Het kleine handbal topicje

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Emma, 12 nov 2008.

1. Emma

Emma Guest

Handbal is een balsport die zijn oorsprong heeft in Denemarken. Daar werd in 1904 de eerste handbalfederatie gesticht. .... In 1906 staken ze de officiële spelregels ineen, de eerste gedrukte spelregels verschenen in 1919 en handbal werd toen nog gespeeld op voetbalvelden en met 11 spelers dit werd grootveldhandbal of ook wel 11 handbal genoemd. (bron: wikipedia)

Handbal dus, een teamsport waarbij je met teams van 7 personen tegen elkaar speelt. Het wordt vaak op basisscholen en in het voortgezet onderwijs verkracht tijdens gym, waardoor er veel onduidelijkheid bestaat, en veel mensen het maar een saaie sport vinden. Maar dit is onzin! (goh, datzelfde zou iemand ook van synchroon-kamertje-verhuren spelen zeggen als dat een sport zou zijn, en diegene zou het spelen). Maar goed, ik dwaal af.

Hoe spelen we dit spel?

Allereerst zal ik de posities uitleggen:

Keeper: De sluitpost, de allerlaatste man/vrouw, degene die de bal moet tegenhouden. Simpel, dat snapt iedereen wel :)

Cirkel: Dit is een geniepig persoontje, een fragiel iemand die snel is en niet al te opvallend is. Hij/zij moet zorgen dat de verdediging, die op de cirkel staat te verdedigen, zo geïrriteerd mogelijk raakt, dat deze fouten gaat maken. Zo kan er makkelijk door de verdediging heen gebroken worden, en worden gescoord.

Linker/rechterhoek: Snelheid, dat is de key als je in de hoek staat. Je maakt de meeste meters, aangezien je van de ene hoek van het veld naar de ander moet. Verder moet deze persoon goed, en vooral ver, kunnen springen! Als je vanuit de hoek de cirkel in springt om te scoren, dan wil je zo'n groot mogelijke hoek hebben om de keeper te verslaan, anders wordt het lastig.

Linker/rechter opbouwer en 'midden': Als opbouwer moet je groot en sterk zijn. Ditzelfde geldt voor de zogenaamde 'midden'. Deze personen schieten 9 van de 10 keer terwijl er iemand met hem/haar mee springt, en dus moet je zo hoog mogelijk kunnen springen, en met veel snelheid kunnen gooien.

Hieronder een (heel lelijke) illustratie die ik ergens van internet heb:

Hier zie je dus het veld. 2 helften, een cirkel (waar je niet binnen mag komen zolang je er niet uitziet als een keeper), en de middellijn. Een kleine opsomming wat je wel en niet kan verwachten qua regels als je handbal speelt:

Wel

Uitworp
    Penalty
    Vrije worp
    Yell
    Een bal
    Geen gemengde teams (bij de kleine kinderen nog wel)
    Een doel

Niet

Corner
    Korf
    Hands
    Strafcorner

Ik ga jullie niet vervelen met alle regeltjes, als je een vraag hebt mag je hem altijd stellen! Nu jullie ook weer iets meer weten van handbal, ben ik benieuwd wie er ook aan deze superleuke sport doet! Het is zeker geen meisjes sport alleen, en is feitelijk bewezen een hardere sport te zijn dan voetbal bijvoorbeeld :) Ben benieuwd!

2. DulleNL

DulleNL I'm a little teapot Magic Member

Leuk Bevonden:
    313
    Ik vond dat vroegah met gym altijd de leukste sport om te doen. :9
    Was er ook nog best goed in; leraar zei dat ik maar eens op zoek moest naar een clubje om bij te spelen. Helaas ben ik te lui om me te inspannen. :+

3. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Ik heb het tijdens de Spelen best wel vaak gekeken vind het altijd wel tof, zeker als de echte top landen spelen.

4. Hezzel

Hezzel Peace in my Panties

Leuk Bevonden:
    1
    een vriend van em zit op handbal! toen ik zei dat het een meiden sport was zei hij ''weet je gelijk waarom ik erop zit '' ;)

maar ik zelf vind het geen reet aan ik zit op basketbal vind ik véél toffer, maarja ieder zijn eigen smaak

5. Emma

Emma Guest

Ja he! Echt superleuk om te kijken is dat. Dan zie je pas echt hoe het ook kan, en niet zoals ik vaak meemaak :lol:

Hieronder nog wat filmpjes, echt het kijken waard!

/Mod Links gefixt :) - Cookie

6. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Je moet even de embedded link ertussen plakken ipv van de internet pagina dan werken ze wel.

7. Emma

Emma Guest

Oh dat wist ik niet, dank voor het fixen Cookie! :)

8. Jerreby

Jerreby Active Member

Leuk Bevonden:
    32
    Met gym spelen we dit af en toe wel eens. Best wel leuk ja, al moet ik wel toegeven dat ik eigenlijk alle sporten met een bal leuk vind. Het leukste vind ik altijd om als een kamikaza-piloot die cirkel in te duiken en dan te schieten :p.

9. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Ik ben opgegroeid in een echte handbalregio. Op de middelbare school had je echt van die kliekjes van mensen die al hun hele leven bij V&L of BFC speelde. Mijn oude school heeft tegenwoordig ook een speciaal programma voor handbalspelers etc. Die sport is écht groot hier, terwijl andere mensen me vreemd aankijken als ik erover begin. En een meisjessport? Ik zou het niets eens durven te beweren.

10. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.762
    Nee, dat was dat wattenstaafjesbal ;)

Handbal vind ik zelf idd ook wel cool om te kijken, heb het eerlijk gezegd nooit gedaan :eek:

11. Lenny-t

Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    79
    Ai een handbal topic. Komt Emma ons allemaal overtuigen om op handbal te gaan 8)

12. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    stelletje slijmballen zijn jullie ook:+ komt er is een meisje op xbw meteen hele ophef in de groene mijl (ooh kut daar weet zij natuurlijk nix van :eek: :9 ) en opeens vindt iedereen handbal leuk XD

voor de rest ben ik niet echt bekend met handbal, vriendin van me heeft het een paar jaar gedaan en zelf soms vroeger bij gym enzo. Al vond ik voetbal en trefbal toch een stukje leuker :+

13. Stoempfel

Stoempfel @Dyonko

Leuk Bevonden:
    128
    Voor een keer ben ik het met je eens. (normaal niet, Fransn zijn irritant.) Gaan we nou allemaal handbal leuk vinden, om ff een meisje te paaien? Als een jongen dit had gestart had iedereen dit afgekraakt, en terecht vind ik. Echt zielig...

14. Sherman

Sherman Guest

nu jullie het toch over slijm hebben... gadver wat zit er aan mn hand? :+

15. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.762
    Gadverdamme :+

16. DulleNL

DulleNL I'm a little teapot Magic Member

Leuk Bevonden:
    313
    Hoe kom je er bij dat we dit opeens allemaal leuk vinden vanwege het feit dat een meid dit topic heeft gestart.
    Als jij dit topic had gestart was mijn reply precies hetzelfde geweest. |:-

Het zijn eerder het soort posts wat jij nu hebt gemaakt wat ik zielig vindt.

@ Modder-Eter: Wattenstaafjesbal? 8)
    Nooit gedaan, maar klinkt gezellig. :+

17. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.762
    Dit:
    [yt]VTpiqwe8_os[/yt]
    Kon je elkaar altijd zo goed mee slaan :+

18. Dedemsvaart

Dedemsvaart redonkulous

Leuk Bevonden:
    24
    Fuck Handbal!!
    Ga basketballen!!!!!
    :thumbs:\o/

19. MerQ

MerQ Registered Bruser

Leuk Bevonden:
    0
    Dacht dat het korfbal was :+

20. Emma

Emma Guest

Jammer dat het er meteen over moet gaan dat ik een meisje ben, en dat ze daarom handbal leuk vinden. Het is nou eenmaal een leuke sport, helemaal als je snapt hoe het werkt en het zelf een keertje doet :D Ik stel een membermeeting voor in een sporthal voor alle handbal liefhebbers haha!

Deel Deze Pagina