De HDTV en Digitale Televisie Thread [Deel 20]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Melbuuln, 28 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224
    Ik ben op zoek naar een LCD TV of OLED (geen plasma)
    Prijs klasse tot 1000-1700 euro
    40" (102 cm) - 42"
    Full HD

    Geschikt om te gamen. Ik zag de samsung LE40A786 (7 series) en was erg onder de indruk, maar heeft een te hoge input lag. Ik wil wel een tv met een hoge contrast rate (dus zwart moet echt zwart zijn)

    Heeft iemand een suggestie?
     
  2. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66
    Een Oled is nog niet te koop en de levensduur is nogal kort.

    De inputlag van de led lcd's zijn door de juiste instellingen en aansluitingen wel terug te krijgen naar een normaal niveau, alleen is nog niet helemaal duidelijk welke beeldinstellingenopties je dan nog kunt gebruiken.


    Een hoge contrastratio moet je echt in de winkel gaan testen, want de specs zeggen niets.

    Bij een plasma is bijvoorbeeld 30.000:1 een native contrast.
    Bij bijvoorbeeld Samsung lcd's wordt het dynamisch contrast gegeven. Dit betekent dat bij donkere scènes de backlight wordt gedimd zodat het beeld donkerder wordt en het contrast dus omhoog gaat.
    Je mag 1 keer bedenken wat dit met de rest van het beeld, de details in het zwart en de kleuren doet!

    Daarom is de led techniek zo'n verbetering voor lcd's: de leds kunnen in delen worden gedimd, het beeld is verdeeld in 128 apart te dimmen clusters van leds. De leds kunnen helemaal uit en het zwart is dus helemaal zwart.
    Het doel is natuurlijk een led achter iedere pixel. Een plasmacel belicht zichzelf en iedere cel kan dus oplichten of dimmen en daarom is het contrast zo hoog.

    Bovendien worden contrastverhoudingen heel raar gemeten, in het voordeel voor de fabrikant. Wat doen ze?
    Eerst laten ze de tv een volledig wit beeld weergeven en stuwen ze dit zo hoog mogelijk op, type lasbril.
    Daarna wordt een zwart beeld weergeven en wordt alles zoveel mogelijk gedimd of uitgezet.
    Het verschil daarvan is het contrast.

    Wat heb je hieraan bij het kijken van films/games etc? Helemaal niks dus, want in het beeld kan je bijvoorbeeld een witte maan in een donkere hemel hebben waarbij dan bijvoorbeeld een kasteel in het donker nog te zien moet zijn (details in het zwart!) en juist dan is een echt goed contrast noodzakelijk!


    Wat is wel een goede meetmethode?

    Dat is het ANSI contrast.
    Hierbij wordt een beeld op de tv weergegeven met zwarte en witte vlakken, als een soort dam of schaakbord.
    Dàn moet de tv dus echt aan het werk om de witte vlakken zo wit mogelijk en de zwarte vlakken zo zwart mogelijk neer te zetten.
    Het verschil tussen de witte en zwarte vlakken is het ansi contrast.

    Waarom gebruiken ze dit dan niet bij de specs? Nou, omdat het contrast van een plasma ineens zakt naar iets van 4000:1 en een lcd naar 800:1 en dat wil een consument niet graag lezen op het kaartje.

    Ik bedoel dus hiermee te zeggen: kijk naar het beeld en niet naar het kaartje. Probeer de tv te testen in een gedimde omgeving in zo'n winkel en niet met 50 lampen erop.

    Nogmaals: de inputlag is dus naar een normaal niveau te krijgen, lees maar ff

    HD Console Gaming
    Regardless of whether [Smart LED] and/ or [100Hz Motion Plus] were engaged or not, the input lag we measured on the Samsung LE55A956 was typically 60ms. This amount can be halved to a more palatable 30ms via one of these 3 methods:

    Switching [Entertainment Mode] to “Game“. Unfortunately in this mode all the picture control settings are fixed, so you’ll have to put up with an overbright and oversharpened image.
    Connecting your game console through the VGA port which seems to bypass most picture processing circuits thereby lowering input lag. Some key picture adjustment controls such as [Sharpness], [Colour] and [100Hz Motion Plus] will be greyed-out and unavailable in PC/ VGA mode.
    If your game console lacks VGA output, the same effect can be achieved by connecting it to the [HDMI 2] port, and then labelling the input as [PC].
    An input lag of 30ms is – truth be told – higher than the Sharps and the Sonys we’ve reviewed, but it’s far from being the worst we’ve seen. Whether or not your gaming performance will be affected depends on your individual sensitivity, and the reflexes demanded by the particular game.


    http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung-le55a956-20081106134.htm

    Dus via hdmi2 aansluiten en als pc labelen is dus de manier.

    De Sony lcd heeft overigens een inputlag die het allerlaagst is van alle tv's, volgens mij stond die op deze site. Gevonden: een inputlag van 0-10 ms (overigens merk je van die inputlag niets, totdat je online shooters gaat spelen.

    http://www.hdtvtest.co.uk/news/sony-kdl40w4500-20081116135.htm
    Die 7 serie zit mooi in je budget volgens mij , maar ik weet niet of de inputlag truc ook daarop werkt.
    Hm, je moet wel de instellingen goed zetten om het beeld goed te krijgen. Deze ervaringen doen mijn wenkbrauwen fronsen.
    http://www.kieskeurig.nl/lcd_televisie/samsung/le40a786/reviews/237558/

    Vraag het anders s op dit forum: ronald matthies heeft de 756, maar dan de 55 inch en deze heeft dus geen leds
    http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1319425/14

    De Samsung LE40A656 is op dit moment erg populair en heeft een mooi beeld, net als de sony kdl-40w4500
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2008
  3. MacDennis

    MacDennis Active Member

    Berichten:
    1.223
    Leuk Bevonden:
    0
  4. Wallace

    Wallace Active Member

    Berichten:
    406
    Leuk Bevonden:
    0
    Helemaal mee eens. Dit is echt een mooie tv om te gaan bekijken Fardo. Ikzelf denk er ook over om deze tv aan te schaffen. Heb nu een Sony KDL32D3000 en dat geeft al onwijs mooi beeld tijdens het gamen of het kijken van een film, laat staan op de 40w4500 die op een aantal vlakken een stuk verbeterd is!
     
  5. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224
    Bedankt voor de tip ... ik ga morgen eens bij de MM kijken ... :)
     
  6. sharkdawg

    sharkdawg yo m@mma

    Berichten:
    1.180
    Leuk Bevonden:
    3
    Waarom geen plasma?
     
  7. Yi-Long

    Yi-Long ...the little dragon

    Berichten:
    6.849
    Leuk Bevonden:
    2.050
    Ik heb 2 vraagjes...

    1: FullHd en HDReady is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Sommigen hier zeggen dat je wellicht beter af bent met HDready wanneer je er ook gewoon TV en DVDs op wilt kijken, want dan hoeft ie niet zoveel up te scalen, en dan ligt de resolutie vane en HDready gewoon dichter bij de resolutie die gebruikt wordt voor reguliere DVDs en TV.
    Maar wanneer je een FullHD koopt, dan kun je hem toch ook gewoon op 720p instellen, ipv op 1080p!? Vermijd je dan dat probleem dat ie TEVEEL moet upscalen en dat je dus foutjes gaat zien!?

    Oftewel, is een FULLHD tv die je instelt op HDready resolutie, ook gelijkwaardig aan een HDready tv, wat betreft hoe die omgaat met media die een wat lagere resolutie heeft!?

    Ik hoop dat men een beetje snapt wat ik precies bedoel :)

    Kan ik met een FullHD scherm net zo goed beeld krijgen van een DVD als bij een HDready, wanneer ik de instellingen van de FullHD even op 720p zet, ipv 1080p!?


    2: Ok, 2de vraagje, en sorry dat dit soort vragen zovaak voorbij komen, maar de ontwikkelingen staan schijnbaar niet stil, en je hoort zoveel meningen enzo... :)

    LCD of Plasma. tot voor kort was het voor vrijwel iedereen overduidelijk dat plasma de beste optie was voor gaming en HD films. Echter je hoort nu steeds mee rpositieve verhalen over de grote stappen die LCD heeft gemaakt op dit vlak, zoals de hierboven genoemde Sony 4500, en de nieuwste Philips.

    Ik heb een budget van 1500 euro. Moet ik gaan voor een 42 inch plasma van Panasonic, een 50 inch plasma van Samsung die erg goede recensies krijgt (756) en een schitterende vormgeving heeft, of zijn de FullHD LCD's inmiddels al dusdanig goed dat je voor dat budget al een uitstekende LCD hebt met goede blacks, en zeer snelle response (gaming)!? FullHD LCD schijnt namelijk weer beter te zijn voor wanneer je de PC op de TV wilt aansluiten.

    Nogmaals, dit soort vragen komen uiteraard tevaak voorbij, maar het is een verschrikkelijke moeilijke keus, met gigantisch veel verschillende modellen en specs en prijzen etc waar je allemaal rekening mee moet houden, en ik kom er echt niet uit. :)
     
  8. pain of salvation

    pain of salvation Tetragrammaton

    Berichten:
    1.023
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb een probleem met mijn LE32R72B LCD van Samsung.

    Aaan de rechterkant van het scherm, heb ik op ongeveer een centimeter van de zijkant een heel licht lijntje van iets minder dan een centimeter lang van onder naar boven lopen.

    Enig idee wat dit kan zijn, magnetisering lijkt mij sterk, scherm heb ik al zo'n twee en een half jaar.
     
  9. Loonens

    Loonens Mclovin!!

    Berichten:
    1.928
    Leuk Bevonden:
    0
    Op de 1e vraag.
    Een 1080p scherm (FULL-HD) kent als enige resolutie de 1920/1080 resolutie. (deze resolutie geeft de tv als enige weer)
    DUS, al het 720p materiaal wordt upscaled naar 1080. Oftewel, de tv bedenkt er zelf 360 lijnen bij. Zelfstandig, en zonder input.

    Een HD-R scherm geeft 720P nagenoeg gelijk weer.. Bijna elke HD-R scherm heeft 768 horizontale lijnen en mag dus lijnen weglaten. Een stuk makkelijker dan lijnen zelf verzinnen ;)

    2e vraag

    Dit is persoons-afhankelijk. Er zijn mensen die zweren bij LCD en er zijn mensen die zweren bij plasma.

    Ik ben een grote plasma-fan. Ik nodig je echt heel graag uit om hier de 42PX80 te komen bekijken, ik heb echt teveel LCD's thuis gezien die het beeld in een winkel niet eens evenaren.

    Altijd je eigen keus en je eigen geld. MAAR zorg ervoor dat je echt voldoende onderzocht hebt ipv een tv uit te kiezen bij de MediaMarkt o.i.d.

    Het blijft jou geld, but I just love plasma
     
  10. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66
    Er zijn nogal wat verschillen met tv's over hoe deze SD zoals dvd's weergeven. Je moet dit zelf in de winkel gaan kijken, want het kan inderdaad tegenvallen. Vooral op een 50 inch.
    De full hd resolutie kan zeker een nadeel zijn, de tv moet de 576 beeldlijnen van de dvd oprekken naar 1080.
    Je kan de tv nooit op 720 zetten, want een hdtv kan absoluut nooit iets anders weergeven dan zijn eigen resolutie. Je kan wel de input verlagen, maar dat is altijd onverstandig. (daarom ziet 720p er op een hdready er een stuk mooier uit dan op een full hd, de tv moet het rekken).
    Het antwoord is dus: Nee, dat kan niet.


    De lcd's hebben met de leds een grote stap voorwaarts gemaakt.
    Een plasma kan je ook heel goed op een pc aansluiten, ik internet dagelijks op mn plasma. Aansluiten moet dan wel met dvi-hdmi, want plasma's kunnen meestal 1080p alleen via hdmi aan, de Samsungs kunnen dit vaak weer wel.

    Ga je heel veel internetten, dan kan een lcd handiger zijn.
    Een plasma moet je ook inspelen en is zwaarder.

    Ga zelf vergelijken en koop de tv die jij het mooiste beeld vindt geven. Als jij de lcd een mooier beeld vindt geven, dan koop je die!

    Bedenk ff voor jezelf hoe groot die moet worden, dat scheelt al in je keuzes.
    Hoe ver ga je er vanaf zitten en ga je er ook analoog tv op kijken. Digitale tv is sowieso een must. Ga je veel dvd's kijken, test dan hoe deze op de tv eruit komen te zien.
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2008
  11. Joris Springer

    Joris Springer Tjilper

    Berichten:
    960
    Leuk Bevonden:
    1

    My thoughts excatly.
    Daarentegen, het hangt wel af van de games die je speelt, games met een HUD zijn redelijk tot erg gevoelig voor Image Retention wat nog steeds van toepassing is tot de plasma schermen (Dit is NIET Burn IN!!!)

    Deze week hoop ik zelf een plasma scherm te ontvangen na jarenlang een LCD scherm te hebben gebruikt. Plasma schijnt beter te zijn in beeld snelheid (en behoud aan resolutie) en kleur/zwart weergave.
     
  12. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224
    stoort op mijn headset en ik vind plasma minder mooi
     
  13. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66
    Helemaal waar. Welke tv heb je gekocht?
     
  14. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Ik dacht dat mijn Samsung altijd een pracht beeld had , maar mijn ogen zijn pas los gegaan na de koop van een Sony Bravia.
    Met de fabrieksinstellingen is het beeld nog mooier dan van mijn Samsung.

    Mijn Bravia heeft alles waar ik de komende jaren mee verder kan.
    * HDMI 1.3
    * True Cinema 24p ( geen vage termen zoals True Compatible of True ready).
    * Zwart=Zwart (Bij Samsung was zwart altijd licht zwart).
    * Geen irritante backlight verlichting , boven en onder het scherm (bij films met zwarte balken zijn de balken dan ook pikzwart).
    * De Bravia Engine doet zijn werk beter dan de DNIe van Samsung.
     
  15. pain of salvation

    pain of salvation Tetragrammaton

    Berichten:
    1.023
    Leuk Bevonden:
    0
    En welke Bravia heb jij Melbuuln?
     
  16. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Ik heb de KDL-40D3500

    Wilde een 40" FullHD hebben en kwam vervolgens uit bij de D3500 van Sony.
    Door de slechte levering heb ik er wel 6 weken op moeten wachten.

    Kreeg er toen wel een gratis Sony dvd-speler (HDMI 1080p)!!

    Dit stond in een test van de D3500.
    The D3500 as a full HD tv has not so good SD performance.

    Zal me een wordt wezen want ik kijk al jaren geen SD meer.
    Alles is hier minimaal 720p.
     
  17. sharkdawg

    sharkdawg yo m@mma

    Berichten:
    1.180
    Leuk Bevonden:
    3
    True maar image retention heb ik geen last meer van of heel minimaal.
    Gebeurt alleen de eerst 200 uur oid dat het opvalt.

    Is nu een klein weekje geleden dat ik me tv heb laten calibreren en het beeld lijkt steeds mooier te worden :)
    Vooral met gamen en blu-ray zie ik dingen die ik nog nooit had gezien.
    Vooral bij Cars(gisteren gezien) springen echt de details en kleuren om je oren niet normaal,en hij was al mooi op blu-ray.
    Echt een aanrader voor iedereen om te doen!

    @Fardo

    Maar plasma stoort op je headset? :confused: verklaar eens?
    En dat je LCD mooier vind kan en respecteer ik ook ;) maar wat vind je dan niet mooier aan plasma?
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2008
  18. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224
    De headset Turtle beach X4 heeft problemen met een plasma .. je krijgt dan een ruis ;) dus ik wil geen plasma ... mijn oog is inderdaag gevallen op de Sony Bravia KDL-40W4500

    De prijs valt ook nog mee als ik op tweakers.net kijk http://tweakers.net/pricewatch/221608/sony-bravia-kdl-40w4500.html

    Zelfs bij Bol.com is deze onder de 1200 euro .. bij bcc is deze 1699 :eek: . ik ben benieuwd wat deze bij de MM kost
     
  19. R-Y

    R-Y let's pop

    Berichten:
    1.684
    Leuk Bevonden:
    4
    @ferry: Die plasma die jij hebt, is dat zelf geknutseld met dat ambi light of ??
     
  20. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66
    Zelf gemonteerd, zijn lampjes van Ikea en ze heten DIODER.

    Het zijn leds in de vorm van langwerpige strips van een centimetertje of 26 en er zitten er 4 in.
    Je kan ze handmatig van kleur veranderen (rood, groen, blauw, wit, paars, geel) en ze zijn kompleet met lange snoeren en dubbelzijdig plakband.
    Ik heb ze op de achterkant van mn tv en aan de bovenkant van het videomeubel geplakt.

    Ze zijn niet heel goedkoop, €50 per set.
    Je hebt ze ook die alleen wit zijn en die kosten €30

    Ik heb het gedaan vanwege de sfeer en omdat ik in een donkere kamer game/films kijk en dan is een beetje licht achter de tv minder vermoeiend voor je ogen.


    Sharkdawg: ik heb dezelfde ervaring, na de calibratie leek het bij mij ook steeds mooier te worden.
    Ik zat ook bij games en films hardop te roepen: holy shit! en WTF??? :)
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2008
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina