Cirkelredenaties
Er kan geen sprake zijn van dat gelovigen slechts in cirkelredenaties gevangen zouden zitten… Elk denken, gelovig of ongelovig, zit “gevangen” in een cirkelredenatie… Het menselijke denken is zelf een cirkel… Het maakt gebruik van vergelijkingen, polarisaties, dualismen en is zo subjectief als het maar zijn kan… Het denken is gevormd door de wereld om je heen… Vanaf de geboorte begint het gieten der kennis in je hersens: van buitenaf, door je ouders, de school, de samenleving… En dat neem je allemaal kritiekloos in je op als kind... Ik zeg niet dat een baby een onbeschreven blad is (tabula rasa), maar de invloed van de samenleving op het denken gaat heel ver… We denken dat we zelf dingen uitdenken, bijzondere ideeën hebben en oorspronkelijk zijn… Vergeet het maar…
Geloof versus ongeloof
Discussies tussen gelovigen en ongelovigen zijn net als andere discussies eigenlijk banaal en platvloers… Veel mensen willen hun gelijk bewijzen door middel van argumenten en vegen datgene wat anderen geloven of niet-geloven van tafel… Ik chargeer het nu, om het verschil duidelijk te maken… Ik zeg niet dat het altijd een strijd is om het gelijk, maar in bedekte termen komt het daar wel op neer… Iedereen heeft een denksysteem van aannames, overtuigingen, denkpatronen waar hij of zij in gelooft… Ook atheïsten geloven in het feit dat er niets te geloven valt… Dat het geloof in goden onzin is… Je gelooft dus in de "onzin" van godsdiensten… Of iets écht onzin is, kan niemand bewijzen… Dat geldt tevens voor al die argumenten vóór of tégen goden en godsdiensten, de mens is niet objectief genoeg om er nuchter naar te kunnen kijken… Je komt er gewoon nooit uit…
God of geen god
Je kunt gelovigen er niet van overtuigen dat hun geloof onzin is of fouten bevat, omdat een gelovige zijn of haar zingeving haalt uit het geloof… Al die aanvallen zijn zinloos, en dat geldt omgekeerd net zo goed… Iemand heeft mij in het verleden in deze topic een duivel genoemd, omdat ik een andere mening heb dan dat zijn geloof voorstond of voorstaat… Met alle respect, hij gedroeg zich als een godsdienstfanaat… In het ernstigste geval kunnen mensen zo ver gaan, dat het extremisten worden… En van extremisme kan de stap naar onverdraagzaamheid klein zijn… Ik denk dat het nodig is om elkaar zoveel mogelijk te respecteren, en dat iedereen zich sterk maakt tegen extremisme… Want extremisme is de vijand, wie of wat dat dan ook aanhangt…
Of je nu gelooft in de god van de christenen of in Allah, wat is het probleem? Of je Boeddha nu een wijs man vindt of gelooft in de waarheid van Krishna… Leven en laten leven klinkt als een cliché, maar het is waar… Laat iemand gewoon in zijn waarde en bemoei je bij voorbaat met je eigen zaken… Dat lijkt me het allerbeste…
Is er een begin?
De vraag of er een begin is en een einde aan de schepping of het heelal is eigenlijk een zinloze vraag… Dit omdat wij dat onmogelijk kunnen weten… Wat er vóór het begin van een schepping of wat dan ook zou zijn geweest, daar komen we toch nooit achter… Datzelfde geldt voor het zogenaamde einde… Dat valt gewoon niet te definiëren, omdat wij sterfelijk zijn en hier maar tijdelijk leven… Ons begin en einde zegt niet automatisch iets over de eeuwigheid, het bestaan van de tijd in de eeuwigheid of wat dan ook… Dat betekent niet dat ik een schepping als zodanig erken, zoals het in de metafysica wordt gepropageerd of in de gevestigde godsdiensten… Ik beken dat ik het antwoord niet weet, ik weet niet of er iets was voor het begin der tijden en ik kan ook niet weten of er een einde der tijden zal zijn… En ik heb daar vooralsnog vrede mee, voor mezelf... Ik accepteer in ieder geval niet klakkeloos de voorgeleefde antwoorden, waar ze dan ook vandaan komen… Ik ben niet tegen de godsdiensten, tegen geen enkele, mensen moeten zelf maar geloven wat ze willen… :b:
Laatst bewerkt: 13 dec 2008