Je zal wel gelijk hebben
Even de
Pole (in de laatste jaren is er natuurlijk sneller gereden dan de pole ivm benzine) tijden op Melbourne, ben benieuwd wat te tijden gaan zijn. Vaak geprobeerd de snelheid omlaag te halen, maar om nou te zeggen dat dat gelukt is..
Slicks V10
1996: 1:32.371 - Jacques Villeneuve - Williams Renault - Goodyear
1997: 1:29.369 - Jacques Villeneuve - Williams Renault - Goodyear
3 groeven voor en 4 achter, V10
1998: 1:30.010 - Mika Hakkinen - McLaren Mercedes - Bridgestone
4 groeven voor en achter, V10
1999: 1:30.462 - Mika Hakkinen - McLaren Mercedes - Bridgestone
2000: 1:30.556 - Mika Hakkinen - McLaren Mercedes - Bridgeston
2001: 1:26.892 - Michael Schumacher - Ferrari - Bridgestone
4 groeven voor en achter, V10,
Traction Control e.a. (in 2001 werd er pas vanaf Spanje met TC gereden)
2002: 1:25.843 - Rubens Barrichello - Ferrari - Bridgestone
4 groeven voor en achter, V10, Traction Control e.a.,
benzine voor race meenemen in quali
2003: 1:27.173 - Michael Schumacher - Ferrari - Bridgestone
2004: 1:24.408 - Michael Schumacher - Ferrari - Bridgestone
2005: 3:01.460 - Giancarlo Fisichella - Renault - Michelin (regen op zaterdag, opgetelde tijd van zat en zon is qualitijd)
4 groeven voor en achter,
V8, Traction Control e.a., benzine voor race meenemen in quali
2006: 1:25.229 - Jenson Button - Honda - Michelin
2007: 1:26.072 - Kimi Raikkonen - Ferrari - Bridgestone
4 groeven voor en achter, V8,
Traction Control e.a. verboden, benzine voor race meenemen in quali
2008: 1:26.714 - Lewis Hamilton - McLaren Mercedes - Bridgestone
En dan heb ik de regels voor de vleugels, diffusers, aantal motoren per jaar EN pitssnelheid (van belang omdat met een hogere pitssnelheid meer pitstops kunnen worden gemaakt, levert minder tijdsverlies op, dus wagens zijn dan lichter in quali) niet meegenomen.
Conclusie is dat F1 wagens alleen maar sneller zijn geworden, natuurlijk ook wel eens langzamer, maar de trend is sneller. De FIA's pogingen om F1 langzamer te maken zijn mislukt.
We gaan dit jaar weer terug naar pre 1996. V8, slicks en nog niet zo heel veel downforce. Toch vermoed ik dat ze dik onder de tijden van 1996-2000 gaan. Een 1.29.000, ik denk dat de pole rond die tijd zal liggen.