Kan het niet laten hier zelf nog op te reageren, ook al is het al een week oud. Maar je hersenen heb je zelf in de hand? Jij bent duidelijk economisch ingesteld en ik heb het gevoel dat je wat minder inzicht hebt in de psychologie (no offense btw
). Maar dat je je eigen hersenen zelf in de hand hebt is onzin. In de afgelopen 50 jaar zijn het aantal verschillende syndromen en erkende psychische problemen ontzettend hard toegenomen. Nou heb je de discussie of dit komt door het steeds beter wordende onderzoek hiernaar, of de veranderende samenleving. Persoonlijk denk ik allebei. Een syndroom is iets waar je niet even vanaf komt ofzo. Het is iets waar je mee moet leren leven. Het is gewoon niet zo simpel als een knop omdraaien en je zit weer op het juiste spoor. Zo zwart-wit kun je het toch niet maken? Psychologie is geen exacte wetenschap.
Om een voorbeeld te geven van een situatie waarbij iemand dan verder geen syndroom heeft maar toch weinig tot niks kan doen aan de situatie. Mijn vader is een aantal jaren geleden in het ziekenhuis beland vanwege hartproblemen en eenmaal in het ziekenhuis zijn baan kwijtgeraakt. Hij was toen iets van 56 jaar. Heeft 30 jaar voor dat bedrijf gewerkt, was hoofd tekenkamer en eruit gegooid door een jonge vent, die weliswaar ingenieur was, maar geen praktische ervaring had en overigens zelf nog was aangenomen door m'n vader (en dat doet iemand toch ook wel wat). Hierdoor moest hij dus ook thuis zitten, met drie kinderen en een uitkering waar je dan niet bepaald makkelijk mee rond komt. Bovendien zat hij in de oude pensioenregeling die hij ook nog eens kwijt dreigde te raken, terwijl hij daar dus ZELF voor betaald heeft heel zijn leven lang. Het was dus niet zo dat hij betaalde voor de pensioenen van anderen, maar puur voor zichzelf.
Knappe vent die zich dan niet druk maakt. Je kunt op 56-jarige leeftijd solliciteren wat je wil, maar het zal i.v.m. het pensioen in de kleinmetaal moeten zijn en aan de bak kom je dan niet. Verveling sloeg dus toe en je zag hem gewoon wat in een stoel zitten voor de tv. Mag jij proberen fatsoenlijk uit die situatie te komen met de wetenschap dat jij ook een gezin fatsoenlijk zult moeten onderhouden.
Ik denk dus dat mensen die hier ook last hebben van verveling o.i.d. gewoon iets of iemand moeten hebben die het hen verplicht stelt. Mijn vader had dus de financiën die hem daartoe zette, maar het kan ook iets anders zijn. Creeër iets voor jezelf waar je niet (makkelijk) meer uit terug kan, maar bedenk vooraf dus wel dat het ook iets goeds is. Dat zal wel moeilijk zijn om uit te denken en er zit ook een heel risico aan, maar ik denk dat het wel een goede manier is om jezelf weer een ritme aan te meten en beter in het leven te staan. Krijg je een ritme, zul je vanzelf ook véél minder met een eventueel syndroom zitten ofzo.
Uiteindelijk zijn wij dan ook een winkel begonnen met ons eigen huis als onderpand. Is nogal wat als je een paar ton aan euro's investeerd, maar voor ons heeft het heel goed uitgepakt. Uiteindelijk is m'n broer er ook beter mee geworden omdat hij daar nu fulltime werkt en het later overneemt. M'n vader heeft zijn pensioen, m'n moeder werkt er ook en is veel gelukkiger dan een aantal jaar geleden en we verhuizen zelfs dit jaar naar een groter huis. Neemt echter niet weg dat het hard werken is en dat ze al 3 jaar geen vakantie hebben, maar naar hun ervaring dus veel beter dan thuis zitten.
Ik wil hier overigens niet mee opscheppen als dat zo over zou komen, want anders had ik denk ik ook niet het verhaal hiervoor getypt. Het is denk ik meer een bepaalde mate van trots en bovendien het feit dat je met de juiste (radicale) maatregelen dus je leven een flinke draai kan geven.
Edit: Overigens een interessant topic om door te lezen. Vooral als je een ongeveer zelfde situatie van dichtbij meegemaakt hebt.
Klik om te vergroten...