Ik speel vaak (gewoon omdat ik te lui ben) met alles op de standaard tactiek voor het team dat ik dan kies. Meestal pas ik alleen de basiself iets aan. De rest doe ik wel tijdens de wedstrijd. Mocht ik dan onverhoopt achter komen kan ik altijd de tactiek weer aanpassen (wat ik vaak ook wel doe)..Tenzij ik al gewoon een goede wedstrijd speelde en gewoon door domme pech op achterstand kwam.
Ik krijg het 90% van de tijd wel voor elkaar om een duidelijk overwicht te creëeren. Bijna alle wedstrijden die ik speel, weet ik de tegenstander wel onder grote druk te zetten. Dan komen de kansen en de doelpunten meestal vanzelf.
Basis bij fifa ligt overigens wel bij een goede verdediging. Want scoren met de aanvallers in fifa kan iedereen wel. Zorgen dat je zo min mogelijk aanvallen (of iig aanvallen waarbij kansen/goals kunnen ontstaan) tegen krijgt, is een stuk lastiger.
Mijn tip: temporiseer in een wedstrijd. Bijv: probeer na de 1-0 vooral niet te snel de 2-0 te maken. Veelal zorgt dat er alleen maar voor dat er achterin gaten vallen. Juist op die momenten moet je wachten tot je tegenstander komt en dan door middel van goed positiespel zijn verdediging bloot leggen.
Andersom werkt dat eigenlijk hetzelfde. Als je 1-0 achter komt vooral niet te haastig proberen de aansluitingstreffer te maken. Ik heb gemerkt dat een tegenstander op enig moment wel bezwijkt voor de druk die je opbouwt als je gewoon vanuit je eigen spel blijft spelen. Soms moet je daarbij ook een beetje geluk hebben en soms komt het (net als in het echt) gewoon doordat hij een domme overtreding maakt en geel krijgt oid. Dat soort kleine dingen maken soms ook het verschil (psychologisch vaak ook), maar dat is in het echt ook zo.
Om een (zo zie ik nu ) veel te lang verhaal kort te maken. De aanhouder wint. Ook al verlies je daarbij soms. :
Laatst bewerkt: 29 jan 2009