Grappige situatie. Besloot creatie.info eens te mailen:
Beste,
1. Waarom moet dit nou weer? Waarom het zeer goed onderzochte en bewezen evolutietheorie proberen aan te vallen met de ONbewezen en nergens op gebaseerde VERHAALTJES uit de bijbel?
2. Vindt u het niet belangrijk dat kinderen op school de waarheid horen en kritisch leren na te denken? Ik denk het niet aangezien de bijbel het in een kritisch debat nooit overleeft vanwege zijn eigen tegenstrijdigheden en duidelijke onwaarheden.
3. Laat a.u.b. wetenschap met rust en doe waar jullie goed in zijn namelijk mensen die de waarheid erg moeilijk vinden op te vangen en hou op met leugens: "Er zijn echter vele wetenschappers". Er zijn nagenoeg GEEN wetenschappers die dit vinden.
Groet,
Krijg ik terug:
Als betrokkene bij stichting De Oude Wereld, die de folderactie via
www.creatie.info ondersteunt, is mij gevraagd te reageren op uw mail. Dat zal ik hieronder proberen.
Voor de duidelijkheid heb ik uw vragen hieronder genummerd.
1. Waarom dit? Omdat er twee ontstaansmodellen zijn, die beide uitgaan van vooronderstellingen (een soort van 'geloof'), en er bijna uitsluitend maar één op de scholen en in musea wordt onderwezen (nl. het evolutiemodel). Terwijl kinderen recht hebben op informatie (Unicef). Kinderen (en volwassenen) kregen echter maar de helft van de info aangeboden, waarbij nog wordt gedaan ook alsof het objectieve waarheid is. De wetenschapsfilosofie echter maakt duidelijk dat dat niet het geval is. Het bijbels ontstaansmodel is een net zo goed (of misschien zelfs beter) model. Wij willen dat niet verzwijgen.
2. Juist vanwege de onterechte waarheidsclaim van het evolutiemodel willen we onze mond opendoen, opdat kinderen wél objectiever zullen worden voorgelicht. En ze alle informatie mogen horen, waarover ze dan echt kritisch kunnen gaan nadenken. Als ze alleen één kant van het verhaal mogen horen, worden ze niet geprikkeld in hun denken.
3. Als in de wetenschappelijke wereld maar één model verkondigd wordt, en wordt gedaan alsof alles koek en ei is, terwijl het niet zo is, is er geen vrijheid van denken meer maar komen we in een situatie van onderdrukking, iets wat we kennen van totalitaire systemen. Echte wetenschap is juist geïnteresseerd in alles wat de eigen theorie onderuit kan halen, want dat is een kans om te kijken of de theorie misschien niet deugt. Daarom is het falcifiëren van modellen (theorieën) zo belangrijk in de wetenschap. Wanneer aanhangers van een model dit model echter niet willen laten falcifiëren, dan staan er kennelijk andere belangen op het spel dan de onbaatzuchtige zoektocht naar waarheid.
Er is een internationale lijst wetenschappers die hun twijfel over het evolutiemodel uitspreken.
http://www..dissentfromdarwin.org/
In de hoop dat dit de gewenste duidelijkheid geeft,
met vriendelijke groeten,
Kees-Jan van Dam
Waarop mijn reactie is:
Beste heer van Dam,
Ik vrees dat u weinig echte kennis heeft van de werking van de wetenschap. Laat me u verlichten:
1. Wetenschap is GEEN democratie. Er is één waarheid, als een theorie niet klopt dan is deze onvolledig, bevat deze tegenstrijdige elementen of is deze in zijn volledigheid fout. Lesgeven uit de bijbel zou dus moeten gebeuren op het moment dat de waarheid hiervan is bewezen, aangezien dit niet zo is, is er geen reden om hierin les te geven.
Daarbij vind ik het ronduit kinderachtig om te zeggen dat aanhangen van kritisch denken en conclusies trekken op basis van bewijs een vorm van geloof is. Wetenschap sluit geloof zo veel mogelijk uit, verzamelt feiten en maakt op basis van deze feiten een conclusie. Geloof werkt anders om: het vormt een conclusie die nooit meer kan veranderen en probeert bewijzen te vinden die deze conclusie ondersteunen. Bewijzen welke de conclusie tegenspreken worden genegeerd.
2. Onterechte waarheidsclaim? Onderdrukking? Dit zijn kernwoorden welke het christendom, islam of jodendom beter beschrijven mijn vriend. Daarbij is van onderdrukking geen sprake vanwege het fundamentele ontwerp van wetenschap met zijn peer reviews. Als u echt bewijs heeft dat de evolutietheorie niet deugt dan zou u dit prima in een paper kunnen indienen bij verschillende universiteiten. Ik daag u hierbij uit dit te doen. Als u inderdaad gelijk heeft dan wordt ik graag verlost van een foute negatief. Ik ben echter bang dat u met nieuws gaat komen, ik heb nimmer een goed argument gehoord voor uw theorie.
Kinderen hebben daarbij inderdaad recht op informatie en niet op larikoek. Volgens uw redenering zouden we kinderen ook moeten informeren over: het vliegende spagettimonster, elfjes, hobbits, allah, jaweh, zeus, hades, vliegende theekopjes en ga zo maar verder:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_goden_en_godinnen, allemaal als een even waarschijnlijke waarheid.
3. - Grappig dat u weer over onderdrukking begint terwijl dit echt een term is die bij uw eigen "groep" past. Een groepje welke kinderen onderdrukt. Een groep welke mensen excommuniceerd wanneer ze het scheppingsverhaal in twijfel trekken (
http://www.eo.nl/programma/dezeweek...pping_en_evolutie/episode.esp?episode=9961671 anyone?). Een groep welke schuldig is aan miljoenen doden dankzij het verbieden van condooms. Een groep schuldig aan vervolgingen wanneer je de "enige waarheid" niet accepteerd (over mentale onderdrukking gesproken)...ik kan zo nog wel even doorgaan. Dus wees a.u.b. even wat voorzichtiger met deze beledigingen wanneer ze nergens op gebaseerd zijn. -
Nogmaals, als u echt goede bewijzen heeft welke evolutie tegenspreekt, graag even melden. Ik en vele andere wetenschappers zijn enorm geinteresseerd in deze nieuwe bewijzen die u ons nog niet heeft getoond. Daarbij is het uw taak om de theorie omver te werpen, niet die van de wetenschap om die van u te ontkrachten (iets wat niet bestaat kan immers niet ontkracht worden). Dit schijnen gelovigen wel eens te vergeten.
Note: Met uw gegeven website heb ik ook wat moeite:
http://creationistidiocy.blogspot.com/2008/08/dissent-from-darwin-700-phds.html. Ik hoor u daarbij nooit spreken over het negatieve verband tussen intelligentie en geloof. Wellicht interessant om dat eens verder uit te zoeken en te bespreken.
Ik hoop van u te horen.
Met vriendelijke groet,
----
Die gasten zijn serieus niet te bevatten...
Klik om te vergroten...