Grappig dat zoveel mensen niet geloven in buitenaards leven. Terwijl de discussie helemaal niet zo moeilijk hoeft te liggen. Probeer eerst eens aards leven te definiëren. Volgens wikipedia betekend leven: Met leven worden over het algemeen organismen aangeduid die kunnen groeien en/of zich kunnen vermenigvuldigen..
Ik denk dat iedereen zich wel kan vinden in die definitie, toch?
Nu is het niet zo moeilijk om te begrijpen wat allemaal valt onder buitenaards leven. Dit zijn dus gewoon organismen die zich kunnen vermenigvuldigen, maar niet op onze aarde leven. Waar de meeste mensen lijken te denken aan marsmannetjes (ik heb E.T. en marsmannetjes al langs zien komen in deze discussie), is een miniscule microob dus ook 'leven'. Omdat onze kennis over onze heelal zo miniem is, hebben we nog geen microben oid gevonden op een andere planeet anders dan onze eigen Aarde. Maar, wat zouden de kansen zijn dat er 1 planeet is waar wel deze microscopisch kleine bacteriën rondlopen?
Daarvoor moeten we 2 dingen weten. 1) wat is er nodig voor leven en 2) hoeveel planeten voldoen aan deze criteria.
Om te beginnen bij 1). Om leven te schenken aan bacteriën is er in ieder geval vocht, oftewel water oftewel watermoleculen nodig. Zoals we zelf weten, heeft de Aarde dit in overvloed. Dit was punt 1. Ja echt, er is alleen maar water nodig om leven te schenken. Sommige mensen denken dat het niet warmer mag zijn dan 70 graden Celsius of kouder dan -20 graden Celsius, maar waarom zou dit zou zijn? We kunnen al heel veel leren van onze eigen Aarde. Voor lange tijd werd aangenomen dat bv. op plekken als onder het landijs van de zuidpool geen leven was. Echter, boringen hebben aangetoond dat er wel degelijk microfoben en microben te vinden zijn. Dit gebeurt dus op 8 km diepte. Geen zonlicht, barre temperaturen en geen voedsel. Toch is hier leven.
Conclusie: voor leven, en dus buitenaards leven is weinig nodig.
Op naar punt 2. Om te kijken hoeveel planeten er zijn waar water zijn, moeten we uiteraard gaan schatten. Allereerst het totaal aantal planeten. Kijkend naar het aantal sterren en sterrenstelsels, wordt het aantal geschat op biljoenen. Oftewel, ontelbaar veel planeten. Wat zou de kans zijn dat er meerdere planeten zijn waar leven mogelijk is? Als je niet in buitenaards leven geloofd, is het erg merkwaardig dat je wel in het leven op Aarde geloofd. Als je de kans van buitenaards leven klein schat, is de kans dat er alleen leven op Aarde is nog kleiner. Niet geloven in buitenaards leven heeft een kans van 1 op biljoenen. Nihil dus.
Betekend dat dus dat er intelligent leven in het heelal te vinden is? Nee. Betekend het dat wij ooit contact zullen maken met ander leven? Nee.
Toch is het helemaal niet zo vreemd dat er best 'leven' kan bestaan op andere planeten, het is maar wat je onder leven verstaat.
Oja, en UFO's bestaan ook. Definitie: UFO= ongeïdentificeerd vliegend voorwerp (Nederlands). Oftewel, een voorwerp dat door de lucht vliegt, en de waarnemer weet niet wat het is. Dit zou dus gewoon een melkpak kunnen zijn in principe. Wie zegt dat het per sé vliegende schotels moeten zijn? Of mannetjes met voelsprieten? Een hemellichaam, meteoriet, satellieten en vliegtuigen zijn ook deels UFO's. Totdat de waarnemer pas kan concluderen dat het een meteoriet is oid.
Nu mijn eigen mening nog even: Ja, ik geloof in buitenaards leven, maar dit leven heeft geen intelligentie zoals wij dat hier op Aarde kennen. Ik geloof totaal niet in vliegende schotels en alien's, en vind het ook lachwekkende theoriën. Edit: ik zie dan ook totaal niets aanneembaars in de startpost staan.
Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2009