[Formule 1] Seizoen 2008 / 2009

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door CaptnCook, 3 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SPiRiT

    SPiRiT lekker scheuren

    Berichten:
    65
    Leuk Bevonden:
    2
    Mooi van McLaren, zo zie je maar dat ze beter een ervaren coureur hadden kunnen houden naast Hamilton, dan kan je dit soort problemen beter te lijf gaan, en helemaal mooi dat Barrichello na al die jaren van Schumi slaaf zijn terwijl hij vaak ook gewoon net zo snel was misschien toch nog krijgt wat hij verdiend, een wereldtitel. Button maakt geen kans tegen Rubinho.

    Ik geloof het pas als ze in Melbourne gaan kwalificeren maar Barrichello is samen met Alonso totaal nog altijd wel de beste coureur van het veld. Loop ik na twee jaar eindelijk weer eens niet voor lul met mijn Rubinho shirtje \o/

    Zou echt te gaaf zijn, een auto zonder sponsors op de eerste rij in de meest commercieele sport die er zo'n beetje bestaat :confused:

    hail Honda!(-Mercedes)
     
  2. CaptnCook

    CaptnCook Active Member

    Berichten:
    8.478
    Leuk Bevonden:
    10
    Vind ik allemaal wel heel erg voorbarig! Helemaal om misschien over een mogelijke wereldtitel te gaan spreken. Begrijp me niet verkeerd, ik hoop het ook en ik gun het Barrichello echt van harte! Zeker na de 'Schumi' jaren. Maar ik bedoel, Honda is de afgelopen jaren ook weleens snel geweest in de wintertests en toen kwam de eerste GP en toen waren ze nergens. Nou verwacht ik niet dat dit het geval met Brawn GP zal zijn, maar we moeten toch eerst even de eerste paar GP's afwachten om de kijken wat de echte verhoudingen zijn. Verwacht wel dat Brawn GP bij een van de beter teams gaat horen. Ik verwacht dat ze snel zullen zijn, maar hoe snel? Top 4 zou mogelijk moeten zijn wat mij betreft. Maar Button is totaal niet kansloos tegen Barrichello hoor. Button heeft in het verleden bewezen dat als de auto goed is, dan is Button ook gewoon goed en snel. Denk dat ze redelijk aan elkaar gewacht zijn. Beste rijder van het veld is wat mij betreft nog steeds Alonso. Is gewoon de meest complete rijder.
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2009
  3. Fisichella

    Fisichella swangate.nl

    Berichten:
    886
    Leuk Bevonden:
    29
    Snap ook niet waar dat beeld nou weer opeens vandaan komt dat Barrichello de beste is samen met Alonso. Eerst waren het nog Wurz, Fisichella, Rosberg, Sato en Vettel als ik je signatures van de afgelopen tijden mag geloven.

    Ik vind wel dat het Honda-duo altijd wel wordt onderschat, want het zijn imo ook prima coureurs en niet echt veel minder dan de gehypete coureurs van tegenwoordig. Want wat veel vergeten, is dat de oudere coureurs ook zo goed begonnen als de jonge coureurs. Let maar op wat er straks gezegd gaat worden van bijvoorbeeld Kubica of Vettel als ze het niet kunnen waar maken dit jaar. Dan zijn het opeens ook overschatte coureurs die alweer plaats mogen maken voor een ander. Ervaring is minstens net zo belangrijk als talent.
     
  4. CaptnCook

    CaptnCook Active Member

    Berichten:
    8.478
    Leuk Bevonden:
    10
    Beide ex-Honda coureurs zijn inderdaad redelijk onderschat. Ervaring is ook de reden waarom Brawn ervoor heeft gekozen om Button en Barrichello te houden. Beide hebben flink wat ervaring! En dat heeft zo'n team als Brawn GP ook nodig, ervaring, om een team op te bouwen.
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2009
  5. Mika Kimi

    Mika Kimi McLaren Mercedes

    Berichten:
    1.507
    Leuk Bevonden:
    0
    De la Rosa is gewoon testrijder gebleven.
     
  6. Ramon NL

    Ramon NL Damn I'm Fast!

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0

    Mjah, en hoe lang volg je al F1? Ik heb in wintertests Super Aguri's vooraan gezien, evenals Toyota's, Arrowsen en BAR's. BAR deed dat in 1999, toen het team wel 0 punten wist te halen. Die wagen bleek tijdens de races niet heel erg snel en ook nog eens hopeloos onbetrouwbaar. De Supertec die 24/7 stuk ging, en anders wel de gearbox of iets anders.

    Nu rijden ze dit jaar met compleet nieuwe wagens, maar dan nog. Ze rijden misschien wel met een wagen die 50 kilo te licht is, alleen maar om sponsoren binnen te hengelen. Dat hebben we in het verleden ook al eens gezien, o.a. bij Super Aguri en Arrows.


    Daarnaast begin je over een ervaren coureur bij McLaren, denk je nu echt dat iemand als Hamilton geen feedback kan geven? Iemand die zijn teamgenoot in een evensnelle wagen compleet aan gort rijdt heeft absoluut verstand van zaken. Daarnaast hebben ze ook nog eens die hierboven vermelde De la Rosa in huis.

    En Barrichello samen met Alonso de beste coureur van het veld? Man man, je ziet ze vliegen. Barrichello was eind jaren 90 een hele snelle coureur, maar de laatste jaren is het niet meer dan een middenmotor geworden. Een beetje het Coulthard/Fisichella probleem. Ooit snel genoeg om mee te doen voor het WK, maar momenteel is de kan ie de jongere generatie niet meer bijhouden.

    De snelste mannen in het veld zijn Alonso, Vettel en Hamilton. Er is geen waardemeter voor zoiets, maar deze 3 zie ik dingen doen die hun teamgenoten niet kunnen. Daarnaast verwacht ik dat Button Barrichello aan gort gaat rijden, MITS Brawn GP een snel team gaat zijn. Button gaat altijd als de brandweer wanneer zijn team top is.<


    Overigens, iets anders. Ik vind dat de saaiheid (Het is natuurlijk niet altijd saai, maar vaker saai dan vroeger) van de F1 van tegenwoordig de schuld van de huidige puntentelling. Ik roep dat al jaren, niet dat ik invloed heb natuurlijk, maar het valt op dat vrijwel niemand anders hier voor pleit. Ik vind dat ze terug moeten naar het oude systeem. Het nieuwe systeem heeft niet veel meer punten opgeleverd voor kleinere teams (minder zelfs). Maar juist door het top 8 systeem is het veel saaier geworden. De teams hebben hun wagens veel betrouwbaarder gemaakt en daardoor vallen veel minder mensen uit. Middenmotor teams nemen geen risico's meer en dat is een doodzonde.

    Ter illustratie 1999 vs 2008

    Code:
    Jaar                    1999               2008
    GP's                    16                 18
    Teams                   11                 11 (na 4 GP's viel Super Aguri weg)
    Uitvallers hele jaar    c.a. 160           c.a. 80
    Teams met 0 punten      1 van 11           2 van 11 (incl Super Aguri)
    
    Wanneer je alle jaren naast elkaar gaat leggen, dan zie je dat de slechtste teams ook met het 8 punten systeem weinig punten kunnen pakken. Daarnaast is een punt scoren met een 6e plaats psychologisch veel meer waard dan een punt met een 8ste plaats, ondanks dat tegenwoordig de prestatie even hoog is.

    Een klein team dat vroeger 4 punten in totaal haalde leek beter te presteren dan een team wat nu c.a. 12 punten binnen haalt.

    Daarnaast moet de T-car terugkomen. Tegenwoordig wordt er gesmeten met een safetycar. Afvlaggen die race en laat de slachtoffers in de T-car springen. Het is voor een team goedkoper om een kapotte auto in de fabriek te repareren dan ter plaatse.

    De kwali moet ook om. Het is allemaal bedacht om de races en kwali boeiender te maken, maar inmiddels kijk ik al niet meer naar de kwali. Het is meten met verschillende maten, daar vind ik geen drol aan om naar te kijken. Wie het snelts is met z'n lege wagen moet op Pole. Niet diegene met de minste benzine. Daarnaast vind ik het competitie vervalsing voor de snel afvallende teams. Zijn hebben maar een paar minuten om zich te verbeteren. Juist wanneer het enorm druk op de baan is. Je moet dus met je al langzame wagen op een overvol circuit een foutloos rondje zien te rijden. Dat lukt haast nooit, dus je krijgt geen verassingen.

    Kleine teams krijgen geen toegang tot de 2e en 3e sessie, en komen dus minder vaak in beeld. Daarnaast mogen ze zich dus niet verbeteren. Wanneer je als Force India eindelijk een beetje goed kan presteren, maar 2x wordt opgehouden in Q1, ben je de sjaak, en sta je op 20. Maar je mag niet meer de baan op om in Q2 of Q3 je te verbeteren naar max P16.

    Maar goed, ook dat zou ik geen geweldig plan vinden, dan krijg je weer het probleem dat je met een 10e tijd uiteindelijk 16e staat. Het meest faire is gewoon terug naar de oude kwali. Een uur de tijd voor je tijd. Geef coureurs meer dan 12 ronden, of verplicht ze op 1 of andere manier vaker de baan op te gaan. Bijvoorbeeld max 1x per 10 minuten mag je de baan op voor een sessie.

    De oude kwali heeft de races nooit onboeiend gemaakt, dus ik zie niet in waarom dat nog een reden zou moeten zijn dat het huidige systeem beter is. F1 heeft teveel onnodige regeltjes.
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2009
  7. Tim

    Tim Active Member

    Berichten:
    7.744
    Leuk Bevonden:
    1.944
    Ik ging er van uit dat Brawn GP gewoon Honda is met een andere motor? Hebben ze dan ook allemaal nieuwe werknemers?
     
  8. SPiRiT

    SPiRiT lekker scheuren

    Berichten:
    65
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik heb al eerder gezegt dat ik denk dat die Brawn tijdens de tests onder het regelementaire gewicht zit waardoor ze zo snel zijn, ze hebben geld nodig en met zulke tijden kan je makkelijker nieuwe sponsor-contracten afsluiten, staat een paar posts terug nog. Honda had ook al helemaal geen 1 sponsor sinds BAT (van de sigaretten), dus die hebben ze nu ook niet kunnen meenemen.

    Aan de andere kant verwachte ik juist erg veel van Honda, want na die twee slechte jaren moet het wel beter gaan, slechter kan ook niet eens. Voor die tijd bouwde ze ook winnende wagens en stonden ongeveer ze waar BMW de laatste jaren staat, net achter de top. Ze hebben daarnaast nog niemand ontslagen volgens mij, hebben ineens een Mercedes motor, dus eigenlijk zijn ze alleen maar beter geworden. En als die tijden wel kloppen word het wel erg gaaf, maar ik zei in mijn vorige post ook al (overheen gelezen Ramon NL?), eerst zien in de kwalificatie in Melbourne, dan geloof ik het pas echt.

    en over McLaren, Pedro de la Rosa heb ik nooit een super coureur gevonden, en testen is niet zijn specialiteit, veel ervaring heeft hij niet. Wurz kon dat volgens mij veel beter.

    @ Fisichella, Rubens stond trouwens laatst ook in mijn signature :) (''F1without Barrichello = poopshow'' stond er toen, duidelijk toch)
    Barrichello vind ik al sinds ik de F1 volg fantastisch, moet ook wel, de eerste paar GPs die ik zag begin 1994 was hij de man, tot Imola waar hij zijn arm brak en wat tanden verloor. Ik sprong een gat in de lucht toen hij naar Ferrari ging, eindelijk een eind aan de Schumacher heerschappij dacht ik toen, want ik vond en vind nog steeds dat hij de enigste coureur was uit het Schumacher tijdperk die hem had kunnen (en moeten) verslaan, helaas was Schumacher zo slim zijn enigste concurrent op die manier juist dood te maken, met politiek en teamorders etc. jammer. Was hij maar in een McLaren of Williams gaan zitten in die tijd.

    En van het huidige veld vind ik Alonso de beste, daarna Barrichello die niets langzamer geworden is in al die jaren. Allebei hebben ze veel ervaring, megatalent en technische kennis en kunnen ook nog eens hun team tot het uiterste laten gaan. Alles wat je wil zien in een F1 coureur. Vettel mist dan alleen wat ervaring maar is volgens mij wel de betere van deze drie ja. Ik weet alleen niet of de Red Bull Renault ook mee kan doen voor de titel dit jaar, ik vertrouw dan vooral niet op de Renault onderdelen, Renault wil toch ook liever zelf winnen als dat zou kunnen.

    Wurz vond ik wel erg goed, maar niet de aller beste, wel gaaf wat hij voor McLaren heeft gedaan al die jaren. Rosberg had meer kunnen halen uit het materiaal van het team van Williams, hij had eigenlijk naar McLaren moeten gaan en Hamilton vorig seizoen moeten verslaan, maar Williams hoeld hem aan zijn contract en daarvan is hij niet sneller gaan rijden helaas, integendeel. Zal de teleurstelling ook wel zijn, maar mentaal is hij dan ook net niet sterk genoeg. Sato kan races winnen maar heeft geen stoel meer, en is niet een coureur die een wereldtitel wint, hij is meer een coureur die altijd snel is en soms ongeloofelijk supersnel, net als Verstappen, wel de leukste coureurs omdat die altijd voor verrassingen kunnen zorgen zelfs met het slechtste materiaal. Fisichella heb ik al afgeschreven na zijn laatste jaar bij Renault, dat was waardeloos toch.
     
  9. Gallardo

    Gallardo De vrolijke strijder

    Berichten:
    704
    Leuk Bevonden:
    0
    Over beste coureurs van het veld waar is Kimi? Die kan me toch ook wel een partij auto rijden hoor. Ik denk dat Alonso, Raikkonen, Vettel en Hamilton de beste rijders van het spel zijn. Alonso en Hamilton zijn volgens mij meer technischer en Raikkonen en Vettel hebben zeer veel talent in zich.
     
  10. SPiRiT

    SPiRiT lekker scheuren

    Berichten:
    65
    Leuk Bevonden:
    2
    precies, ik vind Raikkonen absoluut de meest getalenteerde van de hele grid, maar een team motiveren, topfit zijn, dat zijn weer andere dingen die ik bij Kimi gewoon niet ok vind. Hij is ook jaren lang 1 van de zwaardere coureurs geweest, en niet omdat hij zoveel spieren heeft of zo groot is. Maar ik mag hem wel erg als persoon, alleen zou hij best nog wat beter kunnen presteren als hij wat meer zijn best zou doen. Hij heeft ook wel de mazzel gehad meteen door McLaren te zijn gecontracteerd. Net als Hamilton, die zou ik wel in een minder team willen zien, dan is het ook geen absolute topper meer. Sutil kan namelijk ook heel goed sturen maar zit in een force India. En in zijn debuut jaar heeft Hamilton heel veel te danken gehad aan Alonso, wat betreft set ups en ontwikkeling aan de auto. Hamilton kan wel racen, maar of hij een team naar de top kan brengen en daar houden weet ik niet.

    Raikkonen moest voor dit seizoen trouwens wel kilos afvallen, vanwege KERS waardoor er veel minder speelruimte over is met gewicht, in zijn geval waarschijnlijk niks, en als je dan te zwaar bent kom je boven het regelementaire gewicht uit, en dan heb je een nadeel.

    Vettel heeft volgens mij echt alles in zich om een topper te zijn, wel meer dan alleen talent, sommige coureurs hebben ook nog die gave om de sfeer altijd positief te verbeteren in een team, en dat heeft Vettel bij Toro Rosso absoluut laten zien, dat gaat bij Red Bull ook gebeuren en bij BMW was hij ook erg succesvol.
     
  11. JeePee

    JeePee Guest

    Kimi niet fit en zwaar? Aan zijn teammotivatie kan hij inderdaad werken, maar met zijn fitheid is niks mis. Hij heeft niet voor niets de snikhete GP van Maleisie meermaals gewonnen. En deze zomer is Alonso 4, en Kimi 3 kilogram afgevallen, als we de pers mogen geloven.

    En Raikkonen is niet net als Lewis gelijk door Mclaren gecontracteerd. Mclaren had Heidfeld in 2001 bij Sauber geplaats en deze zou plaats kunnen nemen bij Mclaren in 2002. Unlucky voor Nick, was Kimi in 2001 zijn teamgenoot en koos Mclaren niet voor Heidfeld maar voor Raikkonen ;)
     
  12. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Ik heb zin in het nieuwe seizoen.
    De nieuwe auto's blijven toch wennen. Sommige zien er super uit en andere zien er vaag uit. De Renault is echt lelijk en zeker de achtervleugel en de Sauber heeft echt een te lange neus. Het viel me ook op dat die chambers heel hoog staan, bijna wttc stijl.
     
  13. Gallardo

    Gallardo De vrolijke strijder

    Berichten:
    704
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat was zo vaag toen. Heidfeld haalde dat seizoen namelijk meer punten dan Kimi en was volgens mij dat seizoen ook de snellere. Toch koos Mclaren voor Kimi..
     
  14. JeePee

    JeePee Guest

    Chambers?
     
  15. Zeepsop

    Zeepsop BRO BEANS

    Berichten:
    2.636
    Leuk Bevonden:
    631
    Ik denk dat hij camber bedoeld ;)
     
  16. Tim

    Tim Active Member

    Berichten:
    7.744
    Leuk Bevonden:
    1.944
    Denk het niet want camber is niet iets wat je van buitenaf kunt zien volgens mij
     
  17. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Ik bedoelde Camber idd. Dat heeft toch te maken hoeveel die wielen naar buiten staan?
     
  18. JeePee

    JeePee Guest

    Camber kun je wel zien van buitenaf. Camber is namelijk de hoek die de hartlijn van het wiel maakt ten opzichte van de ondergrond. Meestal zie je bij een vooraanzicht de wielen een beetje scheef staan (bovenkant wijst naar binnen)

    [​IMG]

    Alleen gaat dit vaak om tiende van graden, en dat is niet te zien met het blote oog. Daarnaast zou een 'hoge' camber betekenen dat de wielen rechter staan. Camber die op raceauto's wordt toegepast is veelal een negatief getal namelijk. Denk dus niet dat hij camber bedoeld!

    Edit:// ow wel dus :+
     
  19. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    ;)

    Ik zag het goed op het filmpje een pagina terug van de training. In het begin als de Brawn auto stilstaat bij het stoplicht.
     
  20. Ramon NL

    Ramon NL Damn I'm Fast!

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vraag me overigens af of groefloze banden wel sneller zijn. Je hebt natuurlijk meer raakoppervlakte, maar een voordeel van een gegroefde band is dat deze zich kan 'vastbijten' in een bocht. Een slick heeft geen weerhaken zeg maar. Daarnaast zullen opgepakte stukjes rubber en steentjes makkelijker blijven plakken op een slick, door de groef worden de rotzooi als het ware steeds verder naar buiten geketst.

    Of zie ik iets over het hoofd?

    Edit, zal wel, want slicks zouden volgens heel veel coureurs sneller zijn, dan zal het wel ;)
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2009
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina