Ik ben het met je eens dat de nadruk teveel op snelheid ligt. Dit is het geval sinds konami next gen is gegaan. Het is echt lastig om snelle spelers te verdedigen en dat ligt niet aan jezelf, maar meer aan de geberekkige AI vd verdedigers. Ze maken stomme haperingen op cruciale momenten of ze reageren gewoonweg niet. Op de ps2 ging het verdedigen veel makkelijker, waardoor je genoodzaakt was om een passing spel te spelen.
En wat je zegt over de positie die een speler inneemt is ook waar. Ik heb altijd gezegd dat je beter met 11 henry's dan met 11 puyols kan spelen, want die henry's kunnen ook perfect verdedigen, maar die puyols niet aanvallen.
Hiermee bedoel ik dat de stat defence helemaal niks zegt in pes. Een eto'o of henry met een def van 50 kunnen zeer makkelijk een bal ontnemen. Zelfs beter dan de beste verdedigers in pes.
In pes draait het meeste om snelheid, ze moeten meer stats toevoegen die het verschil kunnen maken en die je ook werkelijk merkt. Zoals passing. Ik merk nu vrij weinig van iemand met een passing van 90+ en iemand van 70. Iedereen passt vrijwel hetzelfde. En sowieso moet het passen minder scripted, soms geef je een steekpass en wordt die express in de richting gegeven waardoor een verdediger hem net kan onderscheppen, terwijl je de andere kant op richt waar een zee van ruimte lig. Ja, manual passing, maar zeg nou zelf de situaties wanneer je zo een pass kan uitvoeren zijn schaars, want meestal moet je zo snel handelen dat je niet een nauwkeurige manual pass kan geven.
Positie is ook belangrijk. In hoeverre weet een speler in de vrije ruimtes te lopen. Dit ligt ook wel aan de opstelling die je maakt, maar het lijkt wel of pes al die dingen negeert. Spelers doen wat ze willen en bij een uitbraak lopen ze zo ontzettend traag mee of lopen ze naar je toe ipv de vrije ruimte.
Laatst bewerkt: 30 nov 2008