Mjah, en hoe lang volg je al F1? Ik heb in wintertests Super Aguri's vooraan gezien, evenals Toyota's, Arrowsen en BAR's. BAR deed dat in 1999, toen het team wel 0 punten wist te halen. Die wagen bleek tijdens de races niet heel erg snel en ook nog eens hopeloos onbetrouwbaar. De Supertec die 24/7 stuk ging, en anders wel de gearbox of iets anders.
Nu rijden ze dit jaar met compleet nieuwe wagens, maar dan nog. Ze rijden misschien wel met een wagen die 50 kilo te licht is, alleen maar om sponsoren binnen te hengelen. Dat hebben we in het verleden ook al eens gezien, o.a. bij Super Aguri en Arrows.
Daarnaast begin je over een ervaren coureur bij McLaren, denk je nu echt dat iemand als Hamilton geen feedback kan geven? Iemand die zijn teamgenoot in een evensnelle wagen compleet aan gort rijdt heeft absoluut verstand van zaken. Daarnaast hebben ze ook nog eens die hierboven vermelde De la Rosa in huis.
En Barrichello samen met Alonso de beste coureur van het veld? Man man, je ziet ze vliegen. Barrichello was eind jaren 90 een hele snelle coureur, maar de laatste jaren is het niet meer dan een middenmotor geworden. Een beetje het Coulthard/Fisichella probleem. Ooit snel genoeg om mee te doen voor het WK, maar momenteel is de kan ie de jongere generatie niet meer bijhouden.
De snelste mannen in het veld zijn Alonso, Vettel en Hamilton. Er is geen waardemeter voor zoiets, maar deze 3 zie ik dingen doen die hun teamgenoten niet kunnen. Daarnaast verwacht ik dat Button Barrichello aan gort gaat rijden, MITS Brawn GP een snel team gaat zijn. Button gaat altijd als de brandweer wanneer zijn team top is.<
Overigens, iets anders. Ik vind dat de saaiheid (Het is natuurlijk niet altijd saai, maar vaker saai dan vroeger) van de F1 van tegenwoordig de schuld van de huidige puntentelling. Ik roep dat al jaren, niet dat ik invloed heb natuurlijk, maar het valt op dat vrijwel niemand anders hier voor pleit. Ik vind dat ze terug moeten naar het oude systeem. Het nieuwe systeem heeft niet veel meer punten opgeleverd voor kleinere teams (minder zelfs). Maar juist door het top 8 systeem is het veel saaier geworden. De teams hebben hun wagens veel betrouwbaarder gemaakt en daardoor vallen veel minder mensen uit. Middenmotor teams nemen geen risico's meer en dat is een doodzonde.
Ter illustratie 1999 vs 2008
Code:
Jaar 1999 2008
GP's 16 18
Teams 11 11 (na 4 GP's viel Super Aguri weg)
Uitvallers hele jaar c.a. 160 c.a. 80
Teams met 0 punten 1 van 11 2 van 11 (incl Super Aguri)
Wanneer je alle jaren naast elkaar gaat leggen, dan zie je dat de slechtste teams ook met het 8 punten systeem weinig punten kunnen pakken. Daarnaast is een punt scoren met een 6e plaats psychologisch veel meer waard dan een punt met een 8ste plaats, ondanks dat tegenwoordig de prestatie even hoog is.
Een klein team dat vroeger 4 punten in totaal haalde leek beter te presteren dan een team wat nu c.a. 12 punten binnen haalt.
Daarnaast moet de T-car terugkomen. Tegenwoordig wordt er gesmeten met een safetycar. Afvlaggen die race en laat de slachtoffers in de T-car springen. Het is voor een team goedkoper om een kapotte auto in de fabriek te repareren dan ter plaatse.
De kwali moet ook om. Het is allemaal bedacht om de races en kwali boeiender te maken, maar inmiddels kijk ik al niet meer naar de kwali. Het is meten met verschillende maten, daar vind ik geen drol aan om naar te kijken. Wie het snelts is met z'n lege wagen moet op Pole. Niet diegene met de minste benzine. Daarnaast vind ik het competitie vervalsing voor de snel afvallende teams. Zijn hebben maar een paar minuten om zich te verbeteren. Juist wanneer het enorm druk op de baan is. Je moet dus met je al langzame wagen op een overvol circuit een foutloos rondje zien te rijden. Dat lukt haast nooit, dus je krijgt geen verassingen.
Kleine teams krijgen geen toegang tot de 2e en 3e sessie, en komen dus minder vaak in beeld. Daarnaast mogen ze zich dus niet verbeteren. Wanneer je als Force India eindelijk een beetje goed kan presteren, maar 2x wordt opgehouden in Q1, ben je de sjaak, en sta je op 20. Maar je mag niet meer de baan op om in Q2 of Q3 je te verbeteren naar max P16.
Maar goed, ook dat zou ik geen geweldig plan vinden, dan krijg je weer het probleem dat je met een 10e tijd uiteindelijk 16e staat. Het meest faire is gewoon terug naar de oude kwali. Een uur de tijd voor je tijd. Geef coureurs meer dan 12 ronden, of verplicht ze op 1 of andere manier vaker de baan op te gaan. Bijvoorbeeld max 1x per 10 minuten mag je de baan op voor een sessie.
De oude kwali heeft de races nooit onboeiend gemaakt, dus ik zie niet in waarom dat nog een reden zou moeten zijn dat het huidige systeem beter is. F1 heeft teveel onnodige regeltjes.
Laatst bewerkt: 14 mrt 2009