[Discussie] Alcohol / Tabak kopen? Onder de 20 legitimeren.

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Riddick, 1 mrt 2009.

1. Gallardo

Gallardo De vrolijke strijder

Leuk Bevonden:
    0
    En dat moet wel, dus ben jij gewoon fout bezig. Heb je wel enig idee wat voor risico zo'n ondernemer van een supermarkt loopt wanneer hij je bier laat kopen zonder dat je je id bij je hebt? Dit loopt in de duizenden euro's. Daarnaast gaat het nog verder dat hij de kans maakt om zijn vergunning voor het verkopen van alcohol kwijt te raken. Compleet terecht dat ze je vragen om je id. Daarnaast vind ik die andere reden van je helemaal dikke bullshit. De meeste grensgevallen hebben toch wel oudere broers/vrienden :') Nou zullen we het verbod op alcoholische dranken voor onder de 16 maar gewoon helemaal weggooien?

Ik ben nog steeds van mening dat de beste oplossing is dat je gewoon altijd je ID moet laten zien bij het kopen van tabak/alcohol of in plaats van de boetes te geven aan supermarkten wanneer ze alcohol verkopen aan jongeren van onder de 16, de boete te verschuiven naar de jongeren zelf. Wanneer de jongeren alcohol drinken/kopen zelf een moeilijk grote boete opleggen.

2. Ebrithil

Ebrithil Active Member

Leuk Bevonden:
    39
    Haha, ik lach me altijd kapot als ze me nog om m'n ID vragen, gebeurt eigenlijk nooit meer maar ik zal raar staan te kijken met een glimlach op m'n smoel als het nu wel gaat gebeuren (ben zelf bijna 18 btw maar wordt vaak ingeschat op 20+ ofzo)

3. TweaK

TweaK Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Zoals Pitakaas al zegt inderdaad, als <16-jarigen het zelf niet kunnen halen zullen ze het wel laten halen door anderen. Bij ons staan er ook altijd 14-jarigen voor de tabakzaak die mensen vragen of ze sigaretten willen halen, en daartegen helpt dit regelment niets.

Al met al maakt het mij geen ruk uit (ik rook niet en om af en toe m'n ID te laten zien voor alcohol is geen probleem), maar ik denk niet dat het super effectief gaat zijn. :9

4. Riddick

Riddick --

Leuk Bevonden:
    0
    Ja wacht maar totdat je portemonnee al 2 keer is gestolen met ID OV en alles er in. Als ik nu naar de appie om de hoek ga in Amsterdam dan ga ik echt mijn portemonnee met die dingen erin niet meenemen, ben al meer dan 120 euro kwijtgeweest aan het maken van nieuwe ID's.

En wat leuk dat je het bullshit vindt van die oudere broers vrienden! Ik zeg dus dat het niet uitmaakt of je nu zelfs mensen gaat vragen die er als 18 uitzien terwijl ze 15 zijn, want als zij het niet meekrijgen dan haalt een vriend of familielid het wel, zoals het nu ook al gaat. Aka lul je zelf lekker uit..

Laatst bewerkt: 1 mrt 2009
  5. Probailer2

Probailer2 Casual gamer

Leuk Bevonden:
    0
    Ze hebben mij ooit eens 1 keer gevraag om mijn ID te laten zien terwijl ik perfect de legale leeftijd van 16 voorbij was. Ze vroeg het ook niet echt erg klantvriendelijk "ID tonen of je krijgt niks", zo vroeg ze dat. Ik voelde mij best beledigd en heb gewoon geweigerd mijn ID boven te halen. Ben toen gewoon nergens anders iets gaan drinken en nooit meer in die bar geweest.

Als ze mij op een fatsoenlijke manier vragen om mijn ID te tonen is er geen probleem, dus ik ben niet echt tegen de regel.

6. Shinobi X

Shinobi X Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dat kan ik dan wel begrijpen. Zoiets kun je toch ook wel normaal vragen. :confused: Als ze zo beginnen zou ik idd ook geen zin meer hebben om daar te gaan drinken, maar als ze het gewoon op een normale manier vragen heb ik er geen problemen mee.

7. Daz

Daz Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    2.259
    Ik vind het een goed plan, er zijn zo veel jongeren die zich te t*fus in zuipen omdat zij minderjarig zijn en zich dan stoer voelen. Hopelijk pakt dit hun een beetje aan.

8. dahouseman

dahouseman The cake is a lie!

Leuk Bevonden:
    0

als je portemonnee zovaak wordt gestolen wordt, moet je eens zorgen dat je de dieven niet meer die gelegenheid geeft. Maar daar gaat het niet om. Wat een ID kost gaat het ook niet om, die moet je toch bij hebben. Is het zelfde als met je auto tegen een paal aan rijden en dan boos op de garage worden omdat ze geld willen hebben om het te repareren. Het is je eigen fout.

Wat is het probleem als ze om je ID vragen? Kennelijk zie jij er nog niet oud genoeg uit. Mij hebben ze nog nooit om een ID gevraagt, ook niet toen ik 16 of jonger was. Dus ik neem aan dat ik wel mag zeggen dat ik er oud genoeg uitzag.

Wat zijn veel mensen snel op hun pik getrapt als ze hun id moeten tonen zeg. De kassajuffrouw en/of barpersoneel vindt het ook niet bepaald leuk om zoiets te vragen.

Wat mij betreft goede regel. Nu zullen ze mij niet snel id vragen, maar anders wil het graag laten zien hoor. Ik heb toch altijd een rijbewijs bij. (Ik liet wel een keer mijn rijbewijs zien en toen ging ze mijn geboortedatum zoeken om te kijken of ik wel 16 was :+)

9. Tim

Tim Active Member

Leuk Bevonden:
    1.947
    Denk het niet, als je aan drank wil komen dan kom je er wel aan

10. Riddick

Riddick --

Leuk Bevonden:
    0
    Natuurlijk moet je officieel een ID bij je hebben, maar kom op zeg, zolang je zelf geen problemen zoekt dan zal je het ook echt niet nodig hebben. Zolang ik iets niet echt nodig heb dan loop ik liever niet het risico om het te verliezen (lees: als je iets niet bij je hebt dan kan je het ook niet kwijtraken).

Ik zeg toch ook niet dat ik nu al problemen heb met identificatie? Ik zeg dat die kans er in de toekomst in zit, ik heb daar al 2 jaar geen last meer van, maar omdat ik niet overduidelijk 20+ ben ik dus weer verplicht wordt om identificatie mee te nemen als ik snel ff een kratje pils wil halen.

11. Probailer2

Probailer2 Casual gamer

Leuk Bevonden:
    0
    Ik begrijp dat ze zich aan de regels moeten houden, maar dat kan ook op een fatsoenlijke en klantvriendelijke manier.
    Als ze dat niet kunnen zijn ze mijn geld niet waard, ga ik wel ergens anders iets drinken

12. Scorp2111

Scorp2111 Active Member

Leuk Bevonden:
    213
    Ik vind het wel best.. Laatste keer dat ik om me ID ben gevraagd was toen ik 16 was en pils wilde kopen in de supermarkt. Peuken en alcohol krijg ik sindsdien altijd gewoon mee zonder ID te showen

13. Pitakaas

Pitakaas Guest

Dat jou porto monnee 2x is gejat, heeft totaal niks met de discussie te maken. Ik vind het nogal een hypothetische vraag zeg. Alsof wij opeens tegen zouden zijn als onze portomonnee 2x wordt gejat :emo:.
    En je ID moet je sowieso altijd bij je hebben, dus die vlieger gaat ook niet voor je op.

14. FrostbiteNL

FrostbiteNL As We Fight

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind deze nieuwe regel van van onder de 20 legitimeren een beetje overdreven.

Ik zelf zit nog wel eens achter de kassa bij de AH en ik weet nu al dat er erg veel gezeur gaat komen. Als je iemand van 19 jaar aan je kassa hebt, en hij heeft geen ID bij zich, mag je hem geen alcohol/tabak verkopen. Terwijl hij dan wel al ruim 3 jaar de bevoegdheid heeft om dit soort producten aan te schaffen.

Verder vind ik het wel goed dat men er veel voor doet om mensen beneden de 16 jaar geen alcohol/tabak te laten kopen. Maar deze nieuwe regel vind ik iets te ver gaan.

15. Bassie

Bassie No lollygaggin'

Leuk Bevonden:
    33
    Als iemand er gewoon ouder dan 16 uitziet, dan is er toch geen legitimatie nodig? tot je 20ste is al helemaal overdreven.

16. Riddick

Riddick --

Leuk Bevonden:
    0
    Lees dan even de vorige pagina, ik heb al gereageerd op precies zo'n antwoord als dat van jou. Zolang ik geen gekke dingen doe hoef ik mij ook niet te legitimeren (is dat bij jou dan al wel eens voorgekomen dat jij je hebt hoeven legitimeren zonder rede?) Daarom zeg ik dat ik, doordat ik dus blijkbaar niet goed genoeg op mijn spullen kan letten, liever zo weinig mogelijk meeneem (als ik mijn ID immers niet bij mij heb dan kan ik deze ook niet verliezen)

En bovendien heb je nu al vaak dat mensen die 18 zijn aangesproken worden, en met deze campagne zit het er dus in dat mensen van achter in de 20 zelfs nog aangesproken worden. Heb je alleen handje contantje bij je dan gaat het je gewoon niet lukken.

Laatst bewerkt: 1 mrt 2009
  17. Robby Bobson

Robby Bobson Die rapper.

Leuk Bevonden:
    0
    Ja en toen werd je aangereden en krijg jij de boete omdat je niet kan bewijzen dat je hier wel mag wonen.. Komop zeg, het is gewoon verplicht om dat ding bij je te hebben ten eerste, en ten tweede, je weet ondertussen gewoon dat je moet kunnen bewijzen dat je 16+ bent als je drank mee wilt nemen. Daarnaast snap ik echt niet, hoe jij je portemonnee kwijt kan raken als je 'even snel' naar de supermarkt gaat om een kratje bier te halen.. Al mijn belangrijke pasjes zitten in m'n portemonnee, en ik ben dat ding nog nooit kwijt geraakt (behalve thuis dan)..

Ik word er zelf bijna nooit op aangesproken, maar ik koop zelf geen bier, ik moet meestal naar de slijterij, en aangezien ik daar precies weet waar het staat, en er vrij zelfverzekerd naartoe loop, vertrouwd die man (altijd dezelfde) mij wel, ondanks dat ik best een baby face heb :+

18. Riddick

Riddick --

Leuk Bevonden:
    0
    Ja je hebt wel gelijk maar ik vind het toch een belemmering als ik iets moet wat ik voorheen niet moest.

19. Viktortje

Viktortje Rest in pieces!

Leuk Bevonden:
    11
    Over een paar weken/maanden, wordt er niet meer naar gevraagt:)
    Ik heb wel problemen gehad met toto formuliertjes aangezien je niet mag gokken voor je 18de.

Volgende week wordt ik 18, dan kan ik gerust toto'tjes halen;)

20. Mtthz

Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Van mij mogen ze. Kan me niet zoveel ballen. Bovendien denkt geen persoon dat ik nog onder de 20 ben:)

Deel Deze Pagina