Watchmen
God, wat is dit een moeilijke film om te beoordelen! Tijdens het kijken was hij overweldigend, maar eenmaal uit de zaal bleef ik toch achter met een bittere nasmaak. Het is een film die redelijk begint, een beter middenstuk heeft en fantastisch eindigt, maar hij is zo lang! Het duurt zo lang voordat ze alle karakters en hun geschiedenis hebben geïntroduceerd. Het is nodig als je de film wilt snappen, maar het haalt de vaart uit de film.
Dat neemt niet weg het wel een vermakelijke film is. De stijl is erg tof. Over-the-top in een hele duistere setting en het camerawerk daarbij is erg goed. Ook de muziek is zorgvuldig gekozen en voegt wat toe! Keihard Jimi Hendrix terwijl 2 Watchmen ten strijde trekken. Maar ook een knipoog, als 99 Luftbalonnen een wat meer luchtige scene siert.
Zoals ik al zei, komt het verhaal traag op gang, maar het is wel interessant. Het hele idee van een alternatieve 1985, waarin superhelden geaccepteerd zijn (maar ook weer niet
) en de dreiging van een Koude Oorlog enorm is, spreekt mij erg aan. Daarnaast lijkt het verhaal erg cliché te worden, maar zit er toch een onverwachtste wending in. Ironisch is dat dit een van de weinige films is waarin juist het eind veel beter is dan het begin.
Watchmen is dus erg vermakelijk, maar toch is er iets mis. Het laat geen grootste indruk achter. Je zult je geen buil vallen in de bioscoop, maar ik denk dat we deze film over een jaar al lang vergeten zijn.
8,0
Overigens krijgt deze film de award voor meest nutteloze seks-scène allertijden.
Daarbij moet wel gezegd worden: Damn! Wat is die Malin Akerman beeldschoon.
Edit:
Ik lees nu pas hoe ze het comicbook verhaal hebben aangepast. Ze hebben echt alles exact hetzelfde gedaan, behalve het einde inderdaad. Ik weet niet hoe ik erop gereageerd zou hebben als ik het echte einde al kende.
Klik om te vergroten...