Ah, dan is het makkelijk. (ik had deze tekst al getypt, maar later dacht ik dat je m waarschijnlijk via vga had aangesloten en heb ik de tekst weer verwijderd):
Een hdtv accepteert maar enkele hd-resoluties via hdmi, bij mij zijn dit alleen 1280x720 of 1920x1080. Ik verwacht bij jouw tv hetzelfde, kijk maar s in de handleiding. Bij hdmi zet je de pc dus niet op 1366x768!
Edit: ik heb ff in de handleiding gekeken en dit staat er:
Wanneer het inputsignaal is ingesteld op 60HZ; 480i, 480p,
720p @60Hz, 1080i@60Hz.
Zet dus de resolutie van je pc op 1280x720/60hz
Nu heb je misschien nog steeds last van overscan, maar omdat je m via hdmi hebt aangesloten kan je bij de speciale optie van je videokaart om dit te compenseren.
Ikzelf heb een Nvidia en hierbij doe je het zo:
zet eerst de resolutie op de pc op1280x720
-klik met rechter muisknop op je bureaublad
-bij Nvidia control panel dubbelklik je op Video en Televisie
-onder Televisie klik je op "het formaat van het hdtv-bureaublad wijzigen. (deze optie verschijnt dus alleen als je de tv aan de pc hebt aangesloten via dvi-hdmi).
Nu verschijnt een venster met een horizontale en een vertikale schuifbalk en daarmee rek en vooral krimp je het formaat van je pcbeeld en dus ook je bureaublad.
Nu kan je dit aanpassen zodat alles er precies oppast. Je schuift de pijlen precies naar de hoeken en klikt op ok.
Eventueel nog een paar keer aanpassen als die net niet helemaal goed staat.
Het bureaublad is perfect passend en dus ook alle beelden die je erop afspeelt van je pc. Als je nu naar de resolutie van het bureaublad kijkt in de Nvidiasetting, dan is deze lager dan de native reso van je scherm.
Ik heb dezelfde resolutie als jij en uiteindelijk staat die bij mij op 1256x712.
De videokaart geeft het beeld dus iets kleiner door naar de tv en compenseert dus de overscan van de tv. Dit was een euvel van de eerste hdtv's. De huidige hdtv's hebben een optie waarbij de overscan kan worden uitgezet en dan heb je dit soort foefjes niet nodig.
Bij Ati werkt dit ook zo ongeveer.
Laat ff weten of het is gelukt.
Laatst bewerkt: 20 feb 2009