Graphic Novels

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Tco, 17 mrt 2009.

1. Tco

Tco The Chosen One

Leuk Bevonden:
    1

Graphic novel

- Een striproman of beeldroman (in het Engels graphic novel) is een stripverhaal dat uitgegeven wordt in boekvorm, met uitgebreide en ingewikkelde verhaallijnen en gewoonlijk bedoeld voor volwassenen en vaak met een literaire inslag

=======​

Heb op vele woorden gezocht maar kon hier niks van vinden (past niet bij het boeken topic vond ik) dus hier een Graphic Novel topic! \o/

Zelf weet ik er eigenlijk weinig van en ik zou ook graag iemand anders zien die een super openingspost maakt (ik weet dat er hier wel een aantal verzamelers/liefhebbers zijn dus wie wil? :)).

=======​

De reden dat ik deze topic maak is dat ik er wel in geinteresseert ben.
    Met name de Watchmen (redelijk actueel nu) graphic novel.

Ik was even een beetje aan het zoeken op internet en ik kwam zoveel dingen hiervan tegen dat ik geen flauw idee meer heb wat wat is en waar je moet beginnen wil je de GN (Graphic Novel) lezen van Watchmen.

Wat is het begin? Deel 1? Ik zie zoveel titels en namen en alles is blijkbaar verschillend maar ik zie ut niet. :'-(

Iemand die hier meer van af weet?

Verder is deze topic natuurlijk bedoeld om alle GN's te bespreken, aanraders te posten etc.

2. Dusky Demon NL

Dusky Demon NL Daan

Leuk Bevonden:
    213
    Een oom van me die verzamelt (en leest) ze. Hij heeft een hele collectie op zolder staan. Ik heb ze een keer ingekeken. Geef mij maar gewoon Donald Duck :+

3. apoc123

apoc123 Lucian

Leuk Bevonden:
    0
    Gewoon je dichtsbijzijnde comic store in lopen, en daar ligt hoogstwaarschijnlijk de goede versie van Watchmen. Heel erg tof!

4. Willem

Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

Leuk Bevonden:
    686
    Even wat tipjes, verder zal dit topic me niet echt kunnen boeien denk ik. Kan hier nooit lang over praten. ^^

Zelf vind ik The Darkness, Angelus en Witchblade erg vet. Deze drie hebben ook allemaal met elkaar te maken en dat is erg stoer. Beide behoren 100% tot de grahpic novel(s), met uitgebreide personages en een diep verhaal.

5. Tco

Tco The Chosen One

Leuk Bevonden:
    1
    Welke comic store? 8)
    Kzou niet weten in de verste omtrek waar zo'n ding moet zitten en bij Bruna hebben ze zoiets niet neem ik aan. :+
    Plus het is een must dat het in het Engels is.

Van The Witcher moet er toch ook een hele goede reeks zijn? Waar de game op gebaseerd is?

6. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    hangt er van af waar je woont .. in de grote steden kan je ze wel vinden hoor :)

7. Willem

Leuk Bevonden:
    686
    Ik denk niet dat The Watchmen in het Nederlands vertaald is. Gebeurt bijna nooit met graphics novels.

8. Tco

Tco The Chosen One

Leuk Bevonden:
    1
    Hmm grote steden, dat wordt dan Arnhem helemaal denk ik.

---

Er is een Nederlandstalige verzamelbundel. Stond in de Metro.

9. iRoy

iRoy Held op sokken

Leuk Bevonden:
    1
    In de PU vertelde Wouter dat hij de NL versie heeft ;) Dus die is er blijkbaar wel...

Ik heb zelf de Graphic Novel van Halo, die is ERG vet! Verder koop ik heel af en toe een comic, maar spaar ze niet echt.

10. Willem

Leuk Bevonden:
    686
    Echt waar? :eek: Goh, verbaast me. Vraag me of dat veel verkoopt... Misschien wel nu de film er is, maar ik moet in ieder geval NIET een Nederlandstalige hebben. Eh bah!

11. Tco

Tco The Chosen One

Leuk Bevonden:
    1
  12. Willem

Leuk Bevonden:
    686
  13. apoc123

apoc123 Lucian

Leuk Bevonden:
    0
    Er is er wel 1 in Arnhem, Als je van de kant van mediamarkt bij de apple (Mac) store (bij dat pleintje) 2de linksaf loopt en daar het einde van het straatje, als ik me niet vergis.
    Maar Bol kan ook.

14. NuclearGoat

NuclearGoat PSN: Acrillic

Leuk Bevonden:
    863

Wat is het verschil tussen de versie uit '87 en die uit '95? Mischien binnenkort bestellen, moet toch nog een boek lezen voor engels 8).

15. Ebrithil

Ebrithil Active Member

Leuk Bevonden:
    39
    In Gouda hadden we even een comic winkel.. al was dit volgens mij meer de hobbie van een gepensioneerde man. Winkel was ook heel snel weer dicht, opzich wel jammer aangezien de GR nu na Watchmen m'n interesse heeft gewekt :)

16. MaxxRaptor

MaxxRaptor Eigen aanduiding

Leuk Bevonden:
    36
    Dan zou ik je de stripserie van 'De aasgieren' aanraden,of het onder Graphic novel valt weet ik niet.Maar het leest wel echt als een boek,diepgaand verhaal en een echte duisteren sfeer die als een boek leest eigenlijk.Ook met hardcover,en geweldige art en uitwerking.

17. LocKuM

LocKuM Active Member

Leuk Bevonden:
    52
    Ik heb het niet zo op die Westerse GN's, vooral die met superhelden.
    Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar series zoals:

Vagabond
    20th Century Boys
    Shaman Warrior
    Real
    Eden It's An Endless Word

Verder hebben deze series bijna altijd een begin en een eind, dus geen episodisch karakter, waarbij elk uitgave een "nieuw verhaal" is, iets wat mij vaak erg tegenstaat bij Westerse GN's. Ja ik bedoel manga, maar dan van een ander kaliber en geen Naruto. Ik ben nu de Westerse comics erg aan het generaliseren, maar zolang het verhaal plus de tekeningen goed zijn maakt het mij eigenlijk vrij weinig uit.

De graphic novel "Watchmen" word ook redelijk vaak de hemel in geprezen, alleen heb ik zelf de film noch de strip ervan gelezen, ben dus best benieuwd ernaar.

18. Kareem

Kareem Krispy Kareem

Leuk Bevonden:
    0
    Je ziet me hier en daar ook "graphic novel" zeggen maar vind het eigenlijk zo'n pretentieuze term. Het zijn gewoon comics, er daar is niks mis mee. Dit "een stripverhaal dat uitgegeven wordt in boekvorm, met uitgebreide en ingewikkelde verhaallijnen en gewoonlijk bedoeld voor volwassenen en vaak met een literaire inslag" vind ik dan ook nergens op slaan. Niks in de term "graphic novel" duidt op "ingewikkelde verhaallijnen" of een "volwassen/literaire inslag." Gewoon een term voor elitaire snobs. Daarnaast werden de meeste "graphic novels" die nu in boekvorm worden uitgegeven gewoon maandelijks in floppy issues uitgegeven net als alle comics (inclusief watchmen).

Sorry, beetje pet peeve van me.

Ik ben vaste klant bij Blunder in Utrecht, volg een mix tussen mainstream super-hero gedoe en wat meer volwassen spul. Ik heb hier eerder een topic geopend maar geen interesse van het xbw folk.

In grote steden vind je meestal wel een comic speciaalzaak. Elke woensdag is comicbook dag in de US, in NL liggen ze dan de volgende dag in de Nederlandse schappen. In Utrecht raad ik Blunder aan, en in Amsterdam Joker (hele goede prijzen hier). Daarnaast is www.comicasa.nl een geweldige webshop.

Laatst bewerkt: 17 mrt 2009
  19. MaxxRaptor

MaxxRaptor Eigen aanduiding

Leuk Bevonden:
    36
    De term Graphic novel vind ik juist wel gepast,probleem is dat stripboeken nog vaak als iets kinderlijks word gezien.Als je ze leest vind men dat vaak kinderachtig,maar je mag wel fan zijn van Walt Disney want dat vind iedereen tof ....juch8)

Lees zelf al jaren comics,maar ben gestopt met veel series omdat ik er teveel kreeg en ook waren veel series mijn geld niet waard.Ben nu wel weer een andere goede serie aan het zoeken,eentje die je echt blijft lezen en niet daarna in de verzamel kast stopt zodat je een mooie stapel krijgt.:D

Wat ik wel vroeger eens heb gelezen was een strip dat ging over Superhelden algemeen,weet de titel niet meer maar het ging over het gegeven of superhelden wel echt nodig waren in deze wereld.Een beetje politiek achtig,maar wel goed opgezet.;)

20. LocKuM

LocKuM Active Member

Leuk Bevonden:
    52
    Die comicasa site is wel een beetje aan de dure kant vind je niet...

Deel Deze Pagina