[Discussie] Alcohol / Tabak kopen? Onder de 20 legitimeren.

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Riddick, 1 mrt 2009.

1. Riddick

Riddick --

Leuk Bevonden:
    0
    Ach ja we zullen zien, ik zal het morgen meteen uitproberen :)

2. MerQ

MerQ Registered Bruser

Leuk Bevonden:
    0
    Gewoon bij de kassa gaan waar een bekende staat...

3. Gallardo

Gallardo De vrolijke strijder

Leuk Bevonden:
    0
    Maar weet je wel wat voor risico een ondernemer loopt wanneer jij zonder ID kaart op zak een kratje pils koopt? De ondernemer loopt namelijk een risico dat hij gecontroleerd wordt en wanneer de controleurs jou niet voor duidelijk ouder dan 16 aanzien, dan krijgt de ondernemer een boete. Het gaat zelfs zover dat wanneer ik bier koop bij mijn pa, mijn pa is ondernemer. Ik heb geen ID op zak, maar mijn pa weet dat ik ouder dan 16 ben. De controleurs vinden dat ik er niet overtuigend ouder dan 16 uit zie, mijn pa gewoon een boete krijgt.

Mijn pa weet dus dat ik ouder ben dan 16, maar hij mag het me niet meegeven :confused: Daarom ben ik van mening dat iedereen 16 jaar of 80 jaar verplicht ID moet laten zien bij het kopen van drank/tabak.

4. Nitram

Nitram BiA!

Leuk Bevonden:
    0
    Inderdaad, wat voor moeite is het nou om je ID pas te laten zien. Kost 2 seconden extra.

5. Robby Bobson

Robby Bobson Die rapper.

Leuk Bevonden:
    0
    Dat inderdaad.. Tegenwoordig hoef ik alleen even een roze pasje te flashen, en ze weten al genoeg :+

6. SPiRiT

SPiRiT lekker scheuren

Leuk Bevonden:
    2
    eigenlijk wel raar die regels, als je bedenkt dat een harddrug als ritalin dan wel weer mag ookal ben je net pas 6 jaar geworden. :confused:

7. Slaatje B

Slaatje B XBW's Dark Knight

Leuk Bevonden:
    0
    wut wut wut !?
    Ik vind het persoonlijk erg hinderlijk en sowieso slaat de leeftijd 20 nergens op :{
    Op je 20e jaar mag je niets meer kopen dan als je 18 bent..
    Maar goed dat terzijde, ik vind het erg irritant aangezien ik geen ID-pas heb, heb enkel een paspoort, dus dan zou ik elke keer dat ik mijn sigaretten of bier zou willen halen dat ding mee moeten nemen.
    Er wordt eigenlijk nooit om mijn legitimatie gevraagd, ben net 19 en kom altijd zonder problemen cafés in waar je 21 voor moet zijn.
    Maar ik zou het persoonlijk als érg irritant ervaren als ik mijn paspoort niet bij heb en ik krijg geen sigaretten mee.

Daarnaast even het dikgedrukte stukje: 'Zo krijgen gemeenten de bevoegdheid om plaatselijk de leeftijdsgrens op te trekken naar achttien jaar.'

WTF?
    Wat is dat nu weer voor onzin..
    Je leeft toch in Nederland, dan mag je er toch vanuit gaan dat er daar 1 wet is voor dit soort dingen, Nederland begint imo steeds meer op Amerika te lijken :{

Laatst bewerkt: 2 mrt 2009
  8. SPiRiT

SPiRiT lekker scheuren

Leuk Bevonden:
    2
    wat wil je, met zo'n christenterrorist als Balkenende?

9. Shinobi X

Shinobi X Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Je snapt toch wel dat dat heel wat anders is of niet dan? 8) Het is niet zo dat iedereen zomaar even naar de winkel kan gaan om wat Ritalin te kopen. Het is een geneesmiddel waar je een voorschrift van een arts o.i.d. voor nodig hebt.

10. SPiRiT

SPiRiT lekker scheuren

Leuk Bevonden:
    2
    lees dit dan maar eens goed door:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Methylfenidaat

het is een amfetamine net als speed en de moleculaire bouw is ook bijna hetzelfde. Dit soort troep hoort naar mijn persoonlijke mening absoluut niet thuis in een kinderlichaam dat nog in ontwikkeling is en er ook niet zelf bewust voor kan kiezen.

Daarnaast is het een feit dat ook artsen een verkeerde diagnose kunnen stellen en wordt het dus ook voorgeschreven aan patienten die het niet zo direct nodig hebben. Ook licht de oorzaak van ADHD vaak niet aan het kind zelf, natuurlijk heb je ook extreme gevallen waar dat anders ligt, maar vooral de directe omgeving van een kind is wat ADHD veroorzaakt. Die omgeving is wel lastig te veranderen, dat kan niet met zoiets simpels als een pilletje, kost bijvoorbeeld veel meer tijd en moeite om daar echt iets aan te kunnen doen.

Daarnaast wordt deze drug ook enorm gehyped door de fabriekant, die het natuurlijk een wondermiddel vindt en zich daarbij vooral op artsen, ouders en de belangrijkste factor in deze zieke draaimolen, de leerkrachten die wel de positieve effecten zien op de korte termijn, maar denk eens aan de lange termijn. Daarover is eigenlijk heel weinig bekend.

Dat model van hypen komt uit Amerika, net als de pil zelf.

Wie weet bijvoorbeeld dat het gebruik van ritalin als bijwerking heeft dat een gezond kind die dit dagelijks gebruik een centimeter per jaar minder zal groeien? en dus uiteindelijk wat behoorlijk wat lengte kwijt raakt in zijn ontwikkeling, erg lullig als later blijkt dat je erg goed kan basketballen.

Verder is het geen medicijn om iets te genezen, maar puur doping voor de geest, eigenlijk hetzelfde zoals in de sport doping gebruikt om prestaties op te krikken. Dat keuren we eigenlijk allemaal wel massaal af, want goed voor de gezondheid is dat natuurlijk in de meeste gevallen niet. Ritalin is doping voor de geest om leerproblemen op te lossen, maar komt eigenlijk op precies hetzelfde neer.

Ritalin word alleen wel geaccepteert, maar denk ook eens hieraan: Welke ouder wil nou niet dat zijn kind goed presteerd op school? Dat is belangrijk voor het toekomstperspectief en plaats en rol in de maatschappij.

Daarmaast heeft een vriend van mij die ADHD heeft en veel ritalin geslikt heeft in zijn leven, zelf ook gezegt dat het gewoon harddrugs is. En wat gebruikt hij nu het liefste? Cocaine, en zelf zegt hij dat het vergelijkbare troep is, maar dankzij zijn ervaring met ritalin is hij nu zwaar afhangkelijk van al die troep.

Erg triest vind ik, maar hij is echt geen uniek geval.

edit// vroeger had ik ook op de basisschool ook een klassgenoot die hyperactief was, zo werd dat toen genoemd. Wel lastig af en toe maar ik vond het ook wel leuk, want hij was anders, en je moet daar gewoon mee leren omgaan was toen de norm.

ik moest even zoeken, maar deze song is gewoon lache en gaat er ook over, en is vrij duidelijk ook

11. Shinobi X

Shinobi X Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik wil niet lomp zijn, maar gebruik van Ritalin is geen reden om over te gaan op cocaïne. Bij normaal gebruik zou het niet verslavend moeten werken. En of de samenstelling nou vergelijkbaar is met sommige harddrugs of niet, de effecten zijn bij normaal gebruik niet hetzelfde en het werkt wel als medicijn. De bijwerkingen zijn uiteraard nooit leuk, maar die keuze maken de mensen die het gebruiken (of hun ouders) zelf.
    Ik denk (ik heb verder geen medische kennis, dus ik wil niet oordelen of zo) dat mensen met een ernstige variant van ADHD (bij lichte ADHD wordt het niet voorgeschreven) een leuker leven leiden met Ritalin dan zonder.

En artsen maken inderdaad helaas ook fouten, wat eigenlijk niet zou mogen, maar dat heeft niks met Ritalin op zich te maken. Dat kan bij alle medicijnen gebeuren.

Apologies for the offtopicness.

12. SPiRiT

SPiRiT lekker scheuren

Leuk Bevonden:
    2
    Klopt helemaal, maar dat we in een maatschappij leven waar kinderen onder de dope zitten om te kunnen functioneren is wel triest, en soms word er met wel erg afwijkende maten gemeten.

En het is verslavend, en als je daar eenmaal aanvast zit is het lastig om er weer van af te komen, en erg makkelijk om over te stappen op andere troep waar je dan ook weer sneller aan vast blijft zitten, maar iedereen is anders gelukkig ja.

Cocaine trouwens wordt ook op medicinale manieren gebruikt, net als ook wiet en vele andere drugs.

Maar het feit dat ouders hier niet altijd alles over te weten krijgen voor dat het wordt gebruikt vind ik wel een beetje eng.

En dan wel weer overdreven trieste regels voor andere slechte dingen verzinnen, een beetje krom vind ik het wel.

13. Slaatje B

Leuk Bevonden:
    0
    Welcome to Holland, zal ik dan maar zeggen :+
    Ik ga vanmiddag maar eens even een kratje bier halen om te kijken wat ze zeggen, heb vanochtend nog een pakje sigaretten in de Albert Heijn gehaald en daar werd niets aan me gevraagd.

14. Rampage

Rampage Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    3.329
    Alles kan op medische wijzen gebruikt worden. Alleen in de vorm van medicatie is het legaal. Spul zoals Morfine word ook door junks gebruikt om rustig te blijven en geloof me, van die troep wil je echt afblijven. Heb toen ik geopereerd was genoeg spul binnen gekregen, je word er echt helemaal gaar van.

Zowiezo erger ik me eigen KAPOT aan die kleine mannetjes die voor je staan bij de AH, net 13 jaar zijn en al sigaretten staan te roken. Als je dan vraagt van : "Rook jij over je longen?" antwoorden ze nee. Waarom the fuck €4,50 neerleggen om alleen maar te kunnen patsen? Geef het uit aan een tijdschrift, nieuwsgroepen of spaar voor een rondje "Wallen" in Amsterdam.

15. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Maak jij je druk over 13 jarige die niet over hun longen roken?

Je hebt je legitimatie toch normaal gesproken bij je? Wat is het dan voor moeite om je ID te laten zien? Je portemonnee heb je toch al open om te betalen

Dus als je jonger wordt geschat vind je het een belediging? Als ik je 24 schat vind je het dan ook een belediging? Hoezo een belediging?

Weer uit je broekzak? je hebt je portemonnee toch al in je hand, kan je ID er ook meteen even uit. Het is toch niet zo dat ze je een pistool op je hoofd drukken?
    Een beleefde vraag om een risico uit te sluiten, wat is daar mis mee?
    De boetes die ze geven zijn om te janken zo hoog.....

16. Rampage

Rampage Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    3.329
    Nee, zeker niet. Zorgt voor lachwekkende taferelen. Maar waarom 5 euro uitgeven aan iets waar je toch niks aan hebt, want zeg zelf, roken DOE je over je longen.

Het is meer de manier waarop ze er bij staan ... te patsen, niks te doen en een beetje rook uitblazen en groen aan lopen van de misselijkheid. Doe het dan niet ;)

17. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Is dat niet vreselijk in dan tegenwoordig? Overmatig compenserend patserig gedrag?
    Je ziet het toch tegenwoordig met alles? =(
    Ik snap je punt overigens wel ;)

Overigens is het ook zo dat als iemand die ouder is en drank haalt om het vervolgens buiten aan iemand anders te geven de ondernemer ook stafbaar is!
    600 tot 1800 euro per geval!

En voordat iemand roept dat supermarkten toch verkopen omdat ze alleen maar eurotekens zien: Elke supermarkt maakt geen reet winst op Amstel/Heineken etc.
    Veel supermarkten leggen zelfs 0,20 tot 1 euro toe op een kratje door die belachelijke supermarkt oorlog.....

18. Slaatje B

Leuk Bevonden:
    0
    Ik moet eerlijk zeggen dat wij die mannetjes hier niet hebben :9
    Zou kunnen dat ze altijd staan als ik niet naar de winkel ga, maar daar zou ik me inderdaad ook aan irriteren :+
    Als je zo stoer wil zijn moet je maar aan je mama vragen of ze ze mee wil nemen voor je :9

Maar het zou vandaag ingaan toch, want ik heb vanochtend sigaretten en vanmiddag bier gehaald bij de AH op het station in Den Bosch maar hoefde niets te laten zien, had ook niets bij dus maar goed ook :+

Telt OV btw ook, ik bedoel, die krijg je pas als je 18 bent, duidelijke zaak dan toch ?

19. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Je moet ID laten zien als je jonger bent dan 20. Maar als je 20 bent moet je toch ook weer je ID laten zien om te bewijzen dat je oud genoeg bent? Ik wordt zo moe van die nieuwe regels in Nederland,

20. Gallardo

Gallardo De vrolijke strijder

Leuk Bevonden:
    0
    Volgens mij telt OV officieel niet. Je zult het wel mee krijgen, maar wanneer er officiële controle is is de ondernemer nog steeds de sjaak. OV is volgens mij namelijk geen officieel papiertje of iets dergelijks, wat een ID kaart, rijbewijs en paspoort wel zijn.

Deel Deze Pagina