1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Computer Monitor Thread [Deel 5]

Discussie in 'Algemeen' gestart door Lenny-t, 18 nov 2008.

  1. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79

    [​IMG]
    [gB]Computer Monitor Thread[/gB]

    Deze thread is bedoeld voor vragen en informatie over het aansluiten van je Xbox 360 op een TFT monitor via de VGA kabel. Bij het aansluiten via de VGA kabel veranderd er namelijk een en ander in je instellingen.

    Sinds de komst van de Xbox360 HDMI modellen zijn veel mensen overgestapt op HDMI. Als je HDMI gebruikt kan je alleen maar kiezen tussen 480p, 480i, 720p, 720i, 1080p en 1080i. Bij een 22" breedbeeldscherm heb is je native resolutie 1680x1050. Met een VGA kabel kan je sinds de NXE update wél op die native resolutie spelen. Daarom kan het voor mensen die een Xbox360 met HDMI hebben toch handig zijn de VGA kabel te kopen, voor optimale beeldkwaliteit.

    Deze startpost is nog niet helemaal af. Zie je iets wat niet klopt? Heb je wat toe te voegen? Meld het dan bij mij!

    [GB]Inhoudsopgave[/GB]


    [GB]Soorten Kabels[/GB]

    Er zijn verschillende merken VGA kabels te koop voor de Xbox360. Hieronder vind je een overzicht van de meest voorkomende merken, en een vergelijking ervan. Er zit in de verschillende merken nogal wat verschil in prijs en inhoud.

    Microsoft Xbox 360™ VGA HD AV Cable
    [​IMG]

    We beginnen met de officiële Microsoft kabel. Deze kabel is te koop voor ongeveer €30 in de winkel. In de verpakking zit de VGA kabel, tulp kabels voor geluid, een gender changer en een 2x tulp <> 3,5mm jack adapter.

    Kijk voor meer informatie op de Xbox site.


    Joytech Digital VGA Cable
    [​IMG]

    De Joytech kabel is te koop voor ongeveer €25. In de verpakking zit uiteraard de VGA kabel, tulp kabels voor stereo geluid, maar ook optische kabel voor 5.1 digitale geluidskwaliteit! Heb je een mooie digitale versterker naast je Xbox 360 staan, dan is deze kabel misschien wel wat voor jou.

    Kijk voor meer informatie op de Joytech site.


    Big Ben VGA Cable
    [​IMG]

    De Big Ben kabel is te koop voor ongeveer €20. In de verpakking zit naast de VGA kabel alleen maar tulp kabels voor stereo geluid.

    Kijk voor meer informatie op de Xboxhome site.


    i-Con VGA Cable
    [​IMG]
    De i-Con VGA kabel is te koop voor ongeveer €40. In de verpakking zit naast de VGA kabel alleen maar tulp kabels voor stereo geluid. Waarom deze kabel zoveel moet kosten is daarom een raadsel.

    Kijk voor meer informatie op de Xboxhome site.

    Logic 3 VGA TFT AV Cable
    [​IMG]
    De Logic 3 kabel is te koop voor ongeveer €20. Naast de VGA kabel zit in de verpakking wederom tulp kabels voor stereo geluid. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om een optische kabel te gebruiken voor 5.1 surround geluid. Of de kabel bijgeleverd wordt, is niet bekend.

    Kijk voor meer informatie op de Xboxhome site.


    Piranha MX366 VGA Cable
    [​IMG]
    De Piranha kabel is te koop voor ongeveer €20. In de verpakking zit naast de VGA kabel alleen maar tulp kabels voor stereo geluid.

    Kijk voor meer informatie op de Xboxhome site.

    MONSTER GameLink XBOX 360 to VGA + Audio
    [​IMG]
    De kabels van MONSTER zijn altijd enorm duur, en ze claimen dan ook de beste kwaliteit te leveren. De MONSTER kabel is te koop voor ongeveer €70! Naast de VGA kabel zit in de verpakking wederom tulp kabels voor stereo geluid. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om een optische kabel te gebruiken voor 5.1 surround geluid, maar die dient apart bijgekocht te worden.

    Kijk voor meer informatie op de Xboxhome site.

    [GB]Accessoires[/GB]
    Voordat je je VGA kabel perfect heb werken zul je misschien kleine accessoires moeten kopen zodat je alles netjes aan kan sluiten. Hieronder vind je een overzicht welke accessoires je nodig heb voor welk probleem.

    Gender Changer
    [​IMG]
    De gender changer (geslachtsveranderaar) zorgt ervoor dat de VGA kabel female wordt. Dit is noodzakelijk bij mensen waarbij de monitor een VGA kabel heeft die niet losgekoppeld kan worden van de monitor. Dit is meestal het geval bij de oude CRT monitoren, dus niet bij de LCD monitoren.

    Tulp naar 3,5mm male jack adapter
    [​IMG]
    De meeste monitoren hebben geen tulp mogelijkheden. Sommige monitoren hebben wel ingebouwde speakers met een 3,5mm jack input. Om gebruik te kunnen maken van deze input is de tulp naar 3,5mm male jack adapter dus noodzakelijk. Ook is deze handige adapter noodzakelijk om het geluid via je computer af te laten spelen. Zie voor meer informatie hierover het geluid via je pc deel.

    Tulp naar 3,5mm female jack adapter
    [​IMG]
    Omdat er veel naar gevraagd wordt staat hier nu ook de informatie voor mensen die hun computerboxjes willen gebruiken, die geen ingang maar alleen een uitgang heeft bij hun VGA monitor.

    Dit kabeltje ik eigenlijk hetzelfde als de 2xtulp naar 1x 3,5mm jack maar dan met een vrouwelijke 3,5mm jack.

    [GB]Installeren & Instellingen[/GB]

    DE VGA HD AV CABLE AANSLUITEN

    Aansluiten op een monitor en een audiosysteem gaat als volgt:
    1. Schakel de console uit.
    2. Sluit de AV-aansluiting van de VGA-kabel aan op de AV-poort van de console.
    3. Sluit de VGA-aansluiting van de VGA-kabel aan op de VGA-ingang van de monitor.
      OPMERKING
      Mogelijk heeft jouw monitor geen VGA-ingang. In dat geval heb je extra apparatuur nodig. Ga naar www.xbox.com/support voor meer informatie.
    4. Sluit de linker- en rechteraudioaansluiting (wit en rood) van de VGA-kabel aan op de audio-ingang van de monitor (indien aanwezig), een ontvanger of een versterkt luidsprekersysteem.
    5. Schakel de console in. Vanuit het gebied Systeem kun je de weergave-instellingen wijzigen. Selecteer de juiste schermgrootte en resolutie voor je monitor.
    Als het systeem (gewoonlijk een ontvanger of een versterker) een digitale audio-ingang heeft, kun je een aansluiting maken op een digitale audio-ingang in plaats van op de standaard linker- en rechteraudio-ingang. Digitale audio-invoer geeft een betere geluidskwaliteit.
    Je kunt als volgt je console aansluiten op een digitale
    audio-ingang:
    1. Sluit de VGA-kabel aan zoals beschreven in stap 1–3 van ‘Aansluiten op een monitor en
      een audiosysteem’.
    2. Sluit de digitale-audiokabel (niet bijgeleverd) aan op de digitale-audio-ingang van een ontvanger of tv, en sluit de digitale-audio-uitgang aan op de consolekant van de VGA-kabelaansluiting.
    3. Schakel de console in. Vanuit het gebied Systeem kun je de instellingen voor audio- en digitale uitvoer wijzigen. Selecteer de juiste digitale-audio-instelling voor je systeem.

    OVERIGE OPMERKINGEN

    Zodra je je Xbox 360 opstart met de VGA kabel er op aangesloten, zul je er achter komen dat het display settings menu flink veranderd. De enige twee mogelijkheden die er staan zijn Resolution en Format.

    Met resolution kun je de scherpte en de "zoom" van je scherm instellen. waar je echter wel op moet letten is dat er vrij aparte keuzes voorkomen. Zo kun je door alleen je resolutie in te stellen een vrij uitgerekt beeld krijgen wat je vroeger had als je je Normale tvtje widescreen te verduren gaf. Dit is echter geen widescreen instelling.

    Bij Format kun je wel de werkelijke instelling voor een breedbeeld monitor toepassen.

    [GB]Problemen met Xbox games[/GB]

    Helaas gaat het gebruik met Xbox 1 games en de VGA kabel niet helemaal vlekkeloos. Om onbekende reden hebben de games last van verschillende dingen. Hieronder is een lijst te zien welke games last hebben van welk probleem. Heb je andere spellen positief of negatief getest op een VGA monitor, (het liefst de eerste keer dat ze de Xbox 360 in gaan) vermeld het dan in dit topic.

    GameProbleem
    Forza Motorsport
    Halo 1 & 2
    Updater wil niet draaien op de VGA kabel. Als de update op een tv is gedraaid, geen problemen meer.
    GTA III
    Beeld corrigeerd tijdens het opstarten van het spel, vreselijke gameplay LAG.
    GTA: Vice City
    Beeld corrigeerd tijdens het opstarten van het spel, verder geen problemen.
    GTA: San Andreas
    Gameplay lag bij het opstarten, dit gaat na verloop van tijd over.
    Need For Speed: Underground
    Drukt zijn beeld samen naar het midden van het scherm, en is dus nog niet geoptimaliseerd voor monitor gebruik.


    [GB]Geluid via de PC[/GB]
    Stel: je hebt een VGA kabel gekocht maar je kwam erachter hoe je dat nou met het geluid gaat doen. Een manier is om het geluid van de tulp stekkers via je PC direct weer uit je PC boxen te laten komen. Daarvoor kan je onderstaande uitleg als handleiding gebruiken.

    Benodigdheden:
    • Monitor
    • Xbox 360
    • VGA Kabel
    • Tulp <> 3,5mm jack adapter

    Zie het plaatje voor uitleg:
    [​IMG]

    De VGA kabel gaat uiteraard in de monitor. De tulp stekkers gaan via de adapter in de microfoon ingang van de geluidskaart van je computer.

    Nu is het tijd om in je Windows geluidsinstellingen een en ander te veranderen. Je moet er namelijk voor zorgen dat het geluid dat bij je microfooningang erin gaat meteen weer via je boxen eruit komt, dat doe je op de volgende manier:
    1. Open de geluidseigenschappen zodat je het volgende scherm ziet. Dit kan via Start>Programma's>Bureauaccesoires>Entertainment>Volumeregeling.
    [​IMG]
    2. Zorg ervoor dat het vinkje bij microfooningang uitgevinkt is, zoals op bovenstaand plaatje.
    3. Door een beetje met het schuifje te prutsen kan je ervoor zorgen dat het geluid ongeveer even hard is als wanneer je gewoon de boxen voor je PC gebruikt. Dit kan je doen door bijvoorbeeld op je PC een mp3-tje af te spelen en tegelijk op je 360 een beetje door 't dashboard bladeren. Zorg ervoor dat het geluid ongeveer even hard is.
    4. En voilà, geluid via je PC! Je PC moet uiteraard wel aanstaan voor er geluid uit komt, en ingelogd zijn op een account zodat Windows de audiodrivers heeft ingeladen.

    PS: Je kan ook zoals in het accessoires deel staat een tulp <> 3,5mm female jack kopen zodat je aparte boxen direct aan kan sluiten op je 360, maar als je die boxen ook gebruikt voor je PC is dat niet zo'n handige optie, dan moet je namelijk constant wisselen van kabels. Met deze oplossing kan je bijvoorbeeld ook een MP3'tje afspelen op je PC terwijl je een racegame aan het spelen bent!

    [GB]Monitor kopen?[/GB]
    Denk je na alles gelezen te hebben: dat wil ik ook? Maar heb je geen idee waar je op moet letten bij het kopen van een monitor? Lees dan verder! Hieronder volgt een overzicht van termen en zaken waar je op moet letten bij het kopen van een LCD monitor.

    Let op: onderstaande informatie stamt al uit 2005! Binnenkort komt er een revisie, want een en ander is al aardig verouderd.

    Bron: www.tekstenuitleg.net

    [GB]Vorige delen[/GB]

    Links naar vorige delen:

     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2010
  2. WinterBase

    WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.594
    Leuk Bevonden:
    654
    Klasse Lenny-T! Hier gaan zoveel mensen wat aan hebben :)
     
  3. daantjuh_15

    daantjuh_15 Active Member

    Berichten:
    298
    Leuk Bevonden:
    0
    stel, ik wil op mijn computerscherm(waar pc op aangesloten staat) de xbox360 laten draaien. welke kabel heb ik dan nodig?
    ik heb een syncmaster 920N (19 inch) hier bij zitten 2 boxjes en 1 subwoofer<--op de computer aangesloten

    2de vraag is, kan ik doormiddel van de kabel ook het geluid via de boxjes en subwoofer krijgen zonder telkens de kabels te veranderen?

    3de vraag, kan ik snel switchen tussen pc en 360 als het beiden op 1 scherm is aangesloten?

    heb de intro gelezen, maar heb niet echt veel verstand ervan..dus vandaar
     
  4. Magneto 360

    Magneto 360 XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.478
    Leuk Bevonden:
    0

    1 - een VGA kabel tenzij je monitor en je xbox over HDMI beschikken

    2 - dat kan , splitter kabeltje kopen van 2 x tulp aan de ene kant , 4 tulp aan de andere kant

    3 - VGA switch box kopen...
     
  5. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    1. Als je een van bovenstaande kabels koopt ben je klaar. Weet je niet welke je wil/moet kopen? Koop dan gewoon de officiële van Microsoft.
    Edit@Magneto: Als je een HDMI Xbox heb, kan je een HDMI kabel gebruiken, maar dan moet je de gewone kabel gebruiken voor het geluid, en zit je weer met het probleem *waar laat ik het geluid*. Tenzij je monitor ingebouwde boxen heeft dan hoeft het niet. Maar dan kan je weer niet de native resolutie van je monitor kiezen, en word het beeld uitgerekt.

    2. Lees het deel "Geluid via je PC"

    3. Verschilt per scherm en als je 2 ingangen heb in je monitor is het een eitje, bij mij is het 2x op menu drukken...

    Edit: Magneto @_@
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2008
  6. daantjuh_15

    daantjuh_15 Active Member

    Berichten:
    298
    Leuk Bevonden:
    0
    thanks voor de snelle reacties,
    @ beide reacties:

    1. ik heb een HDMI xbox360, mr hoe weet ik op het scherm dat heeft?

    2. wat houd dat in? @ magneto ( hoe gaat het in zen werk?)

    3. VGA switch box houd in dat je je daar de schermkabels op aansluit en die vervolgens splits in 1 naar de pc en 1 naar de 360?

    haha ik heb totaal geen verstand hier van sorry!!
     
  7. MOB_Figga

    MOB_Figga Money, Opleiding & BMW

    Berichten:
    131
    Leuk Bevonden:
    0
    vraag: ik werk bij de makro en heb nu een, vind ik, interessant tft scherm in de aanbieding gezien, de iiyama prolite E2208HDS-B1 (voor 159,-, dat is ex. btw, maar ik krijg daarop nog eens 10% korting). deze heeft een resolutie van 1920x1080.

    ik heb nu thuis een Philips 220XW8FB met een resolutie van 1680x1050. de philips heeft een hdmi aansluiting en een coaxiale uitgang. hierop heb ik mijn 360 nu aangesloten, geluid loopt via de coax kabel naar mijn logitech z-5400. de iiyama heeft dvi en vga.

    is het de moeite waard om de iiyama te kopen? ik zou hem dan namelijk gebruiken voor mijn 360 i.c.m. een VGA kabel (liefst een met optische connector voor op mijn z-5400) en de 360 op 1080p kunnen zetten. of is dit verschil zo miniem dat het die moeite niet waard is?

    N.B. Beide schermen zijn 22''
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2008
  8. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    1. Als je aan de achterkant van het scherm kijkt bij de aansluiten zie je snel genoeg of je HDMI hebt.
    2. Wat magneto bedoelt is een verloopstekkertje dat je kabels vanaf de boxen worden gesplitst en dat je dan je pc en je xbox tegelijk er op kan doen, maar dan kan je verder niet de geluidsversterking regelen van de xbox. Het is beter om het op de manier te doen in de startpost, omdat je dan het volume van het geluid nog kan versterken.
    3. Dat klopt, maar als je even kijkt of je meerdere aansluitingen op je monitor heb zitten bespaar je jezelf een hoop geld door het niet kopen van een zogenaamde KVM Switch ;).


    Edit@Mob: Het verschil is de €150 waarschijnlijk niet waard.
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2008
  9. daantjuh_15

    daantjuh_15 Active Member

    Berichten:
    298
    Leuk Bevonden:
    0
    http://www.dooyoo.co.uk/tft-monitor/samsung-syncmaster-920n/details/

    1.daar staan gegevens van het scherm, kan er zelf niet achterkomen via de monitor. heb een zwarte kabel en een blauwe kabel die aangesloten zijn..
    2. oke, dat begin ik te snappen :+
    3. nou zie maar 2 sluitingen, 1 voor zwarte en een van de blauwe kabel, dus vrees dat je 2 van die blauwe sluitingen bedoeld?
     
  10. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Ja je heb dus maar 1x VGA en meer niet. Die zwarte is je stroomtoevoer. Dan kan je dus niet tegelijk je PC en Xbox aangesloten hebben, alleen met zo'n KVM switch.
     
  11. Towel

    Towel Guest

    1080P gaat niet werken met een VGA kabel op 22" schermpjes. Als ik jou was zou ik checken of je box HDMI heeft. Zo ja, koop dan een 24" scherm met HDMI aansluiting als je 1080P wilt. Heb je geen HDMI op je box, koop dan een 22" schermpje, VGA kabel, toslink naar je z5400, reso op 1280x1024 wide of iets hoger, en gewoon gaan met die banaan.
     
  12. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    Hey,

    Ik heb een tijd geleden een 22" Samsung Syncmaster 2243BW gekocht om de 360 op aan te sluiten. Om zowel pc als 360 op dezelfde VGA aansluiting te pluggen had ik daarvoor een kvm switch gekocht die in vorige delen van deze thread werd aangeraden http://www.prijzenstunters.nl/acatalog/KVM___VGA_Switch.html Het probleem is echter dat het model over een heel scala aan resoluties beschikt, maar geen 16:10 support. Daardoor wordt de aspect ratio behoorlijk verpest zodat het beeld via pc er niet uit ziet. =(
    Als tweede optie poging heb ik daarom zo'n VGA-DVI plugje gekocht om de DVI aansluiting van het scherm dan maar te gebruiken. Helaas had ik niet genoeg onderzocht en heeft het scherm een DVI-D aansluiting waar zo'n plugje dat DVI-A is niet in past. |:- (Mijn 360 heeft overigens dus geen HDMI aansluiting.)

    Momenteel wissel ik dus steeds van 360 en pc door de plugjes te wisselen, maar dat is geen goede oplossing lijkt me. Ik kan me voorstellen dat dit voor de aansluiting in het scherm niet echt goed is.

    Mijn vraag is: wat is de beste oplossing nu? Weet iemand een kvm-switch die 16:10 ondersteunt en betaalbaar is? Of kan ik het beste een andere grafische kaart in mijn pc plaatsen die over DVI beschikt? (De pc is hopeloos verouderd dus moet ik dan zoeken naar een AGP kaart met DVI)

    Thanks alvast!
     
  13. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Morgen komt de NXE uit met 16:10 support. Dan is jou probleem ook meteen opgelost ;)
    Je zou natuurlijk ook gewoon de Xbox op de VGA doen en de PC op de DVI, als je de goede adapter koopt ;) Die dingen kosten like, €2 dus dat lijkt me het probleem niet...
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2008
  14. Towel

    Towel Guest

    Morgen al de nieuwe dashboard joh? Wat zijn mijn veranderingen mbt de reso als ik films afspeel op 24"1080P 1:1 pixmap. ?
     
  15. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    @Lenny-t: De NXE is voor de 360, dat weet ik idd. Ik had het over de pc i.c.m. de kvm switch. Daarbij liet de kvm siwtch niet toe dat ik de pc resolutie op 1680x1050 instelde. Don't ask why, maar die was ineens niet meer beschikbaar. Zonder kvm is die er wel, heel vaag.
     
  16. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Niets. Volgens mij zit 1920x1200 support er niet eens in :+
    En als het er wel in zit worden er software matig zwarte balkjes boven en onder ingebouwd van 90 pixels, zodat je weer op 1920x1200 zit. Dit is namelijk hetzelfde als met 1680x1050.

    Oh, verkeerd begrepen. Haal dan gewoon de goede DVI<>VGA adapter en doe je PC op DVI en je Xbox360 op VGA
     
  17. Maarten00

    Maarten00 Active Member

    Berichten:
    2.160
    Leuk Bevonden:
    35
    Helemaal niks, er komt namelijk geen 1920x1200 beschikbaar, en 1080p is 1080p, dus snap niet wat je daar aan veranderd zou willen zien :9

    Edit: oh, was al beantwoord...
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2008
  18. JapyJapo

    JapyJapo Guest

    ik heb een hd ready tv, en heb zojuist een xbox 360 pro aangeschaft waar een hdmi aanlsluiting op zit alleen zit er geen hdmi kabel bij. is het beeld veel beter als ik een hdmi kabel koop of heb ik daar niks aan? Als ik er beter wel een kan kopen is dit dan de goede? Hijs namelijk best wel cheap..?

    http://www.allekabels.nl/na/0/1302/HDMI-naar-HDMI-Kabel.html

    alvast bedankt! :b:
     
  19. dvdspeler

    dvdspeler Guest

    Huh? ik hoorde dat er juist wel 1920*1200 zou komen voor de 24 inchers:confused:
     
  20. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Ja ik hoorde eerst niet, toen wel en toen weer niet; we zullen het snel genoeg merken vandaag ;)
     

Deel Deze Pagina