Oorlogen worden gevoerd door groeperingen, die groepering kan een overheid zijn, maar net zo goed elk andere groepering die haar belangen op extreme wijze wil verdedigen. De overheid kan - tot op zekere hoogte - bescherming beiden tegen andere groeperingen, daarbij kunnen wij die overheid ook nog eens elke 4 jaar opnieuw benoemen. Zodra je die bescherming weg neemt door wetten af te breken, dan gaan er gegarandeerd andere groeperingen de macht proberen te grijpen. Je hoeft maar een vluchtige blik op de geschiedenis van de mensheid te werpen en je weet dat dit niet te vermijden is.
Goed, hier kunnen we over discusseren. Amerika is op de wereldmarkt enorm protectionistisch en in dat opzicht zijn ze, inderdaad, nauwelijks representatief voor de vrije markt zoals de liberatisten die voorstaan. Maar je ziet wel, dat waar er op nationaal gebied veel vrijheid wordt gegeven en er wordt geprivaticeerd: sociale verzekeringen, elektriciteitsvoorziening, het bankwezen, er niet efficienter of goedkoper wordt gewerkt. Integendeel, de sociale verzekeringen en elektriciteit zijn duurder geworden en het bankwezen is door een gebrek aan controle omgevallen en kan bijna niet meer bestaan zonder overheidsteun.
Nu kun je wel argumenteren dat in een vrije markt zonder overheidsteun die banken falliet zouden zijn gegaan en dat dat op lange termijn economisch gezonder is, (en dat de vrije markt zich dus wellicht op lange termijn corrigeert)maar bij een faillissement van grote banken, zou er wel een deel van de bevolking op straat komen te staan en nu blijft de schade voor de bevolking beperkt. Dit is een goed voorbeeld van de bescherming die een staat met aardig wat regeltjes en belastinggelden kan bieden. In nederland, is dat nog beter geregeld, want hier is geen enkele bank falliet gegaan en in amerika hebben ze er enkele moeten laten vallen.
Dat democratie inhoudt dat de bevolking belangrijke beslissingen neemt is een populaire gedachte sinds fortuyn en verdonk. Maar dat is helemaal niet het geval natuurlijk. Democratie houdt slechts in dat het volk om de zoveel tijd zijn regering kan kiezen (en haar daarmee ter verantwoording kan roepen). Die gekozen regering op haar beurt neemt alle beslissingen, belangrijk en onbelangrijk. Ze kan en hoeft zich nooit geheel conformeren aan het volk, want dat volk is nu eenmaal niet eenstemmig. Elke partij houdt rekening met haar achterban, maar de partij kan onmogelijk met ieder indivdu rekening houden, dat hoeft ook niet.
Ik wil ook helemaal niet dat 'het volk' belangrijke beslissingen kan nemen over van alles en nog wat. Neem dat europees referendum over de europese grondwet. Elke boerenlul mocht zijn stem uitbrengen, terwijl ik niemand ken die de grondwet ook daadwerkelijk gelezen had. Ik stem elke vier jaar, zodat de door mij gekozen vertegenwoordiger die beslissingen voor mij kan nemen en zich kan verdiepen in de materie. Ik wil die beslissing helemaal zelf niet nemen, omdat ik me realliseer dat ik voor veel zaken te weinig kennis heb om een weloverwogen beslissing te nemen. Ik zou me erin kunnen verdiepen, maar waarom? Beslissingen worden genomen door regeringen, die wij op onze beurt na een periode van 4 jaar, als de resultaten van die beslissingen duidelijker zijn, verantwoordelijk kunnen houden door ze opnieuw of iemand anders te kiezen. Lijkt me niet zo'n verkeerd systeem.
Niet echt een goed voorbeeld. Dubai is klein en beschikt over enorme gasvelden. Er zijn maar weinig landen met die ratio van rijkdom aan grondstof en oppervlakte.
Laatst bewerkt: 24 mrt 2009