580
    Nou, JIJ kan er blijkbaar niet over discussiëren. Veel mensen doen een economische studie dus dit is gewoon een goede topic.

    Goede tip ja!
    Inmiddels dalen de rentes al wel (Icesave is nu .5% lager), maar dat is overal zo. Beste remedie is nu gewoon rustig blijven en je geld laten staan.
     
  6. Jingga

    Jingga Hand in Hand

    Berichten:
    2.531
    Leuk Bevonden:
    139
    Goede bondige uitleg idd. Ik vind het ongelooflijk dat die yanks het weer flikken. Ze lijken niks geleerd te hebben van de jaren 30, het gaat gewoon bijna exact hetzelfde....
     
  7. Remco

    Remco Guest

    Op het nieuws zeggen ze dat de de 120.000 Nederlanders gemiddeld 13.000 euro bij Icesave hebben/hadden staan.. Ik vind het echt vreemd dat je dan gewoon ineens je geld kwijt bent.
     
  8. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.012
    Leuk Bevonden:
    9.580
    Geld kwijt? Die 120.000 Nederlanders zijn hun geld niet kwijt hoor :confused:
     
  9. Franko

    Franko Lets Roll

    Berichten:
    1.519
    Leuk Bevonden:
    0
    icesave ondertussen over de kop gegaan. Wie volgt?

    Ik vind dat de overheden veel directer moeten ingrijpen. zij zijn op dit moment de enige die het zooitje overeind kunnen houden. Afspraken maken daar in brussel, er is nu echt actie nodig.
     
  10. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Inderdaad, het grootste deel zal geen geld kwijt zijn. Alleen vrees ik dat de grootste spaarders wel het risico lopen om een flink wat geld kwijt te raken. Iedereen onder de 100.000 zit veilig, voor degene die daarboven zitten is het spannend.
     
  11. goodfella

    goodfella You're fired!

    Berichten:
    665
    Leuk Bevonden:
    65
    De beurs zegt eigenlijk niet zo heel veel over hoe ons financiele stelsel ervoor staat. Begrotingstekort/handelstekort van Amerika is een veel interessantere graadmeter en wat dat betreft zat dit er al jaren aan te komen (m'n leraar algemene economie in 2002 voorspelde dit al).

    De dollar is de wereldreservemunt op deze aarde en zo'n beetje 65% van alle bezittingen worden gedekt door de dollar. Waar wordt de dollar dan door gedekt? Door lucht. De goudstandaard is er niet meer. Uiteindelijk zal de nominale waarde gelijk worden aan de intrinsieke waarde van de dollar, en aangezien papier niks waard is. ;-)

    We staan aan het begin van deze crisis en waar het zal eindigen weet niemand. Werkloosheid? Politieke instabiliteit? Oorlog? Wie weet. Ik weet alleen wel dat we over een decennia een soberder leven zullen leiden dan nu.

    En dan te bedenken dat het Peak Oil moment nog moet komen. Spannende, interessante en onzekere tijden komen eraan.
     
  12. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Onmogelijk, sinds gisteravond staat het persbericht op de site. En niets meer dan dat.

    Ook onjuist. Als je er 100k op hebt staan krijg je iig 80k terug. Maar de eerste 20k moet van Ijsland komen, en dat gaat op dit moment wat moeilijk.
    Ik vertrouw er wel op dat iedereen zijn geld terug krijgt. Maar weet zeker dat dit wel even gaat duren..

    Dan de beurs, de AEX zal denk ik nog zeker tot 250dalen... Bijna tijd om in te kopen. ;) Het jammere is dat alle bedrijven zich gek laten maken en je zo een soort domino effect krijgt.

    Wat wel een erg naar gevolg kan zijn is dat de huisenmarkt ook gaat instorten. Je huis wordt dan een stuk minder waard waardoor bijvoorbeeld mensen in de problemen kopen die hun huis willen verkopen en al een ander hebben gekocht. De hypotheek markt wordt dan een chaos en mensen zullen het één en ander dan niet meer kunnen betalen.

    Ik heb enorm geluk gehad dat ik maandag rond 13:00 mijn geld terug geboekt heb naar mijn rabo internet spaarrekening. Een paar uur later en de overboeking was niet over gekomen...
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2008
  13. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    ik denk persoonlijk dat wij in nederland er vergeleken met de rest van europa er redelijk bijzitten, dit door het adequaat handelen van de staat (fortis kopen). Veel gaat er komende tijd niet veranderen het kan alleen maar slechter worden denk ik. Amerika is volledig bankrupt (was het al voor het omvallen van het financiele stelsel) En om hier uit te komen moeten ze nog verder zakken (het reddingsplan). De tijd zal het leren, maar iedereen kon dit zien aankomen met de manier waarop er geleend werd in amerika..
     
  14. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Amerika is al bankrupt sinds de oorlog. Maar ze blijven maar credit scheppen, heel vreemd.


    Google en apple schieten omhoog overigens 8)
     
  15. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    dat bedoel ik, ze dreigen hun tripple A status kwijt te raken trouwens.

    lol google en apple zijn 1 van de weinige veilige beleggingen op dit moment :9

    edit sailant detail btw : China is 1 van de grootste geld schieters van Amerika
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2008
  16. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    volgens mij bedoel je : China is verreweg de grootste geldschieter van Amerika (en helpt al jaren de dollar kunstmatig hoog te houden)
     
  17. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.012
    Leuk Bevonden:
    9.580
    Bleh, ik zag het vanochtend pas op de site staan.. Moet nu dus even wachten.
    Gelukkig gaat het bij mij niet om >20.000€, dus ik maak me nog steeds geen zorgen.
    Voor de mensen die wel hele hoge bedragen hebben, nu is de DSB Bank iets aan het regelen met Landskibank, om de 'gedupeerden' te helpen.
     
  18. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Je moet je juist zorgen maken, nogmaals de eerste €20.000 moeten van Ijsland komen, de rest t/m €100.000 krijg je pas van DNB..
     
  19. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    En wat is er dan onjuist...? Die 20k van Ijsland komt waarschijnlijk wel, alleen moet er weer aardig wat papierwerk aan vooraf gaan.
     
  20. Biba

    Biba Active Member

    Berichten:
    1.232
    Leuk Bevonden:
    0
    Tot nu toe blijft het een schandalige gang van zaken, van zowel IceSave als de Ijslandse overheid. Gister leek het op de site van IceSave nog gewoon alsof er niets aan de hand was, stond nog steeds 'BESTE INTERNETBANK VAN HET JAAR IN ENGELAND' etc.
    En nu krijg je een vrij amateuristisch berichtje als je de site probeert te bezoeken.

    Ben echt heel benieuwd hoe dit gaat aflopen.
     

Deel Deze Pagina