Een plaats met minder draagvlak heeft minder goede wegen nodig, er hoeven immers geen of weinig zware vrachtwagens over te rijden en ook minder personenauto's. De wegen hoeven dus niet van geweldige kwaliteit te zijn. Als er nou een bedrijf komt en dat wilt veel geld verdienen kunnen ze investeren in wegen.
Overal waar vraag voor is kan winst op worden gemaakt. Riolen worden gebouwd door waterzuiveringsbedrijven, en kan ook gedeeltelijk onder de huisprijs vallen. Huizen zullen zonder bureaucratie een stuk goedkoper zijn, dus daar kunnen wel de kosten van de riolering bij.
Geld betalen ergens voor beperkt niemand z'n vrijheid. Als mensen gedwongen worden te betalen is het beperking van de vrijheid, vooral als je voor dingen betaald die je toch niet nodig hebt.
De tollen zijn natuurlijk wel in verhouding. Er hoeven ook geen tolhuizen te zijn. Dit kan met een soort van tracker ofzo. Als je over een weg rijdt die van iemand is en zo'n apparaatje niet hebt, is dat diefstal en kan de eigenaar je beboeten.
Nee, dat is niet gunstig. Als iemand onredelijk veel tol gaat vragen rijdt niemand meer over de weg.
Betalingen zijn proportioneel. En is dat trouwens niet wat nu aan de hand is? 50-60% van je eigendom wordt afgepakt, nog niet te praten over de kosten van bepaalde dingen zonder zonder bureaucratie, en wordt vervolgens (meestal) besteed aan dingen die je toch nooit of niet proportioneel gebruikt.
Ze kunnen niet zomaar door het eigendom van anderen heen wegen gaan zitten bouwen.
Dat is een contradictie. De mobiliteit wordt verkleind door een geasfalteerd land? Bovendien is de wereld groot, een paar weggetjes maken het niet in een volgeasfalteerd land.
Dit kan ik niet zien. Kun je eens uitleggen?
Wees trouwens voorzichtig met het woord "feit".
Ik ben voornamelijk libertariër vanwege morele redenen. Alleen als je de economische vrijheid beperkt, beperk je automatisch ook de persoonlijke en sociale vrijheid. Dat geweldloze daden niet als misdaad beschouwd moeten worden en dus niet beperkt moeten worden vind ik redelijk vanzelfsprekend, daar hoef ik ook niet over te discussiëren. Alle morele punten hoeven volgens mij niet bediscussieerd te worden. Als het Libertarisme alleen om morele punten zou gaan was iedereen die initiëring van geweld immoreel vind libertariër zijn. Dat zijn er meer wel dan niet.
Kun je een voorbeeld noemen? Dan kan je namelijk eens of oneens geven.
Dat is een verschil in moraliteit. Het individueel is volgens mij het belangrijkste wat er is. Geluk boven alles. Door te leven voor het collectief is dit veel moeilijker of misschien zelfs niet te bereiken. Hebzucht en rationeel egoïsme creëert (meer) welvaart, en daarom vanzelf ook de "collectieve levenskwaliteit".
Je hebt zojuist Etatisme beschreven. Dit is exact wat de overheid is. Het zou zo in de encyclopedie kunnen. Je hoeft alleen maar het woordje Libertarisme met Etatisme te vervangen.
En als dit dan toch gebeurd, wat volgens mij niet zo zal zijn, want onderschat de kracht van concurrentie niet, was het niet het proberen waard? We zijn nu af aan het glijden naar een mondiale totalitaire superstaat a.k.a. De Nieuwe WereldOrde. Alles is beter dan dat.
Ook maak ik niet de illusie dat het Libertarisme perfect is, verre van, maar het is in ieder geval een gigantische vooruitgang.
Het is trouwens Libertarisme, niet Liberatisme.
Laatst bewerkt: 27 apr 2009