Toeren zou ik zo snel niet meer weten, volgens mij rond de 1.000 (punt waarop ik moet terugschakelen). Bij hogere versnelling geeft dat punt vaak geen problemen en kan ik wel in die versnelling blijven als snelheid of toeren even flink omlaag gaat.
Schakel gewoon bij de 3.000 weg probleem. (weet niet of dit op het excamen mag, maar ik rij nu altijd zo)
Volgens mij mag dat niet helemaal bij het examen.. ik weet bijna zeker dat iedereen gewoon veel relaxter gaat rijden na het halen van z'n rijbewijs. Ik denk zelfs dat die CBR examinatoren zelf nou ook niet zo mierenneukerig rijden buiten hun werk
Had wel gehoord dat als je te laat schakelt je niet ''groen'' aan het rijden was. Maar daar kan je volgens mij niet op zakken. Dus beter dat je even wat toeren maakt, waardoor een invoeg-actie lukt dan dat het niet lukt maar wel milieu vriendelijk reed. Examinator vond het volgens mij niet erg dat ik even gas gaf om er nog tussen te komen. (verkeerd voorgesorteerd). Ohh als je wil invoegen moet je niet met 80 km/h al naar ze 5 gaan. Vond hij ook niet leuk, had je te weinig power.
Je kan er wel degelijk op zakken, groen rijden is namelijk ook een onderdeel van het examen. Bij 90% van de auto's schakel je ~2000 toeren vertelde mijn instructeur.
Behalve in een zesbak @Inferius: 2000 toeren? Wow, dat is wel vroeg. Ik weet dat het nieuwe nieuwe rijden vraagt om supervroeg te schakelen (50 in zn 4 etc.), maar ik schakel pas na 2500.
2000 is wel heel vroeg. Is ook niet goed voor de motor volgens mij. Ligt ook aan de auto, maar meestal rond 2500 of 3000. Voorkeur naar 3000 schakelt makkelijker en bent gewoon sneller dan andere mensen.
Bij 2000 toeren schakelen en dan rij je gewoon zuinig en groen. Hoewel ik ook denk dat zodra je je rijbewijs hebt, er echt schijt aan hebt en de motor wat vaker door laat trekken.
Als ik met met ouders auto rij (zo'n familiebus) en bij de 2000 schakel kom ik niet vooruit. Hij maakt ook een raar geluid. Met diesel zou het misschien nog wel kunnen maar met rijles deed ik het ook altijd bij 2500
Het zou me ook niet verbazen dat het per auto verschilt hoor Merq, in mijn les-auto is het nu eenmaal 2000 en sinds het zo'n standaard Toyota Yaris is en veel auto's in die categorie vallen, is 2000 een redelijk gemiddeld aantal toeren.
Ik moet altijd net voor de 2000 toeren schakelen.. maar ik merk wel dat ik hier al een gruwelijke hekel aan begin te krijgen.. 50 in z'n 4 draait ie net te lage toeren vind ik en dat rijd gewoon niet zo tof VW Golf 5 TDI btw (voor de rest wel leuk wagentje )
Ik rij 50 standaard in ze 3, bij 60 naar ze 4 als ik de ''power'' niet nodig heb, anders normaal gezien bij 70. **Merk dat ik best wel laag schakel, en zo snel is me tank ook weer niet leeg
BMW 3 serie moet je ook op de 2000 toeren schakelen, behalve als je vaart moet maken natuurlijk. In mijn eigen auto schakel ik ook ongeveer bij de 2000 toeren en het is een benzine, alleen hij trekt dan natuurlijk minder snel op maar op de 50 zit je zo. Lekker zuinig rijden af en toe is goed voor je portomonee
raar, ik moest van mn instructeur altijd schakelen bij 20,40,60,80 50 in zn 4 dat trekt toch voor geen meter
Als je maar tot 50 moet dan is het geen probleem. Als je gaat invoegen op de snelweg of autoweg ofzo dan ga je max in z'n 4 todat je op de snelweg rijd... Ik schakelde vaak dan van 4 naar 6 op de snelweg.
Je hebt veel meer power in je 3 dan in je 4, ik kreeg altijd de tip om in ze drie door te kachelen richting de 100 en dan meteen door naar ze 5 te schakelen (bij het invoegen that is)
Elke diesel pruttelt lekker door, geen enkel probleem.. Hoe komen ze in hemelsnaam bij 2000 toeren? Als je nog een beetje op moet trekken lukt dat gewoon niet. Ook niet in nieuwe auto's met voldoende vermogen (En de helft van de auto's heeft echt neit het vermogen om prettig op dat toerental op te trekken). Bull. Rij in een nieuwe Mondeo met de 2.2TDCI motor.. De Turbo komt pas opzetten op 1900/2000 toeren en trekt als een idioot tot de 3000. Daarna houdt het op zoals het bij een echte diesel hoort (nouja.. niet echt, het trekt nog heel behoorlijk tot de 5k ) Ook in die auto rij ik niet prettig 50 in z'n 4.. al kan ik als het moet 50 rijden in de 6 en daar nog uitpruttelen.. maargoed.