Grenzen aan de wetenschap
Mmm... Jullie zijn me nogal aan het testen met zijn allen, lol... Maar goed, ik heb het gehad over de grenzen van de wetenschap, ze kunnen een gevoel of een topervaring, seks of wat dan ook wat ons mensen eigen is niet verklaren, anders dan dat het chemische reacties zijn en dat de hartslag hoger of lager wordt, de ademhaling versnelt of wat dan ook... Ik bedoelde eigenlijk dat de ervaring of emotie van de persoon zelf niet verklaard kan worden door de wetenschap, omdat de persoon in kwestie het gevoel persoonlijk ervaart... Of dat in termen van scheikundige en chemische processen wordt uitgedrukt, is een andere manier van de wetenschap om aan te tonen dat iemand verdriet heeft of vrolijk is... Maar dat zegt niets over het gevoel zelf van vrolijk zijn of verdriet hebben... De wetenschap kan de tranen tellen van iemand die verdrietig is e.d. waaruit proefondervindelijk kan worden vastgesteld dat er sprake moet zijn van verdriet... Maar het gevoel van verdriet wat de persoon zelf ervaart, kan niet worden uitgedrukt in wetenschappelijke waarden... Men kan dus uitsluitend de fysieke reacties meten, niet de persoonlijke... Wat een bepaalde emotie voor iemand betekent, kunnen ze niet meten, en dat is maar goed ook... Dat is het "mystieke" verschil tussen de wetenschap en de persoonlijke ervaring... Dat is waarschijnlijk ook de echte reden waarom wetenschap en waarachtige religie (als zoiets bestaat) elkaar nooit kunnen vinden... En het woord "nooit" is inderdaad zeer betrekkelijk, want de wetenschap ontdekt elke dag nieuwe zaken en corrigeert zichzelf... Ik bestrijd dus geenszins de weg van de wetenschap, ik zie uitsluitend tot hoever men op dit moment kan gaan… Ik ben alleen van mening dat de wetenschap probeert uitspraken te doen over zaken waar ze geen verstand van heeft, omdat het niet meetbaar is… Beter zou het zijn om te zwijgen over religie en persoonlijke ervaringen… Maar dat doet de wetenschap niet, omdat ze uiteraard “aangevallen” wordt door creationisten en dergelijke… Dus kan de wetenschap eigenlijk niet anders dan tóch uitspraken doen over het al dan niet bestaan van een god, zoals Dawkins dat doet…
Mystieke ervaring is niet te meten
Het probleem met de gevestigde godsdiensten is dat ze lijken stil te staan... Al die geschriften veranderen nooit meer en pretenderen de waarheid omtrent god, profeten en de hele rataplan in pacht te hebben... Maar dat is in de ogen van de wetenschap volstrekt onjuist... Dat wat vandaag waar is, kan morgen achterhaald zijn... De persoonlijke ervaring van een mysticus of iemand als Boeddha kan nooit worden overgebracht... Niemand kan het inzicht van een ander overbrengen, omdat het strikt persoonlijk is... En hier hebben we het grote probleem van alles willen verklaren... De zogenaamde "heilige" geschriften zijn helemaal niet zo heilig... Het zijn getuigenissen van (hopelijk) wijze mensen die een bepaald inzicht hebben ervaren... Zij hebben dat door willen geven aan hun directe leerlingen of discipelen... Dat is het onderricht tussen Meester en leerling, zoals dat in het Oosten is ontstaan en blijkbaar ook in het Midden-Oosten... Maar doordat leerlingen zijn gaan opschrijven wat hun inmiddels overleden Meester ooit zei, heeft men geprobeerd om de wijze ervaring van die Meester in woorden te vatten... Maar dat is eigenlijk volstrekt onmogelijk... Je kunt hooguit inspirerende uitspraken noteren, maar hoe kun je daar een "geloof" van maken? En toch hebben de christenen (en andere godsdiensten) dat gedaan... De genoteerde uitspraken van Jezus zijn niet meer dan een verzameling geschriften van een wijze… Je kunt zijn persoonlijke ervaring niet vatten in woorden, waarom hebben ze dan toch hetgeen hij zei genoteerd voor de groep en later voor de wereld? Blijkbaar dacht men toch dat zelfs woorden iemand in de (nabije) toekomst zouden kunnen helpen… Maar dit is dus een zeer hachelijke onderneming, want ieder mens interpreteert woorden naar aanleiding van wat hij zelf heeft ervaren en wat hij kan begrijpen… Dat begrip is beperkt of niet beperkt, afhankelijk van hoeveel bewustzijn je op een bepaald moment hebt… Met bewustzijn bedoel ik dan het totale spectrum van je persoonlijke kennis, inzicht en authentieke ervaringen… Geschriften van welke aard dan ook zijn multi-interpretabel, want de één legt de nadruk anders in een door hem of haar gelezen tekst dan de ander… Daarom is het verderfelijk om te beweren dat er één waarheid is en dat die dan in dat-of-dat geschrift zou staan… Want je kunt nooit weten hoe een ander een bepaalde tekst zal lezen…
Religie is een hachelijke zaak
Ik zie dus een duidelijk verschil tussen de wetenschap en haar grenzen en de persoonlijke ervaring… En ondanks het feit dat al die zogenaamde heiligen of Meesters de mens hebben willen helpen, heeft dat niet zoveel effect gesorteerd in de wereld… Vrede is er nog immer niet en de beschavingen wisselen elkaar af… Het enige wat die Meesters blijkbaar hebben kunnen doen is een paar personen proberen te helpen, dat waren de directe volgelingen… Of ze daadwerkelijk geholpen zijn in hun persoonlijke ervaring, dat is zeer de vraag… Dat kan niemand controleren… Daarom is religie een hachelijke zaak en iets strikt persoonlijks… De wetenschap kan het niet verklaren, die kiest de veilige weg van de empirische bewijsvoering… De kloof met godsdiensten en zogenaamde heiligen zal vooralsnog blijven bestaan, misschien wel altijd… We kunnen namelijk niet weten tot hoever de wetenschap zal komen door middel van onderzoek… :b:
Laatst bewerkt: 4 jan 2009