Zo nu hebben we al wat meer info over de crash
Alleen zijn de reslutaten een beetje schokwekkend vind ik zelf.
http://www.ad.nl/binnenland/3182170/Al_vroeg_signalen_in_ramptoestel.html
Al vroeg signalen in ramptoestel
SCHIPHOL - De bemanningsleden van de in februari bij Schiphol neergestorte Boeing van Turkish Airlines kregen al ruim voor de crash, toen zij nog boven Flevoland vlogen, waarschuwingssignalen die er op duidden dat er iets aan de hand was met de hoogtemeter.
Een dergelijk alarmsignaal geeft aan, dat het toestel nog niet klaar is voor de landing, waarvoor onder meer het landingsgestel uit moet en de vleugelkleppen uitgaan die het toestel meer zweefvermogen geven.
Dat het signaal klonk, duidt erop dat de linker hoogtemeter al niet goed functioneerde en foute signalen doorgaf aan de automatische piloot. De automatische piloot constateerde op basis van de foutieve gegevens te vroeg dat het toestel vrijwel op de grond was, en sloot daardoor de gastoevoer naar de motoren af.
In werkelijkheid was het toestel nog veel te hoog, en viel het uit de lucht omlaag in een akker langs de A9. Daarbij kwamen vier bemanningsleden en vijf passagiers om. De piloten probeerden nog gas te geven, maar waren te laat om het toestel weer omhoog te krijgen.
Opvallend is, dat op geringe hoogte een waarschuwingssysteem werd geactiveerd dat aangeeft dat het toestel te ver naar achteren helt waardoor de vleugels hun dragende vermogen verliezen. Op dat moment gingen de gashendels naar voren en meteen weer terug in de oude stand. Of dit door de piloten werd gedaan of door het automatische systeem, wordt nog uitgezocht.
Ook vlakbij Schiphol, toen de landing was ingezet, was het signaal nog enkele keren te horen, schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een tussenrapportage. Het is hoorbaar op de cockpit voice recorder, die na de crash werd geborgen.
De hoogtemeter is inmiddels uitgebreid onderzocht, net als de gegevens van de flight data recorder. De linker radiohoogtemeter bleef lange tijd stilstaan, om later opeens omlaag te duiken naar een verkeerde stand. Op die hoogte bleef het apparaat tot aan de crash steken. Uit de gegevens blijkt verder, dat ook bij twee eerdere vluchten het gashandelsysteem gas had teruggenomen.
Het onderzoek gaat nog voort.