Vertel eens, waar ben je het dan niet mee eens?*)
Dit is wat er nu aan de hand is. De politieke elite parasiteert op de maatschappij, beperkt de vrijheid van individuen, en kunnen zelf met heel veel wegkomen.
Het gaat hier trouwens om irrationele regels, regels die niemand anders schaden. Als meest voor de hand liggende voorbeeld het drugsbeleid, dit kan helemaal weg. Regels als deze zijn er o.a. om mensen tegen zichzelf te beschermen. Maar niemand behalve ouders tegenover hun minderjarige kinderen hebben het recht dit te doen in mijn ogen. Er kunnen dan vast wel campagnes gevoerd tegen worden, maar deze irrationele regels worden ondersteund met de initiëring van geweld. Dit is immoreel.
Of iets een meer- of minderheid is doet er inderdaad niet toe, er bestaat alleen individuele vrijheid.
Correct, teveel is nooit goed. Zoals ik eerder in deze post al zei, alleen de regels die anderen niet schaden moeten afgeschaft worden. De regels die overblijven zijn daarom alleen met betrekking tot acties die die anderen schaden: Je mag niet moorden, verkrachten, stelen, fraude plegen, enzovoort. Deze wetten worden gehandhaafd door particuliere bedrijven, in tegenstelling tot de staat, een gewelddadig monopolie.
Het hele punt van Libertarisme is om dat te voorkomen. Dit is wat er nu aan de hand is. De overheid(de politieke elite) beperkt de vrijheid van hun 'burgers'.
En ik wil nu niet alu-hoedje gaan zitten doen, maar ik denk dat we niet heel erg ver verwijderd zijn van een totalitaire staat, Europa, en wereld. Onze vrijheid wordt heel subtiel meer en meer beperkt, met als laatste, al niet zo subtiel voorbeeld, het rookverbod.
Libertarisme wil eigenlijk de overheid zoveel verkleinen als praktisch. Er zijn in principe 2 richtingen binnen het Individualistische Libertarisme: Klassiek-liberalisme(minarchisme) en Anarcho-kapitalisme(Anarchisme). Ik bekijk meer de Anarchistische kant, dus wat ik hier zeg geldt niet voor alle Libertariërs.
Laatst bewerkt: 22 mrt 2009