Duo: zonder testen kan je geen tv kopen, je koopt toch ook geen auto zonder een testrit?
Wel van tevoren vragen in de winkel of het mag en doe dit op een rustig tijdstip en niet op zaterdagmiddag. Ik heb zelf 2 uur in de ene winkel en 1.5 uur in een andere winkel gegamed en films gekeken. De resultaten vond ik toen schokkend! Heel wat anders dan ff naar een rijtje tv's kijken en verder niks doen.
Inbranding komt niet meer voor, vroeger wel. In de afgelopen 2 jaar dat ik de forums lees, heb ik 1 geval van inbranding gelezen.
De gevallen van backlight bleeding en dode pixels bij lcd's komen wèl vaak voor. Zorg dat je dit goed afspreekt bij de winkel als je toch een lcd koopt.
Een lcd gaat niet langer mee, omdat de backlight van een lcd ook kapot gaat. Die kan je eventueel vervangen, maar dat kost meer dan de hele tv tegenwoordig.
Een plasma heeft na 60.000 uur de helft van zn helderheid verloren. Dat is 16 jaar als je hem 10 uur per dag aan laat staan. De helderheid verhogen verhelpt dit.
Over 16 jaar is er echter geen apparaat wat je er meer op kunt aansluiten, de techniek gaat zó snel dat ik denk dat er dan geen hdmi meer te krijgen is.
Zowel de lcd als de plasma heb jij dan allang verkocht, je koopt tegenwoordig geen tv meer voor 12 jaar (mijn mening).
Een plasma heeft ook nadelen: hij is zwaarder om te tillen of op te hangen en hij geeft meer warmte af.
Een plasma is er niet kleiner dan 37inch (op één 32 inch na die niemand heeft).
Ook moet je m 200 uur inspelen door het contrast niet hoger te zetten dan 50%.
Letters in Internet Explorer zijn op een lcd net iets scherper, maar met 1920x1080 ook heel klein!
De voordelen zijn de beeldkwaliteit en diepte in het beeld en geen ghosting (0,001ms!).
Je moet mij niet geloven: je moet zelf testen en dan zelf beslissen! Veel plezier. (kijk ook ff op het panasonic plasma forum op gathering tweakers, kan je lezen wat mensen van hun Pana vinden).
Beide plasma's van mij zijn hdready, de 50 inch is 1366x768 en de 42 inch is 1024x768.
Persoonlijk vind ik mn hdready 50 inch absoluut 100% mooier dan iedere full hd lcd die ik heb getest of gezien heb bij vrienden en kennissen.
Ik geloofde het eerst ook niet, maar resolutie is het minst belangrijke onderdeel bij een hdtv voor wat betreft beeldkwaliteit. Zwartweergave, details in het zwart, kleuren en het niet hebben van ghosting zijn veel belangrijker.
Ik kijk op mn 50 inch alleen hd (hd-dvd/blu-ray en xbox360 en ps3 games/pc) en alles is aangesloten op hdmi en staat op 1080p. De motion resolution van een plasma is gewoon heel hoog en de diepte in het beeld is in mijn ogen ongekend. Ik persoonlijk zie dat niet bij een lcd.
Gisteren was er een wedstrijd van de Champions League en het leek wel of ik naast de zijlijn stond!
Ga gewoon in de winkel vergelijken en sluit het allemaal goed aan. Als je bijv een xbox op een pana of samsung plasma aansluit met hdmi, zet de box dan op 1080p.
Kijk ook SD zoals dvd, want blu-rays zien er al snel heel mooi uit voor iemand die dit niet gewend is.
Zo zag ik een maand of 2 geleden een full hd lcd van Harman/Kardon en hij speelde in een aparte kijkluister ruimte de blu-ray van Terminator 3 en al in de openingsscène zag ik enorme fouten in de achtergrond. Ik zei meteen tegen de verkoper WTF was dat??? Ik was daar voor een receiver te testen trouwens, niet voor de tv.
Je moet dus ook gewone dvd's gaan bekijken als je van plan bent die thuis ook op de tv te gaan kijken.
Door het resolutie verschil met de tv (vooral met full hdtv's) kan dit tegenvallen wat betreft beeldkwaliteit en ook dit verschilt per tv.
Test dus gewoon beide tv's door er content op te gaan kijken die je thuis ook ga bekijken, verander de instellingen van de tv's naar jouw smaak en kies de mooiste.
Als je een full hd plasma koopt, hou er dan rekening mee dat deze dit vaak alleen accepteren over hdmi ivm xbox360. De samsungs doen het ook over componenten en vga.
Wallace: in de prijsklasse tot 700 is de Pana TH42PX80 een echt hele goede tv, hdready plasma met echte 100 hz, hele goede 24p weergave en een native contrast van 15000:1. Native hè, dat is hoger dan 30000 dynamisch hoor. Ik vind het beeld nu al geweldig en ik weet uit ervaring dat dit bij een plasma nog mooier wordt als die is ingespeeld.
De PZ klasse gaat net over de 1000 euro en is full hd met 30000:1 native contrast.
http://tweakers.net/reviews/887/5/panasonic-th-42pz85-en-conclusie-middensegment-pagina-5.html
(lees ook de eerste pagina's)
http://tweakers.net/reviews/894/5/sony-40x3500-en-conclusie-topsegment-pagina-5.html
Vergelijk zelf: de resolutie zal je niet zien (mn buurman heeft de pz en bij de blu-ray van I am Legend, beide op een ps3, zagen we absoluut geen verschil). Vergelijk m dus ook met de lcd's!
Klik om te vergroten...