Dus gedoogbeleid zodat gebruiken en kopen niet illegaal is.. Mja als je het niet verbiedt is het ook niet illegaal nee.
De coffeeshops houden inderdaad het gebruik van softdrugs en andere illegaliteit voor de gebruikers aardig gescheiden ja. Dit is een nuttige functie.
Maar het terugdringen van illegale handel? Das volgens mij nog niet zo best gelukt. Ik denk dat coffeeshops juist criminaliteit aantrekken.
Illegale export nederwiet levert miljarden op
Zelfde geldt voor coffeeshops in grensgebiedend, die trekken ook criminaliteit aan. Want het is vaak juist niet die sociale doorsnee gebruiker die jij beschrijft die het hier komt halen. En dat gaat ook zeker niet zonder overlast voor zowel de NL als BE regering.
En dat hier dan geld naartoe wordt gebracht, ja klopt. Maar waar het dan terechtkomt en of dat echt positief is...
Misschien heeft het gedoogbeleid haar beste tijd wel gehad en wordt het gebruik in stand gehouden door de laagdrempeligheid waarmee softdrugs worden aangeboden. Meer en meer is men het erover eens dat softdrugs niet zo onschuldig zijn als deze wijze van aanbieden wellicht doet vermoeden.
Ik denk dat we op een moment zijn aanbeland dat wij moeten gaan kiezen. Het is helemaal of helemaal niet. In deze ben ik het eens met Leers. Het is of verbieden, of het reguleren van de gehele keten.
Echter vind ik niet dat softdrugs nog zo vrij moeten worden aangeboden als nu gebeurt.
Zomaar een hersenspinsel maar misschien is een quota voor bijv. een maand iets. Laat mensen zich maar inschrijven in een landelijk systeem voor een chipkaart ofzo. En is de minimumleeftijd niet te laag, dit is nu juist een risicogroep voor de gevaren van softdrugsgebruik...
Laatst bewerkt: 25 okt 2008