1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het Werk, Inkomsten & Ervaringen topic

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Danger, 15 okt 2008.

  1. WinterBase

    WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.594
    Leuk Bevonden:
    654
    Dit topic is door Danger aangemaakt vanwege mijn sollicitatiegesprek bij GameMania. Nu ben ik een aantal weken verder en ook een belangrijk telefoontje verder. Graag wat hulp in de volgende situatie:)

    De dag na het gesprek werd ik al opgebeld door de filiaal baas hier om te zeggen dat ie mij als oproepkracht wou hebben. Hij zou eerst op vakantie gaan voor twee weken en aanstaande maandag op 3 november mag ik het contract ophalen. Hij vroeg me of ie er zeker van kon zijn dat ik er bij de opening bij ben. Ik heb hem daarop nadrukkelijk geantwoord dat ik eerst het contract wou lezen. Vervolgens zei hij dat er geen rare dingen in zouden staan (of iets in die zin in staat) in staat. Ik ben altijd voorzichtig met zulke dingen.

    Mijn plan is dus als volgt. Maandag na mijn stage ga ik er naar toe en haal ik het contract alleen op. Neem het mee naar huis en ga het daar doorlezen. Vervolgens overhandig ik het aan mijn ouders en laat ik het die ook nog even doorlezen, voordat ik ergens aan vast zit.

    Nu het belangrijkste punt, de betaling. Zoals je wellicht al heb gelezen zal ik net het minimum loon krijgen (€3,40 - €3,45), dat is wat hij mij wist te vertellen toen. Ik ben zelf benieuwd wat er in het contract staat. Als het dat bedrag is, en dat is ook nog bruto dan zal ik hem moeten teleurstellen. Dan hou ik namelijk vrij weinig over. En, dan er nog zo'n mooie kortingsregeling zijn en de mooie extra wezen om games thuis te testen, ik wil gewoon een redelijk uurloon hebben. Games zijn niet de enige dingen die ik koop.

    En dan nu de vraag waarom ik deze post maak. Wie heeft al eens in een dergelijke situatie gestaan? Dat hij naar zijn idee te weinig betaald kreeg? Hoe heb je dat opgelost?

    Ik vraag dit omdat ik me misschien schuldig voel om hem zaterdag bij de opening te laten zitten als het contract me niet aanstaat. Graag wat tips O-)
     
  2. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Voor niets gaat de zon op toch? In andere woorden jouw (toekomstige?) baas weet ook wel dat je hoopt en misschien wel rekent op een goed salaris. En vaak is salaris wel onderhandelbaar. Bij bijbaantjes gaat dit echter vaak lastiger dan bij full-time jobs, omdat de mentaliteit vaak is 'voor jou 10 anderen' .

    Je moet dus met zeer goede argumenten komen om te verdedigen dat jij beter verdient dan het min loon wat hij aanbiedt. Ga bij jezelf na wat jou kwaliteiten zijn die goed van toepassing zijn op de functie en leg dit vervolgens aan hem voor. Denk hierbij aan ervaring met een soortgelijke baan, bovenmatige kennis over het vak, goede verkoopkwaliteiten etc etc

    Zorg er echter wel voor dat onderhandelingen altijd vanuit een positief gevoel gehouden worden. Begin niet met 'ik vind het salaris te weinig', maar pijl eerst of het uberhaupt onderhandelbaar is en neem de tijd om je argumenten uit te leggen. Misschien is het ook wel voldoende als je een toezegging krijgt tot verhoging wanneer je goed presteert? Bedenk goed of je dan ook tevreden bent en leg een dergelijke afspraak vast.

    Hoop dat je er wat aan hebt, maar vaak is het met dit soort bijbaantjes niet gemakkelijk
     
  3. WinterBase

    WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.594
    Leuk Bevonden:
    654
    Bedankt Kevf. Ik zal eens opschrijven wat voor argumenten ik heb.

    Even een voorbeeld. In de supermarkt krijg ik €4,65 bruto terwijl ik daar helemaal geen kennis hoef te hebben van bepaalde dingen. Voor het werken in die game winkel moet je toch over extra informatie beschikken, iets wat me beter zou moeten belonen. Maar goed, die dingen ga ik even allemaal opschrijven. Mocht het niet worden, jammer dan.

    Bedankt Kevf! :b:
     
  4. Amigo NL

    Amigo NL Macho NL

    Berichten:
    1.121
    Leuk Bevonden:
    5
    Lekker dat jij Gamemania eerst helemaal een contract laat maken en dan misschien nog nee zegt. Als je het nou eerst allemaal goed bespreekt in een gesprek. Dan komen zowel jij als je 'baas' niet voor verassingen te staan. En het scheelt Gamemania een hoop werk, want als je dan nee zegt... Als 'baas' zou ik het genaaid vinden als ik denk een medewerker te hebben en een contract heb gemaakt, en dat diegene dan opeens afzegt.

    Je had al lang al duidelijkheid moeten hebben, of anders zelf vragen...
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2008
  5. Nitram

    Nitram BiA!

    Berichten:
    1.501
    Leuk Bevonden:
    0
    Hij heeft toch nooit toegezegd dat ie daar zou gaan werken? En zoals je kon lezen was de baas op vakantie, dus kon hij geen duidelijkheid krijgen.
    Maar zoals Kefv al zegt, probeer wat te onderhandelen. Gebruik goede argumenten zoals het feit dat je bij de supermarkt al meer verdient. En als hij niet meer wil aanbieden gewoon niet doen. Het lijkt misschien een leuk baantje, maar dat baantje is na een tijdje net zo saai als in de supermarkt werken. En er zijn ook andere leuke baantjes waar je wel meer kan verdienen.
     
  6. WinterBase

    WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.594
    Leuk Bevonden:
    654
    Ik heb tijdens het gesprek met heel veel zin over games zitten praten, en over hoe leuk het werk me leek. In de laatste drie minuten van het gesprek hadden we het pas over het loon. Daarna heb ik hem niet meer gezien, alleen nog een keer aan de telefoon gehad en daar heb ik met NADRUK gezegd dat ik eerst het contract wil lezen.

    Inderdaad. Ik kreeg de dag voor het gesprek met GameMania een telefoontje van de TNT voor een gesprek maar, ik was natuurlijk veel te enthousiast over GameMania dat ik die heb laten schieten. Natuurlijk is er altijd nog genoeg ander werk te vinden, en anders houd ik het gewoon bij de supermarkt waar ik in januari tussen de €5,00 en €5,50 verdien voor een uurtje werken.
     
  7. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Verwacht niet veel bijzonders van zo'n contract. Standaardzooi, zal weinig instaan waar je definitief aan vast zit. Als het goed is krijg je eerst een proefcontract welke je per direct kan beëindigen. Zeg gewoon tegen die gast dat je het salaris te weinig vind, je meer kennis moet hebben en je daar in ieder geval een gelijk of hoger loon dan de lokale supermarkt voor terug wil zien. Lijkt me niet meer dan fair.
     
  8. Piedero

    Piedero Spreek uit: Pjeedro

    Berichten:
    177
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar van die 3,40 bruto zal echt niet veel af gaan aan (paar cent). En wat er af gaat kan je aan het eind van het jaar terug vragen bij de belastingdienst d.m.v. een T-biljet.
     
  9. Lars

    Lars StarFucker!®

    Berichten:
    930
    Leuk Bevonden:
    1
    hou oud ben je eigenlijk winterbase? dit kan ik niet zo 123 vinden
     
  10. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
  11. Mike1984

    Mike1984 Active Member

    Berichten:
    26
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik snap niet dat je niet tijdens zo een gesprek alles duidelijk hebt gemaakt, je komt daar notabene voor.
    Ik was niet eerder weggegaan totdat gewoon alles besproken was.
    En dan wist iedereen waar die aan toe was.

    En wat betreft het contract doorspitten, even snel doorlezen oke maar dat is toch zo gebeurt.
    Maar als je al gelijk zo erg wantrouwig bent naar je " toekomstige baas' toe dan kan je er beter zoiezo niet gaan werken.

    Zie dat het al een maandje geleden is, dus misschien zoiezo niet meer van toepassing maargoed :)
     
  12. de bengel

    de bengel Holy Fuck-nuts!

    Berichten:
    609
    Leuk Bevonden:
    0
    ik zie niet in waarom je niet een contract zou kunnen doorspitten?
    Ik denk dat een werkgever het eerder als een positieve eigenschap zal zien
     
  13. Kareem

    Kareem Krispy Kareem

    Berichten:
    903
    Leuk Bevonden:
    0
    contract moet je wel ff lezen ja maar er gaan echt geen boeiende dingen instaan. Is het je eerste baantje ofzo? Klinkt alsof je het hele bijbaan gebeuren een beetje overschat. is allemala niet zo interessant, dat contract is gewoon een standaard contract dat iedereen en z'n moeder krijgt die een bijbaantje in een winkel zoekt.

    En lol @ onderhandelen, doe je ding hoor maar er zijn voor jou niet 10 maar 9239472387419 andere jongeren die staan te trappelen om in een gamestore te werken voor die korting. Om vervolgens na 3 weken "doei" te zeggen.

    daarnaast betaal jij echt geen ruk belasting avn die 3:40. je komt toch nooit boven die grensmet dat uurloon waar de overheid je snoep afpakt .
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2008
  14. MerQ

    MerQ Registered Bruser

    Berichten:
    1.874
    Leuk Bevonden:
    0
    Even een vraagje.

    Ben nu 18 en heb gesolliciteerd voor autopizzakoerier. Vond het leuk om iets met de auto te doen, en dit was dichtbij.

    Alleen heb ik me twijfels, het zag er allemaal erg basic uit. Lelijk van binnen en met weinig detail verzorgd, ook was die eigenaar raar. Maarja, niet mijn probleem.

    Wat ik wel minder vond is dat hij 4.00 plus fooi geeft, na een maand of 2 zou ik meer gaan verdienen. Nou vind ik dit erg weinig. Iemand anders daar ervaring mee?
     
  15. Kareem

    Kareem Krispy Kareem

    Berichten:
    903
    Leuk Bevonden:
    0
    horeca verdien je niks, je moet 't hebben van de fooi.
     
  16. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    Over die grens kom je als parttimer ook niet als je 10 euro verdient hoor....
     
  17. rggr

    rggr als t maar hard is

    Berichten:
    95
    Leuk Bevonden:
    0
    Ga gewoon werken bij een goed doel. Dat verdient echt superdik...

    Je bent dan wel de meest gehaatte gast die in de stad rond loopt maar ach..... 10 e bruto p.u exl. bonus...
     
  18. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Ik vind 4,- wel erg weinig maar ik lees net dat 28,50 per dag minimum is voor op je 18e. Geen flauw idee wat de fooi oplevert, maar meestal krijg je wel ergens fooi toch? Tenminste ik geef altijd wel.

    Zal er zelf mijn bed niet voor uit komen, maar goed ben ook 28, afgestudeerd en full-time baan ;)
     
  19. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    Met fooi zal je denk ik rond de 6 a 7 euro uitkomen.
     
  20. R-Y

    R-Y let's pop

    Berichten:
    1.684
    Leuk Bevonden:
    4
    Jeeej, eindelijk werk gevonden. Bij de WE nog wel, voor wie het niet kennen: www.we.nl . Het verdient geen ene reet maar dat boeit me niet zo heel zeer. Het gaat erom dat ik bezig ben en wat ervaring opbouw. Vanavond beginnen, spannend!
     

Deel Deze Pagina