[geloof] Wat vinden jullie ervan? [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 2 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.615
    Wow, heeel mooi gesproken! Dit is echt een heel sterk argument waarom het geloof zo krom is. Goed gezegd!
    Al slaat dit wel meer iets op de 17e eeuw dan op vandaag, aangezien heel veel christenen niet meer actief naar de kerk gaan enzo.

Laatst bewerkt: 13 dec 2008
  2. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Er wordt gezegd: wat deed god voor de schepping dan, en waarom besloot hij plots met het maken van de schepping? Als tijd bij de schepping hoort, staat hij buiten de tijd en kun je ook niet spreken van een tijd voor de schepping.

En daarnaast even wat anders: Je verwijdt gelovigen er aan de ene kant van dat ze maar vasthouden aan denkbeelden, maar aande andere kant ook dat ze hun interpretaties telkens kunnen veranderen. Wat wil je nou?

3. *NERAZZURRI*

*NERAZZURRI* Active Member

Leuk Bevonden:
    12
    Wat aan mijn reactie begreep je niet?

Dat ze inzien hoe belachelijk hun geloof is.

4. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Dat het een uitleg is voor een veelgehoorde vraag wat God deed voor de schepping, heeft niets met cirkelredenaties en eigen straatjes te maken.

5. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Jawel, want je moet er met die theorie van uitgaan dat God bestaat en inderdaad tijdloos is. En dat is een hypothese die nergens op slaat, behalve voor gelovigen. Je zoekt dus naar een uitleg die alleen in jouw gedachtengang past en waar ik niks aan heb.

En het blijft onderhevig aan oneindige regressie, als je er rationeel naar kijkt, dus het blijft een cirkelredenetie. Of het opschuiven van het probleem. Je stuit in ieder geval telkens op hetzelfde probleem.

6. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Het ging over vragen van wat God deed voor de schepping, dus daarmee ga je al (hypothetisch) van uit dat God voor de schepping bestond en vanuit daar geef ik het antwoord. Niet zo moeilijk doen :):

7. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Touché.

Maar het blijft ongeloofwaardig.

8. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Cirkelredenaties
    Er kan geen sprake zijn van dat gelovigen slechts in cirkelredenaties gevangen zouden zitten… Elk denken, gelovig of ongelovig, zit “gevangen” in een cirkelredenatie… Het menselijke denken is zelf een cirkel… Het maakt gebruik van vergelijkingen, polarisaties, dualismen en is zo subjectief als het maar zijn kan… Het denken is gevormd door de wereld om je heen… Vanaf de geboorte begint het gieten der kennis in je hersens: van buitenaf, door je ouders, de school, de samenleving… En dat neem je allemaal kritiekloos in je op als kind... Ik zeg niet dat een baby een onbeschreven blad is (tabula rasa), maar de invloed van de samenleving op het denken gaat heel ver… We denken dat we zelf dingen uitdenken, bijzondere ideeën hebben en oorspronkelijk zijn… Vergeet het maar…

Geloof versus ongeloof
    Discussies tussen gelovigen en ongelovigen zijn net als andere discussies eigenlijk banaal en platvloers… Veel mensen willen hun gelijk bewijzen door middel van argumenten en vegen datgene wat anderen geloven of niet-geloven van tafel… Ik chargeer het nu, om het verschil duidelijk te maken… Ik zeg niet dat het altijd een strijd is om het gelijk, maar in bedekte termen komt het daar wel op neer… Iedereen heeft een denksysteem van aannames, overtuigingen, denkpatronen waar hij of zij in gelooft… Ook atheïsten geloven in het feit dat er niets te geloven valt… Dat het geloof in goden onzin is… Je gelooft dus in de "onzin" van godsdiensten… Of iets écht onzin is, kan niemand bewijzen… Dat geldt tevens voor al die argumenten vóór of tégen goden en godsdiensten, de mens is niet objectief genoeg om er nuchter naar te kunnen kijken… Je komt er gewoon nooit uit…

God of geen god
    Je kunt gelovigen er niet van overtuigen dat hun geloof onzin is of fouten bevat, omdat een gelovige zijn of haar zingeving haalt uit het geloof… Al die aanvallen zijn zinloos, en dat geldt omgekeerd net zo goed… Iemand heeft mij in het verleden in deze topic een duivel genoemd, omdat ik een andere mening heb dan dat zijn geloof voorstond of voorstaat… Met alle respect, hij gedroeg zich als een godsdienstfanaat… In het ernstigste geval kunnen mensen zo ver gaan, dat het extremisten worden… En van extremisme kan de stap naar onverdraagzaamheid klein zijn… Ik denk dat het nodig is om elkaar zoveel mogelijk te respecteren, en dat iedereen zich sterk maakt tegen extremisme… Want extremisme is de vijand, wie of wat dat dan ook aanhangt…

Of je nu gelooft in de god van de christenen of in Allah, wat is het probleem? Of je Boeddha nu een wijs man vindt of gelooft in de waarheid van Krishna… Leven en laten leven klinkt als een cliché, maar het is waar… Laat iemand gewoon in zijn waarde en bemoei je bij voorbaat met je eigen zaken… Dat lijkt me het allerbeste…

Is er een begin?
    De vraag of er een begin is en een einde aan de schepping of het heelal is eigenlijk een zinloze vraag… Dit omdat wij dat onmogelijk kunnen weten… Wat er vóór het begin van een schepping of wat dan ook zou zijn geweest, daar komen we toch nooit achter… Datzelfde geldt voor het zogenaamde einde… Dat valt gewoon niet te definiëren, omdat wij sterfelijk zijn en hier maar tijdelijk leven… Ons begin en einde zegt niet automatisch iets over de eeuwigheid, het bestaan van de tijd in de eeuwigheid of wat dan ook… Dat betekent niet dat ik een schepping als zodanig erken, zoals het in de metafysica wordt gepropageerd of in de gevestigde godsdiensten… Ik beken dat ik het antwoord niet weet, ik weet niet of er iets was voor het begin der tijden en ik kan ook niet weten of er een einde der tijden zal zijn… En ik heb daar vooralsnog vrede mee, voor mezelf... Ik accepteer in ieder geval niet klakkeloos de voorgeleefde antwoorden, waar ze dan ook vandaan komen… Ik ben niet tegen de godsdiensten, tegen geen enkele, mensen moeten zelf maar geloven wat ze willen… :b:

Laatst bewerkt: 13 dec 2008
  9. Remco

Remco Guest

Het zou toch kunnen zijn dat de processen veel sneller zijn gegaan dan men denkt? Alleen om een fossiel een fossiel te laten worden, moet het retesnel bedekt worden met sedimentgesteenten. Dus wie bewijst hoe snel die processen gaan. Dat kun je niet, daar 'geloof' je ook in.

10. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.615
    Ja hallo, maar als we ook nog eens de methode van bepaling van ouderdom gaan ontkennen, kan ik jou ook wijsmaken dat bananen paars zijn en gras blauw. Dan wordt geloof meer een kwestie van alle feiten ontkennen, dan je eigen principes erkennen.

11. Remco

Remco Guest

Maar die methodes zijn ook geen feiten. Mensen kunnen heel moeilijk buiten hun eigen kunnen denken: 'het is heel groots wat er met de wereld gebeurt is, dus moet er een flinke periode overheen zijn gegaan'.

12. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.615
    Zo wordt dat niet bepaald :p.

13. Remco

Remco Guest

Nee, dat snap ik ook wel. Het punt is: tijd is maar relatief. We kunnen nooit met zekerheid zeggen hoeveel tijd over een bepaalde periode (in een ver verleden) heen is gegaan. Maar ik ga nu pitten.

14. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Nee dus. Slaat nergens op wat je zegt. Wel grappig altijd dat de enige kritiek op de wetenschappelijke dateringsmethoden uit creationistische hoek komt. Opvallend? Nee, niet eens eigenlijk.

Wat wel opvallend is en blijft is dat gelovigen altijd proberen om wetenschap en evolutietheorie ook een soort 'geloof' te noemen. Alsof ze zelf inzien dat ze ergens in geloven wat nergens op slaat en de tegenpartij net zo hard omlaag proberen te halen. Nee, zo werkt het dus niet. Wetenschappers gaan uit van bewijs, niet van geloof. Verdiep je er eens in en kom dan terug, in plaats van dingen te roepen die nergens op slaan.

15. Remco

Remco Guest

Ik ben geen creationist;) En ik heb me er zeker in verdiept, maar hoe je het ook wendt of keert, je bent nooit zeker van een het aantal jaren binnen een periode. En ik laat het nog even in het midden of ik een keuze voor of tegen een eventuele God maak;)

16. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Tenzij je het over een kleine afwijking hebt (wat logisch op zulke giga aantallen) mag je met een fatsoenlijke onderbouwing komen om de dateringsmethoden onderuit te schoffelen. Je kunt wel leuk statements neerplempen maar ben inmiddels wel benieuwd wat je argumenten zijn...

Je hebt je er in verdiept, dus voor de draad er mee ;)

17. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Hehe, inderdaad, nu heeft hij ons nieuwsgierig gemaakt.....

Sanchooooooo........:+

18. RoX BoX

RoX BoX Earth

Leuk Bevonden:
    0
    Kinderen leren atheïsme op basisscholen in Australië.

Bron: http://www.spitsnieuws.nl/archives/buitenland/2008/12/kinderen_leren_atheisme.html

Ik vind het een beetje vreemd verhaal (Kinderen leren atheïsme)
    Atheïsme betekend "Je weet (vrij) wel zeker dat er geen God is" Dus wat ze eigenlijk bedoelen is dat de basisscholen in Australië gewoon de evolutietheorie (ofterwel biologie) als les krijgen in plaats van Godsdienst.

Maar dat wou nog niet zeggen dat iedereen gelijk atheist worden, er zullen ook wel een hoop agnosticisme tussen zitten.

Hoe dan ook, er zit eindelijk vooruitgang in. :thumbs:

19. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Als ik even voor mijn buurt mag spreken. Volgens mij zegt Remco dat de mogelijkheid er is, hij zegt niet dat het persé zo is. Terwijl ik van jou het gevoel krijg dat er niets anders mogelijk is, omdat de wetenschap het zegt.

20. MaxxRaptor

MaxxRaptor Eigen aanduiding

Leuk Bevonden:
    36
    Om kinderen Atheisme te leren gaat een beetje erg ver,in je leven moet je wel vrij blijven om iets te geloven als je dat wilt of behoefte aan hebt.
    Misschien is het juist beter om ze te leren dat er religies zijn,van alle soorten die er zijn aan bod komen.
    Maar dan gewoon als studievorm te behandelen,en de leerlingen dan leren waar er allemaal in gelooft word.
    Maar om nu het hele geloof op die manier tegen te gaan,weet niet of dat wel zo'n goed idee mag zijn.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina